LEVENDE BILDER: Med den nye digital matrix LED-teknologien kan Audi-lyktene bli filmfremvisere. For eksempel.
Foto: AUDI AG
Opptrapping på lystivoli-fronten:
Audi overbyr seg selv med ny lysteknologi
Nå kan lyskasterne forvandles til projektorer - og gi økt trafikksikkerhet.
DML-lys
- DML står for Digital Matrix LED
- Første serieproduserte bil som får teknologien som tilvalg er Audi e-tron i alle varianter (tilbys nå)
- Teknologien gir en mengde muligheter for å endre lysets retning og funksjon
- En DML-lykt hos Audi består av 1,3 millioner mikrospeil som gir like mange lyspunkter (piksler)
- Kan projisere bilder eller avgi svært avansert adaptivt og variabelt hovedlys
Den nye billys-teknologien som brer stadig mer om seg, krever tilvenning.
Skarpt, hvitt LED-lys fra frontlyktene på møtende biler, som dessuten sprer seg i bilens front og stadig endrer retning og intensitet, er én ting.
Skarpe, røde lysstriper foran deg når du følger en Audi e-tron, Mercedes EQC eller en ny Porsche er en annen – og stadig flere imiterer disse med florerende fantasifull bruk av lyssettingsmulighetene som følger av LED-invasjonen.
Eksperter Motor har snakket med, hevder imidlertid at den nye tendensen ikke er trafikkfarlig.
DML-lys
Og bare fantasien setter grenser, som Audi nå viser et nytt eksempel på:
Med 2021-modellene av Audi e-tron og e-tron Sportback, varsler premium-produsenten fra Ingolstadt introduksjonen av oppdatert lys-teknologi av typen Digital Matrix LED (DML).
Denne kan eksempelvis vise bilder rundt bilen. Allerede i dag har en hel del biler enkel projisering av bilens logo/navn på bakken ved førerdøren, men nå tas lysteknologien flere skritt videre.
Se demonstrasjonsvideoen fra Audi:
Første i serieproduksjon
Den nye teknologien vil tilbys som ekstrautstyr hos Audi.
«Dette er første gang DML-hovedlys er blitt masseprodusert for et produksjonskjøretøy», hevder produsenten.
Ved lansering vil det bli fem ulike typer lysgrafikk tilgjengelig.
Bruk piltaster eller piler øverst for å bla mellom bildene:
Audi skriver i sin presseomtale:
«DML-hovedlys fungerer som kinofilmfremvisere, som sender ut ørsmå partikler eller adaptivt lys. De består av 1,3 millioner mikro-speil per lykt. Ved markedsintroduksjon tilbys teknologien med fem ulike velkomst/avskjeds-animasjoner når bilen er parkert, hver med unik bevegelig grafikk og tekst som kan velges på bilens MMI-berøringsskjerm».
Sikkerhets-pluss
I dag er man alt oppe i seks eller syv slike animasjoner, kan informasjonssjef for Audi hos Harald A. Møller, Morten Moum, opplyse.
– Disse animasjonene er ganske underholdende med en rekke fascinerende lyseffekter, sier Moum til Motor.
– Dog skal det sies at DML-lys først er og fremst er utviklet med formål om økt sikkerhet i form av bedre sikt. Animasjonen er en kul effekt som muliggjøres med denne teknologien, men hovedformålet er bedre sikt og økt sikkerhet, sier Moum.
Lysteknologien kommer utvilsomt til å gi en rekke nye muligheter. Audi viser i denne omgang et slags «lys-teppe», som ved kjøring på motorvei brer seg foran bilen innenfor kjørefeltets bredde og som endrer retning ved filskifte slik at møtende trafikk ikke blir blendet.
Variabelt «lysende teppe»
– Når du ønsker å skifte fil og indikerer det med blinklysene, utvides dette området til filen du er på vei inn og blir et dobbelt så bredt, forklarer Morten Moum.
– Straks du er på plass i den andre fila, endres lyset tilbake til å dekke fila du kjører i og lyse opp mellom kjørefeltlinjene. Ellers vises det piler i det opplyste området som viser hvor hjulene er plassert i kjørefeltet. Denne funksjonen kan også deaktiveres i MMI om man ønsker.
Et annet eksempel Audi beskriver er buet nærlys, som bøyer seg under møtende trafikk og som kan lyse opp mennesker og dyr uten å blende dem – samt gjenstander langs veien som det ellers kan være vanskelig å oppdage.