DRAGEFJES: BYD Han har en klassisk design, ifølge BYD med elementer fra både kinesisk og vestlige kulturtradisjon.
DRAGEFJES: BYD Han har en klassisk design, ifølge BYD med elementer fra både kinesisk og vestlige kulturtradisjon.

Den kinesiske elbilprodusenten er alt i Norge:

Elbil med 5G lanseres til høsten

Kinas elbil-gigant BYD forbereder sin neste modell på det norske markedet: Tesla Model 3-konkurrenten BYD Han. Den kommer til høsten med Huaweis 5G-løsning.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: BYD er Kinas største elbilprodusent og er allerede i Norge med elektriske busser. Snart kommer også elbiler fra merket hit til landet, først en SUV ved navn Tang. 

BYD gir modellene navn etter de gamle kinesiske keiserdynastiene, og den kommende Han er en elektrisk sedan i samme størrelseskategori som Tesla Model S.

Den kommer etter alle solemerker også til å ha en pris som er nærmere Model 3 – ifølge det amerikanske nettstedet InsideEVs fra 45.000 til 55.000 euro.

Det oppgis en rekkevidde på opptil 60 mil, vel å merke etter den gamle NEDC-målemetoden. Det betyr nok at rundt 45 mil er mer realistisk. Den vil også ha ytelser som kan sammenlignes med Teslas, skal vi tro det oppgitte tallet på 3,9 sekunder fra 0 til 100, i sin sterkeste versjon med firehjulsdrift.

Les også: Norge blir prøvekanin for kinesisk e-tron-konkurrent

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Stor som Model S

Bilen er omfangsrik - nesten fem meter lang (498 cm), 191 cm bred og 150 m høy over en akselavstand på hele 292 cm. Designspråket kombinerer ifølge BYD kinesisk tradisjon (fronten skal være drage-inspirert), og vestlige designtrender.

Han skal tilbys med en batteripakke på 65 kWt og en på 77 kWt. Batteriteknologien er spesiell: Koboltfri kjemi basert på litium-jernfosfat. BYD har utviklet et eget, bladformet celleformat som de blant annet mener skal gjøre batteripakken mye mer brannsikker, samtidig som det er plass til flere celler i en batteripakke.

Han kan utstyres med én motor foran (221 hk), og forhjulsdrift, med det minste eller det største batteriet, eller med én motor foran og én bak (221 hk + 272 hk), bare med det største.

PREMIUM-ATMOSFÆRE: Interiøret i BYD Han ser, i det minste på bildene, forseggjort ut.
PREMIUM-ATMOSFÆRE: Interiøret i BYD Han ser, i det minste på bildene, forseggjort ut.

Klargjort for IoT

Rosinen i pølsen er kanskje den 5G-baserte HiCar-teknologien fra Huawei, som bilen vil bli utstyrt med. Det dreier seg ikke bare om et nytt multimediasystem; HiCar er også et grensesnitt til bilens kjerne-operativsystem og det kan kommunisere med andre biler, gjenstander og infrastruktur langs veiene der et 5G-nett er operasjonelt som et element i tingenes internett (IoT).

HiCar kommer først i BYD Han i juni, og deretter i en rekke modeller fra mange bilprodusenter.

Huawei har inngått samarbeid med TomTom for navigasjon og de utvikler aktivt det som kalles et nettbasert økosystem for biler som med tiden – på lang sikt – skal gjøre det mulig å ha selvkjørende biler i trafikken.

FORKLARINGEN ER I HEKKEN: BYD betyr Build Your Dreams.
FORKLARINGEN ER I HEKKEN: BYD betyr Build Your Dreams.

Til Europa senere i år

Det gjenstår å se når dette vil bli praktisk anvendbart hos oss, men dette er teknologier som er på vei og som kommer for fullt de nærmeste årene.

I Kina er det allerede 200.000 5G-basestasjoner og det ventes at det skal være installert ytterligere en halv million innen utgangen av året. 5G-kommunikasjon i forbindelse med ladestasjoner skal også installeres, bare i Shanghai er det planlagt å installere 100.000 av disse.

Foreløpig har Telenor og Telia bare helt nylig så smått begynt å rulle ut sine 5G-nett i Norge.

Den norske importøren av BYDs første modell som kommer hit til landet, SUV-en Tang, er Drammen-baserte RSA. De er fra før importør for Suzuki, Isuzu og den kinesiske el-varebilprodusenten SAIC (Maxus).

Administrerende direktør Frank Dunvold sier til Motor at det er produsenten som kommer til å avgjøre om Han skal legges til Tang i RSAs BYD-portefølje eller ikke.

 

Powered by Labrador CMS