2025-KNIPPE: Noen av modellene som vil prege 2025 (fra oppe til venstre) – Toyota Urban Cruiser, Skoda Elroq, Hyundai Inster og BMWs første Neue Klasse-modeller.

Smått og godt:

Dette er bilene vi venter på i 2025

Smått, luksuriøst eller kinesisk. Det er stikkordene for det som venter av nye modeller i bilåret 2025, med mindre Tesla trekker en nyhet opp av hatten.

Publisert

Og mest det første: Det renner på med nye, elektriske småbilmodeller til rundt en kvart million i 2025. Flertallet av dem vil dekke hverdagsbehovet til de fleste som ikke skal veldig langt med veldig mange veldig ofte.

Dét kan endre nybilmarkedet.

De mest spektakulære modellene kommer i form av andre generasjon elbiler fra de tyske premiummerkene BMW og Mercedes-Benz, som nå følger ett år etter Audi med biler som kombinerer premium med førsteklasses ladefart og rekkevidde.

Samtidig fortsetter de kinesiske produsentene sitt stormløp mot de europeiske markedene. Som et av landene uten straffetoll vil Norge stå relativt høyt på de kinesiske prioriteringslistene. I første omgang vil trolig BYD Sealion 7 dominere. Utover 2025 kommer både nye modeller – og nye merker.

Årets store spørsmål er om Tesla presenterer en oppdatert Model Y. Den vil trolig befeste merkets grep om norske bilkjøpere, men Tesla har vært så utydelige som bare de kan, om denne bilens entré.

Nøkkelmodeller

Stellantis-flåten kommer med en kraftig elektrisk oppdatering og nøkkelmodeller for noen av merkene.

Peugeot slipper både Long Range-versjoner og firehjulstrekkere av E-3008 og E-5008, og de tegner til å bli prisgunstige modeller med maks-rekkevidde over 660 km.

Søstermodellen fra Citroën, C5 Aircross, kommer i produksjon på vårparten – med to ambisjoner det knyttes forventninger til. Produsenten håper å tyne ut ytterligere et par mil av batteriet og tilby nær 700 km rekkevidde, mens importøren håper å tilby modellen til 450.000 kroner. Det skal uansett blir rimeligste Stellantis-bil i dette segmentet.

CITROËN: C5 Aircross.

Langt skal også den nye flaggskipmodellen DS N°8 gå. Det franske premiummerket med Citroën-røtter anslår rundt 750 km på toppversjonen.

Fra Stellantis-slekta i Italia kommer Alfa Romeo endelig med lekre Junior, mens Fiat sper på i småbilfeltet med sin Grande Panda. Rekkevidde er på 320 km og designet er lekent, det kan være en førsteklasses bybil for mange.

Opel kommer endelig med elektriske Grandland, toppversjonen med 82 kWt batteri skal som C5 Aircross og E-5008 teste opp mot 700 km WLTP-rekkevidde. I den rimeligste klassen kommer Frontera, Opel-versjonen av ë-C3, med innstegsversjon under 240.000 kroner og rekkevidde såvidt over 300.

Stellantis forbereder også en elektrisk Lancia, samtidig som de første modellene til deres kinesiske partner Leapmotor kommer på markedet. Det gjenstår å se hvor konkrete utslag det gir i norske butikker.

Smågodt

Spennende, sydeuropeiske ikoner kommer også fra Renault, som ventes å ha både 5 og 4 klare. R5 kommer først, mens Renault 4 følger utpå sommeren. For begge er det snakk om rekkevidde rundt 400 km. Prisene er ikke klare.

RETRO: Renault 4.

Mer smågodt:

2025 blir et særdeles spennende for småbiler generelt og kanskje Volkswagen-konsernets modeller spesielt. Disse bilene kommer riktignok ikke i norske butikker ennå, men lanseres i prisklassen rundt 25.000 euro – under 300.000 kroner, kanskje – i løpet av året.

Det betyr hei til Volkswagen ID.2all og Skoda Epiq, samt Cupra Raval. Det er nettopp Cupra som har ansvaret for utviklingen av konsernets småbiler.

Blant VAG-konsernets merker blir 2025 kanskje aller mest spennende for Skoda, som får fiffige Elroq klar for alvor. Pris og lanseringsdato for toppversjonen med firehjulsdrift er ennå ikke klar, men med slipp i 2025 blir dette merkets salgsvinner. Lille Epiq og en fornyet Enyaq fyller ut.

Cupra får endelig sin Tavascan klar for norske kunder, den sjuende modellen i denne kategorien bygget på MEB-plattformen til Volkswagen.

Apropos MEB: De første Ford Capri-modellene er på veien allerede, og 2025 blir det første skikkelige salgsåret. 

Tysk premium

Blant de tyske premiummerkene har Audi vært først ute med andre generasjon av de elektriske modellene. Rekkevidde er løftet 10–15 mil, ladefarten er senket, og prisavstanden fra budsjettklassen er ganske konstant.

Q6 og A6 får ventelig selskap av en elektrisk RS6, men det er de to førstnevnte som vil dra Audi-volumet i dette segmentet – selv om Q4 sikkert forblir deres mest solgte modell.

BMW har snakket i mange år om sin Neue Klasse, og trolig blir de to første modellene presentert på München-utstillingen til høsten. BMW har antydet at de skal holde seg tro mot det gamle regimet når det gjelder modellnavn, hvilket betyr at Neue Klasse-utrullingen starter med en iX3 og en 3-serie sedan.

DEN NESTE: Mercedes-Benz CLA i konseptutgave.

Mercedes-Benz er også i startgropa med en ny elektrisk modellserie, først ut er en CLA-versjon som markerer et laaaangt steg på rekkevidde, forbruk og ladefart. Designspråket er gjenstand for mindre revisjon enn for eksempel hos BMW.

Volvo får endelig sin EX90 i butikken, på vårparten viser de en ES90 – som antagelig ikke blir noen storselger i Norge. Det blir derimot en EX60 som trolig vises senere i 2025. Også Polestar kommer med en ny modell, men deres Polestar 5 er en kostbar sak som skal bidra til å flytte merket lengre opp på premiumstigen.

Koreansk bølge

De koreanske merkene Hyundai og Kia står midt i utrullingen av en svært modellserie, og 2025 byr sannsynligvis på noen av de mest interessante modellene.

Fra Hyundai kommer to biler i hver sin ende av skalaene – lille Inster og digre Ioniq 9. Vi har latt oss imponere av romslighet og teknologinivå på Inster. I enkleste form starter den under 250.000 kroner.

STOREBROR: Ioniq 9

Ioniq 9 vil ha store likhetstrekk med konsernsøster Kia EV9.

Nevnte Kia får viktige EV3 i salg, og har både EV4 og en europeisk versjon av EV5 på vent. Alle de tre blir nøkkelmodeller for å få fart på Kia-salget igjen. Apropos fart: Nye GT-versjoner kommer av både EV6 og EV9.

Blant de japanske modellene vil Toyotas Urban Cruiser dominere salget i Norge, selv om den ikke kommer på markedet før over sommeren. I sin tid hadde bZ4X en tvilling i Subaru Solterra, nå kommer en tilsvarende i form av Suzuki e-Vitara. Med startpris rundt 350.000 og markedsentré i første halvår kan den stjele en raus del av de kundene som ellers hadde ventet på Urban Cruiser.

En ny Land Cruiser vil ha sine fans, men det norske avgiftsregimet gjør den kostbar.

De andre japanske merkene skynder seg langsomt med elbilene, men Mazda viser sin nye 6e allerede i januar. Honda har ingen store lanseringer, men skal vise mer av sin kommende 0-serie. Nissan skiller seg fra det øvrige japanske feltet i den forstand at de var tidlig ute med elektriske volummodeller, i 2025 kommer populære Ariya med en sportslig Nismo-utgave.

Kinesisk gjennombrudd?

Det er bare ett kinesisk merke på topp 10 i Norge, nemlig SAIC-selskapet MG på 10. plass. Vi forventer at det endrer seg i 2025 – først og fremst ved at BYD brøyter seg på plass inn blant Norges mest populære bilmerker.

Det er modellen Sealion 7 som i første omgang skal gjøre jobben, med spesifikasjoner og kvalitetsfølelse vi knapt har sett på kinesiske modeller tidligere.

KANSKJE PÅ NORSKTOPPEN: BYD Sealion 7.

Hva som ellers kommer fra de kinesiske merkene, er mer uvisst.

Zeekr er i oppstart med X og 001 og har varslet entré for nøkkelmodellen 7X, en familie-SUV. Zeekr er blant premiummerkene i Geely-konsernet og starter opp i Norge på egen kjøl. Fra samme konsern kommer rimeligere Geely med Gill-gruppen som importør – og kompakt-SUV-en E5 som første modell.

Seres har hatt en litt luggete introduksjon i Norge, men vil gjøre et nytt forsøk under merkenavnet Aito og med modeller hvor tek-giganten Huawei har vært involvert i utviklingen.