NYTT FJES: Splitter nye DS 4 blir et litt annerledes tilskudd til bilparken når den kommer som ladehybrid og 225 hk til høsten.

Ny DS 4 er merkets tredje modell:

DS utfordrer Lexus med kompakt ladehybrid

DS, det nye franske merket som en gang var Citroëns luksusbrand, lanserer sin DS 4 som et annerledes Lexus UX-alternativ.

Publisert Sist oppdatert

DS ble først lansert som et under-merke av Citroën i 2009 med sin første modell Citroën DS 3. Navnet spiller på den ikoniske DS-modellen som ble lansert i 1955. Det uttales som det franske ordet «déesse», som betyr gudinne.

DS har siden 2015 vært et frittstående merke som posisjonerer seg som noe mer eksklusivt enn søstermerkene i PSA-konsernet – som nå en del av den nye Stellantis-grupperingen.

Nummer tre i familien

I Norge er fortsatt merket relativt ukjent, selv om det er blitt solgt i underkant av 300 eksemplarer av deres mestselgende modell - elbilen DS 3 Crossback e-Tense. Ellers tilbys i Norge den mellomstore SUV-en DS 7 som ladbar hybrid, også den med etternavnet e-Tense.

Nye DS 4 skal fylle tomrommet mellom de to i modellrekken – litt nærmere DS 7 – og er omtrent på størrelse med en Lexus UX.

Lexus er et merke DS har en del til felles med, ikke minst tilnærmingen med bruk av spesialiserte håndverkere for å bearbeide materialer og interiørdetaljer. De er begge dessuten utskilte premium-merker fra en såkalt mainstream-produsent.

PEKER SEG UT: Vi finner linjeføringen både atletisk og elegant. Det er i hvert fall vanskelig å si at den ligner på noen bestemt modell fra andre merker.

Made in Germany

Selve bilen er teknisk sett basert på en videreutvikling av EMP2-plattformen, som også skal danne grunnarkitekturen for kommende Opel Astra og Peugeot 308.

Som de to nevnte modellene, skal DS 4 bygges i fabrikken til Opel i Rüsselsheim i Tyskland. Det viser tydelig at synergiene i konsernet som ble mer omfattende etter at Opel ble en del av det, utnyttes til fulle.

Bilenens vitale mål: 440 cm lang, 183 cm bred og 147 høy.

Noe for seg selv

Selv om den generelle kombiformgivningen er tradisjonell nok, skiller den seg designmessig tydelig ut, som de andre DS-modellene, med et markant og egenartet designspråk.

Vi kjenner ikke minst igjen trekk fra konseptbilen DS Aero Sport Lounge, med en linjeføring preget av en spissfindig miks av avrundede og skarpe linjer.

DS insisterer spesielt på lyssignaturen foran og bak som er blitt et av de viktigste aspektene for å differensiere bilmodeller i våre dager. Selve lysteknologien fremheves også. LED-kjørelysene foran, som består av 98 dioder, tjener også som retningsvisere.

Avansert lysteknologi

Hovedlysene kombinerer på sin side roterende lamper med dioder i et eget matrix LED Vision-system, for å gi effektiv automatisk og selektiv nedblending. De automatiske fjernlysene kombinerer altså retningsendring og matrix-teknologi.

Avansert altså, om ikke like avansert som den Audi nylig introduserte.

For Norge er det naturlig nok den ladbare hybridversjonen som er interessant. Drivlinjen kjenner vi igjen fra Citroën C5 Aircross, med en 1,6-liters bensinmotor på 180 hester kombinert med en elmotor.

Kombinert ytelse er 225 hk, overført til forhjulene gjennom en åttetrinns automat, som i DS7. Det skal være mulig å tyne ut fem mil elektrisk rekkevidde av den, som kan gi en økonomisk bilhverdag for en pendler som lader både hjemme og på jobb.

Optisk illusjon i synsfeltet

Interiøret ser like forseggjort ut som eksteriøret, i det minste på bildene og også her hevder DS å ha lagt teknologi-listen på premium-nivå. Blant annet er de synlig stolte under presentasjonen av systemet for frontruteprojisert informasjon (HUD).

Denne er her kombinert med såkalt «utvidet virkelighet» (AR eller augmented reality), som viser ønsket informasjon i synsfeltet i et 21-tommers felt tilsynelatende fire meter foran bilen.

Oppkoblingsmulighetene og infotainmentsystemet skal for øvrig være siste skrik og de tidsmessige sikkerhets- og assistansesystemene på plass.

Som tidligere nevnt: DS 4 kommer til Norge bare som ladbar hybrid. Den lanseres her i oktober. Priser og utstyrsnivåer i Norge er ennå ikke kjent.