TYSK-KINESER: Premium-SUV-en Byton M-Byte ventes hit til landet i år - eller neste år. Innstegsprisen ble satt under 500.000 kroner.
TYSK-KINESER: Premium-SUV-en Byton M-Byte ventes hit til landet i år - eller neste år. Innstegsprisen ble satt under 500.000 kroner.

Reddet på mållinjen:

Byton er tilbake under nytt navn

Byton var på kanten av stupet i juni, men nå er elbilprodusenten i virksomhet igjen - som Shengteng Auto.

Publisert Sist oppdatert

En god nyhet for dem som så frem til den spennende elbilnyheten Byton: Nå ser aktiviteten ut til å gå på skinner igjen.

9. september ble nemlig et nytt selskap registrert i Nanjing, Kina, der Bytons hovedkvarter ligger.

Det nye selskapet heter Nanjing Shengteng Automobile Technology Co., Ltd., (kortversjon: Shengteng), og har en kapital tilsvarende to milliarder kroner.

Investorene har satset igjen

Investorene er tidligere investorer i Byton, det lokale industriutviklingsfondet og – ikke minst viktig – det store kinesiske bilkonsernet FAW, også en tidligere investor.

Særlig tolkes tilliten fra FAW som viktig.

Det skal sies at koronakrisen kom på verst tenkelig tidspunkt for Byton-oppstarten, akkurat i det de var i ferd med å få produksjonen i gang ved sin helt nye fabrikk. Med andre ord: Mye oppbundet kapital - ingen inntekter.

Det er oppskriften på å mislykkes.

Etter å ha kommet så smått i gang med forsøksproduksjon i april, ble det stadig tydeligere at pengebingen var faretruende nær ved å bli helt tømt.

Suspenderte virksomheten i sommer

I juni var finanskrisen hos Byton et faktum og 1. juli opphørte all virksomhet utenom rene administrative funksjoner.

Grepet kom for å vinne tid til å finne en løsning for å unngå konkurs.

Ifølge Bytons administrerende direktør, Dai Lei, var den økonomiske belastningen blitt for høy, delvis på grunn av koronasituasjonen.

Finansieringsplanen kunne derfor heller ikke følges som planlagt, ifølge Dai, og samtaler med investorene for å finne en løsning måtte komme i gang.

Arbeidsstokken i Kina, der det var 1030 ansatte, ble redusert til 100.

Både ved utviklingssenteret i Silicon Valley i California og ved designsenteret i München, ble alle, bortsett fra noen få nøkkelpersoner, permittert.

Attraktiv el-SUV klar

Men produktet, den elektriske SUV-en M-Byte, var klar til å produseres, og av de fleste observatører ansett som et svært attraktivt og tidsriktig produkt.

Dette har åpenbart overbevist investorene om at prosjektet er liv laget.

Myndighetene i Nanjing skal ha bidratt med en investering på cirka 1,3 milliarder kroner.

Den tidligere forsknings- og utviklingssjefen for Byton i Kina, Duan Lianxian har selv spyttet inn 6,67 prosent av kapitalen i det nye foretaket og har overtatt som toppsjef etter Dai Lei.

Ifølge kinesiske medier skal selskapet ha begynt å ta tilbake permitterte ansatte for å forberede en oppfølgingsplan og få i gang produksjonen igjen.

Norsk importør på plass

Dette er godt nytt for mange potensielle europeiske kunder, som hadde meldt sin interesse for den kommende elektriske SUV-en.

Mange hadde satt seg opp på ikke-bindende lister etter presentasjonen av bilen sommeren 2018 - blant annet i Oslo.

16.000 nordmenn skal ha meldt seg interessert.

Kanskje kan bilen tross alt komme hit som planlagt, sent i 2021?

OverforSS Motor bekrefter Kultur- og kommunikasjonsdirektør Sidsel Wiedenmann hos den norske importøren, Hedin Automotive AS, at importøravtalen per i dag står ved lag, men at tidsperspektivet foreløpig ikke er klart.

– Vi har en pågående dialog med Byton, og kan melde at det ikke er noen endring i vår importøravtale, sier Wiedenmann.

– Det er imidlertid for tidlig for oss å si noe om den ny eierstrukturen og hvordan den eventuelt vil påvirke laseringen i Norge og Europa, presiserer hun overfor Motor.

Powered by Labrador CMS