SLITER: Kinesiske Nio lager attraktive helelektriske biler, blant annet SUV-en ES8. Men problemene på hjemmemarkedet kan i verste fall legge selskapet dødt. Foto: NIO
Dramatisk fall i bilsalget i Kina:
Tesla-konkurrent frykter nedleggelse
Lavere etterspørsel og reduserte statlige subsidier har redusert lønnsomheten til en av Kinas mest spennende bilprodusenter. Korona-viruset kan ødelegge siste håp.
DETTE ER SAKEN: NIO er et kinesisk bilmerke som spesialiserer seg på elbiler.
Nå melder konsernet at det er tvilsomt om driften kan fortsette.
Etterspørselen på verdens største bilmarked har ikke vært som forventet, til tross for flere attraktive modeller som også er blitt observert på tester i Europa.
NIO deltar også med en superbil i bilsportklassen Formel E, som er for elbiler.
Salget av biler i Kina falt med 18 prosent i årets første måned, viser tall fra Association og Automobile Manufacturers (CAAM).
Og mer dramatisk: De batterielektriske modellene opplevde en nedgang i salget på over 50 prosent.
Korona på toppen
På toppen av dette kommer altså Korona-utbruddet, som i lang tid har lammet mer eller mindre all bilproduksjon i Kina.
Selv om Nio gikk ut av 2019 med en beholdning på svimlende 1,9 milliarder norske kroner, så varsler selskapet allerede nå at den lyseblå skyen i merkets logo er i ferd med å gå over i svart.
Allerede før Korona-utbruddet var Nio i forhandlinger med lokale myndigheter i Hefei, hovedstaden i Anhui-provinsen, og det skal ha blitt enighet om en avtale verdt 17 milliarder norske kroner.
I en uttalelse fra selskapet står det at kontantbalansen likevel ikke er tilstrekkelig til å gi den nødvendige kapital og likviditet for kontinuerlig drift de neste 12 månedene.