Vi har nevnt modellen før, siden informasjonen er blitt «lekket» i små porsjoner – først kom noen hint om nettopp rekkevidden, deretter en høytidelig pressemelding om selve navnet.
Nå er det meste på plass, og vi ramser opp:
DS N°8 kommer i tre utgaver, men henholdsvis 230, 245 og 350 hestekrefter.
Basismodellen med 230 hk får forhjulsdrift, et batteri på 74 kWt og en estimert rekkevidde på 572 kilometer.
Forhjulsdrift «long range», med 245 hk, blir milslukeren. Den er utstyrt med et batteri på 97,2 kWt og skal kunne trille til 750 kilometer er nådd.
DS opplyser også at denne varianten skal klare over 500 kilometer selv i en jevn hastighet på 120 km/t.
Toppmodellen med 350 hk har to elektriske motorer, det største batteriet og en rekkevidde på ytterst anstendige 686 kilometer.
Ladefarten er 200 kW, 20–80 prosent skal gå unna på 27 minutter.
Annonse
Fjæring, som seg hør og bør
Bilen er stor, men ikke diger. Målene er 482 centimeter på langs og 190 på tvers, akselavstanden er oppgitt til 290 centimeter. Bagasjerommet er på 620 liter – temmelig imponerende, gitt bilens avrundede hekk.
Navnet og arven forplikter: Selvsagt har bilens fjæring fått litt ekstra omtanke.
DS opplyser at et «variabelt dempersystem koblet til et kamera plassert øverst på frontruten» er standardutstyr. Dette betyr at veibanen foran bilen blir analysert fortløpende, hvorpå informasjon blir sendt til styringsenheter i hvert enkelt hjul. Disse «aktiverer en motorisert magnetventil som styrer passasjen av olje fra støtdemperens nedre til øvre kammer», heter det.