<b>SJELDENT SYN:</b> I ladbar versjon bør det bli flere DS 7 Crossback på veiene.
SJELDENT SYN: I ladbar versjon bør det bli flere DS 7 Crossback på veiene.

Test: DS 7 Crossback (ladehybrid)

På ett viktig punkt er denne best blant hybridene

Bilmerket de færreste har hørt om har en komfort de fleste bør oppleve.

Publisert Sist oppdatert

Det er nok ikke så dumt å hete DS i en tid hvor det likevel popper opp nye bilmerker ingen har hørt om.

For selv om dette er et bunnsolid produkt fra PSA-gruppen (Peugeot, Citroën, Opel - og DS), så er norske bilkjøpere like bunnkonservative.

Vi kjøper helst merkene vi kjenner fra før.

Og gjerne i nyanser av grått.

Det vil si, sånn har det vært.

DS 7 Crossback 2020

73 poeng

Pris testbil: Kr. 696.700 (Grand chic) eks. frakt/levering. Pris fra: Kr. 590.900 (Grand Chic). Drivlinje: 1,6 liter bensinturbo, 200 hk og to elmotorer på 110 hk hver. Total effekt 300 hk., 520 Nm., firehjulsdrift, 8-trinns automat. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 58 km/0,15 l/mil. 0-100 km/t: 5,9 sek (fabrikktall). Toppfart: 235 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1825/500 kg. Dekkdimensjon: 205/55R19. Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt: 555/1200. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 457/191/163/19 cm.

Komfort 10/10

Setter standarden. Lavt støynivå, gode seter, myk fjæring, overflod av krefter, umerkelig veksling mellom strøm og bensindrift og myk og presis automatkasse under hverdagslig kjøring.

Design 7/10

Finest bakfra. Fronten blir en smule oppblåst og karakterløs. Innvendig er alt pent og greit og forsøksvis eksklusivt - uten helt å lykkes. De digitale instrumentene virker litt simple med sine farger og rombe-grafikk.

Kjøreegenskaper 7/10

300 hester gir masse kraftoverskudd. Fem ulike kjøremodus, uten store forskjeller. Girkassa er uansett litt treg ved rask akselerasjon. Høyere tyngdepunkt og komfortorientert understell gir noen begrensninger.

Miljø og forbruk 7/10

Med forsiktig gassfot klarte vi 51 kilometer på strøm. Det dekker statistisk sett det daglige behovet for folk flest. På langkjøring i ren hybridmodus, endte vi på 0,57 liter på mila.

Utstyr 8/10

Mye innbakt i prisen, blant annet skinn, trådløs mobillader og adative LED-lys. Med mindre du må ha Nappaskinn, panoramatak eller oppgradert lydsystem, så ser vi ikke så mange andre tillegg enn håndfri bakluke (5900 kr.) og hengerfeste (12.900).

Praktisk 8/10

Bagasjerom på 555 liter er absolutt godkjent på en ladbar firehjulstrekker, som vanligvis mister mye bagasjeplass. Romslig i alle retninger for sjåfør og passasjer. Betjeningen - blant annet med vindusheisere i midtkonsollen og cruisekontroll gjemt under rattet - krever litt tilvenning.

Pris 6/10

Dyrere enn Norgesfavoritten Outlander, men framstår på alle vis som en bedre bil. Konkurransedyktig pris mot RAV4 som ladbar hybrid. Men mens DS er et ukjent fransk merke for folk flest, er japaneren Toyota - og delvis Mitsubishi - det trygge og kjente.

Driftskostnader 7/10

Serviceintervall etter 30.000 km eller årlig, avhengig av hva som inntreffer først. Ny motor og drivverk med begrenset historisk data om eventuelle typiske feil og svakheter, men det forventes ingen større kostnader.

Sikkerhet 8/10

Dieselutgaven ble kollisjonstestet av EuroNCAP i 2017, med fem av fem stjerner. Har blant annet kollisjonsvarsler i hastigheter opp til 140 kmt/t, som også fanger opp syklister og objekter i mørket, filskiftevarsler og blindsonevarsler.

Annenhåndsverdi 5/10

Ukjent merkevare med høy pris er ingen slager på bruktmarkedet. Regn med et årlig prisfall på rundt 10.000 kroner mer enn for eksempel RAV4. Men en moderne ladehybrid med firehjulsdrift vil uansett ha interesse i mange år framover.

Tesla har gjort nordmenn mer liberale og nytenkende på bilfronten - selvsagt godt hjulpet av myndighetenes insentiver.

Mer oppmerksomhet

Skip lastet med BYD og Xpeng og Aiways og andre bilmerker vi aldri har hørt om, er på vei fra Kina til norske havner.

I denne horisonten dukker også DS opp.

Helelektriske DS 3 har definitivt gitt merket mer oppmerksomhet, og DS 7 har faktisk vært på markedet noen år.

Men da med bensin- og dieselmotorer uten konkurransekraft i det norske markedet.

Som ladehybrid derimot, står DS 7 fram med en helt annen pondus. Og nå leveres den kun med denne drivlinjen her i Norge.

Outlander forsvinner

Den er en del dyrere enn den folkekjære bestselgeren Mitsubishi Outlander. Men også bedre på alle vis.

Vi stusser egentlig ikke over en prisforskjell på rundt 70.000 kroner med sammenliknbart utstyr.

Og – som mange har fått med seg – Outlander skal fases ut på det europeiske markedet. Det betyr naturligvis en gradvis nedgang i nybilsalget innen det stanser helt opp.

Bra bagasje

Da er det merkelig nok ikke så mange ladbare firehjulsdrevne hybrider av familievennlig størrelse igjen i denne prisklassen.

De teknisk sett identiske konsernsøsknene Peugeot 3008 og Opel Grandland er, etter Motors oppfatning, ikke av familievennlig størrelse all den tid batteriene og firehjulsdriften har redusert bagasjevolumet fra over 500 liter til under 400 liter.

DS 7 har 555 liter.

Opplagt konkurrent

Og en relevant konkurrent som ladbare Ford Kuga, kommer ikke med firehjulsdrift.

Hvilke andre modeller sitter vi igjen med da? Nye BMW X1 selvsagt, som er en god del mindre – men også rimeligere.

Og – ikke minst – RAV4 i ladbar utgave. Den kommer på veiene i løpet av året, og framstår som en opplagt vinner på et norsk marked.

Teknisk identiske

Men selv om RAV4 har fått et komfortmessig løft, så ligger DS 7 et par poeng høyere når vi summerer alt som handler om støy, fjæring, girutveksling, og - for mange - seter.

Dette er paradegrenen til DS 7.

Og ingen er bedre i øyeblikket.

DS 7 har et mer avansert understell enn konsernsøsknene Peugeot 3008 og Opel Grandland, som ellers er teknisk identiske.

Blant annet har bilen en funksjon som skanner veiens tilstand og tilpasser understellet deretter.

Fem kjøremodi

Det er vrient fastslå hvor mye denne finelektronikken påvirker et allerede ypperlig avstemt understell.

Men DS 7 er definitivt mer komfortabel enn nevnte 3008 og Grandland på norsk vei. Og bedre enn RAV4. Og i særklasse bedre enn Outlander.

Det er lett å hente fram klisjéer om fransk komfort. Men det gjør vi altså ikke.

Bilen har for øvrig fem ulike kjøremodus, der det helelektriske er det mest spennende i disse tider.

Vi kom drøye fem mil på strøm med litt bevisst kjøring. Uten å tenke nevneverdig etter, kom vi litt under fem.

Bra rekkevidde

Det underbygger noe vi vet en del om fra før:

Det er fullt mulig å klare det meste av hverdagstrafikken på strøm. I hvert fall i sommerhalvåret.

For rekkevidden er svært påvirkelig av vær og temperatur.

Tilsvarende målinger med teknisk identiske Peugeot 3008 og Opel Grandland i litt kjøligere sommervær, har gitt oss rekkevidde nede på 40 kilometer.

Om vinteren må du fort trekke fra enda en mil. Men fortsatt er dette en rekkevidde mange klarer seg med.

Like lekker

Støynivået fra motor og hjul er særdeles lavt.

En grunnleggende solid støydemping er blitt yttterligere forbedret med nye dekkdimensjoner.

19-toms hjul med 205 millimeter brede dekk har erstattet like store hjul, men med 235 millimeter brede dekk.

Det betyr altså at bilen ser like lekker ut i profil, men at du i teorien får totalt 12 centimeter mindre gummi plantet ned i asfalten.

I praksis utgjør dette en hørbar forskjell. Og DS 7 seiler opp som den mest støysvake SUV-en i denne klassen.

Setet senker seg

Automatgiret med åtte trinn veksler svært smidig under normal kjøring. Men under litt mer heftige omstendigheter, blir den i tregeste laget.

Her er faktisk Toyota RAV4 sin oppgraderte trinnløse girkasse kvikkere.

Det som derimot ikke er komfortabelt, er kombinasjonen av et sjåførsete som automatisk senker seg og skyver seg tilbake i bakerste stilling når du åpner døren – og en startknapp som sitter øverst på midtkonsollen.

Ingen klisjéer

Du må ha armlengden til en toppsvømmer hvis du skal nå opp til startknappen etter å ha satt deg ned i stolen.

Og det er først når du slår på tenningen at setet justeres tilbake til stillingen du tidligere har lagret.

Og til alt overmål: Du må holde knappen inne litt for å aktivisere alle systemer.

Litt kostelig hvis du er lang. Bare irriterende hvis du er kort.

Her er det lett å hente fram klisjéer om sære franske løsninger. Men det gjør vi altså ikke.

Klassisk klokke

DS 7 har også en del andre små detaljer som gir litt særpreg, uten at det dermed oser luksus.

Den spesialdesignede klokken øverst på midtkonsollen for eksempel. Den ser riktig lekker og klassisk ut.

I kontrast til de litt simpelt utformede instrumentene med lettere krampaktig fokus på de diamantaktige designelementene som ellers går igjen i alt fra DS-emblemet i grillen, til mønster i setetrekk og utforming av knapper.

Vindusheisere i midtkonsollen er en vanesak. Hvorfor de skal være så glorete at det er umulig å se symbolene, er en annen sak.

Og apropos: Betjeningen av cruisekontrollen sitter som en egen enhet, gjemt under rattet.

Andre er bedre

Her kan vi bare gjenta det vi skrev etter testen av Peugeot 3008:

Du må føle deg fram i et slags alpint landskap av girpadder og blinklysspaker. Greit nok, du lærer fort å bruke den. Men med dagens stadig mer avanserte og hyppig brukte cruisekontroll-funksjoner, bør dette være både synlig og intuitivt.

Her har alle andre bilprodusenter bedre løsninger enn de franske.

Batteriene har fått plass under baksetene, uten at det har kostet for mye bagasjeplass.

555 liter er absolutt bra. Eneste merkbare minus er at bensintanken er blitt 19 liter mindre.

Utradisjonelt

DS 7 blir aldri et vanlig syn på norske veier - som Outlander og RAV4. Det er all grunn til å respektere dem som velger det trygge og anerkjente.

Men tør du følge en forsiktig trend i bilverden og velge litt utradisjonelt, så vil du på hver eneste biltur glede deg over klassens beste komfort.

Kall det gjerne kjøreglede.

Powered by Labrador CMS