KINESISK TRIO: Xpeng G3 (t.v.), Nio ES8 og BYD Tang (nede t.h.).

Økt interesse for Nio, Xpeng og BYD:

Flokker seg rundt kinesisk elbil-trio

Interessen rundt tre av Kinas ledende elbilprodusenter er sterkt økende blant vestlige investorer – og bilkjøpere.

Publisert Sist oppdatert

Kina har lenge vært verdens største bilprodusent, men flere eksperter spør seg om vi nå står på terskelen til et globalt gjennombrudd for kinesisk bilindustri.

Interessen for premium-elbiler fra Kinas oppstartselskaper er økende – ikke bare på det kinesiske hjemmemarkedet, men også i Europa og USA.

Tre nye produsenter begynner å skille seg ut, både med produkter som pirrer forbrukerne og regnestykket som får investorer til å se muligheter: Nio, BYD og Xpeng.

De to sistnevnte begynner å skaffe seg fotfeste også i Norge.

Men hva er det de tre bilmerkene bringer til torgs?

Nyskapende

BYD – som har den amerikanske storinvestoren Warren Buffett tungt inne på eiersiden – melder om sterk etterspørsel etter sin elektriske sedan i premium-sjiktet, BYD Han.

I løpet av litt over to måneder har 40.000 kunder bestilt bilen, avslørte den kinesiske bilprodusenten på bilutstillingen i Beijing, Auto China.

Luksus-sedanen ble lansert 12. juli og blir i første omgang solgt i Kina. Ifølge bilprodusenten ble 4000 biler levert i august.

DRAGEFJES: BYD Han har en klassisk design, ifølge BYD med elementer fra både kinesisk og vestlige kulturtradisjon.

BYD var opprinnelig en batteriprodusent, og har markert seg som et innovativt og dynamisk selskap tidligere. Det går for øvrig i dag en hel del kjøretøy fra selskapet i Norge - nemlig elektriske busser i Oslo-trafikken.

Og en elektrisk SUV på størrelse med Audi e-tron, BYD Tang, kan bestilles allerede nå, og skal etter planen leveres til norske kunder fra første kvartal 2021.

Investerte tungt

Warren Buffets investeringsselskap gikk inn med 25 prosent av kapitalen i september 2008. I dag er aksjeposten verdt minst ti ganger så mye som den gangen.

Nå bekrefter de altså med suksessen til premium-sedanen Han, som integrerer både 5G-teknologi og en ny type koboltfrie batterier med en ny måte å strukturere battericellene på.

Den nye Han-modellen har en NEDC-rekkevidde oppgitt til 605 km (trolig mellom 450 og 500 etter WLTP-syklusen), og er lansert i Kina med priser mellom 320.000 og 390.000 kroner avhengig av motor- og utstyrsnivå. I tillegg selges en ladehybrid fra rett i overkant av 300.000 kroner.

Det plasserer den litt lavere i pris enn den kinesiskproduserte utgaven av Tesla Model 3, men BYD Han er en noe større bil enn Teslaen.

Bilvirksomheten og relaterte produkter står for omtrent halvparten av BYDs inntekter. Selskapet er dessuten blitt en av Kinas største produsenter av bilbatterier og har en felles virksomhet (joint venture) med Toyota.

BYDs Hong Kong-børsnoterte aksjer har steget mer enn 200 prosent hittil i år og nådde nye rekorder i september.

Følger i Teslas fotspor

Xpeng er kanskje best kjent i Norge av de tre selskapene, ettersom G3 allerede er i salg her.

Nylig meldte selskapet om økende etterspørsel etter premium-sedanen P7.

Også den er lansert som en utfordrer til Tesla Model 3 – med et design og teknologiske finesser som har store likhetstrekk med originalen fra California.

Selskapet ble notert på børsen i New York i august, og Xpeng-aksjene har steget med 25 prosent siden børsnoteringen.

Xpeng P7 imponerte oss for øvrig da vi prøvekjørte den nylig.

Imponerte

Den markedsføres som elbilen med den lengste rekkevidden av alle, 706 km, og har en startpris hjemme i Kina på rundt 330.000 kroner (etter tilskudd).

– På kort sikt er vi fokusert på å få opp salget av P7, sa Brian Gu, en av toppsjefene i selskapet til den amerikanske økonomikanalen CNBC under Beijing Auto Show i september.

– Vi fortsetter å ha sterke forventninger om at etterspørselen etter P7 vil vokse i de kommende månedene inn i neste år. Neste år lanserer vi vårt tredje kjøretøy, og det vil også være vår katalysator for vekst.

Gu la til at han forventer at Xpeng vil oppnå lønnsomhet om få år, men avsto fra å gi noen detaljer. Xpeng avduket P7 på bilutstillingen i Shanghai i april 2019 og startet leveranser i juni 2020.

PÅ NORSK JORD: Xpeng P7 fotografert i Oslo havn.

«Det neste ikonet»

Sist, men ikke minst, kommer Nio – som nylig ble kalt «det neste ikoniske bilselskapet» av analytikerne i storbanken Deutsche Bank.

Oppstartselskapet gjorde seg bemerket allerede i 2017 da det presenterte en bil som samme en ny runderekord (6 minutter og 45 sekunder) på nordsløyfa på den legendariske banen Nürburgring.

Med supersportsbilen EP9 satte de ikke bare rekord for elbiler, men for alle slags produksjonsbiler – uansett drivstoff.

Etter et år med økonomiske vanskeligheter er på ny Nio en het potet blant kinesiske elbilprodusenter, selv om de på sett og vis er tilbake i startgropa.

En av flere

Nio har per i dag tre elbiler på markedet i Kina:

ES6, ES8 (en SUV med utskiftbart batteri som ble vist på Nordic EV Summit i Oslo i 2019), og den helt ferske EC6.

I tredje kvartal leverte de to og en halv gang så mange biler som tilsvarende periode i fjor.

NIOs TREDJE: EC6 er nyeste modell fra Nio.

Og flere kommer…

Veksten i det kinesiske bilmarkedet begrenser seg langt fra til disse tre produsentene.

Nios største konkurrent i Kina, Li Auto, som også er på børs i USA med investorer som Goldman Sachs, Morgan Stanley og UBS i ryggen, har stadig bedrete resultater.

Det er ikke lenge siden vi kunne bringe nyheter om en spennende produsent som Aiways, og ikke minst en annen startup som mange nordmenn har et forhold til, nemlig Byton – alias Shengteng Auto.

Også Hongqi forbereder biler på det norske markedet.

Sist, men ikke minst, er det tungt kinesisk nærvær i bil-Norge gjennom Geelys eierskap i Volvo, Polestar og det kommende Lynk & co.

OBS: Xpeng har inngått en avtale om servicetjenester med Mega og NAF om å håndtere service, garanti-inspeksjoner og reparasjoner for det kinesiske bilmerket. NAF er eier og utgiver av Motor og motor.no, som redigeres og utgis i tråd med Redaktørplakaten – en erklæring som gir redaktøren full frihet til å utforme mediets innhold og en plikt til å trekke seg dersom eiere eller andre griper inn i denne friheten.