NYOMMER: BTD Tang tar opp kampen med de elektriske prestisje-SUV-ene.

BYD slipper prisen på sin el-SUV:

100.000 billigere enn Audi e-tron

Den kinesiske utfordreren i SUV-klassen, legger seg på krona likt med billigste Audi e-tron. Med samme utstyr er den 100.000 kroner rimeligere, hevder importøren.

Publisert Sist oppdatert

BYD Tang

Elektriske BYD Tang med firehjulsdrift kan leveres i første kvartal i 2021. BYD produserer sine egne batterier, og kommer nå med en ny batteriteknologi som blant annet ikke inneholder kobolt.

Standardutstyret til BYD inkluderer blant annet ventilerte skinnseter, oppvarmet ratt, 22 toms alufelger, panoramasoltak, elektrisk bakluke, oppvarmet ratt og trådløs lader. Dette er utstyr du må legge til hos konkurrentene. Og da går prisene i været.

En sammenlikning av tilsvarende utstyrte konkurrenter, foretatt av BYD-importør RSA, ender med følgende totalsummer:

  • Audi e-tron 50: 701.272 kroner
  • Audi e-tron 55: 806.279 kroner
  • Mercedes EQC 689.880 kroner
  • Jaguar I-Pace 741.300 kroner

Kobolt-fri

BYD Tang har firehjulsdrift og 489 hester – og i utgangspunktet et batteri 82,8 kWt og en rekkevidde på rundt 400 kilometer. Ladetiden på en CCS-lader skal være 33 minutter fra 10-80 prosent.

PLASS: Romslig beinplass og hvitt skinninteriør bør gi en god opplevelse også for baksetepassasjerene.

Men alle spesifikasjoner knyttet til batteriet er foreløpig uoffisielle. Dette skyldes at bilen blir utstyrt med en ny batteriteknologi, kalt Blade Battery, innen den kommer på det norske markedet.

Batteriene er blant annet fri for kobolt, og teknologien skal ifølge sjef for teknisk avdeling i RSA, Pål Henriksen, både være mindre, mer slitesterke og mer stabile med tanke på temperatursvingninger.

Under 30 prosent

Som rekkeviddetesten til NAF/Motor har dokumentert, skiller det enormt i rekkevidde mellom sommer- og vinterforhold.

- Normalt regner vi 30-40 prosent forskjell. Vår ambisjon er å ligge godt under 30 prosent, men her er ikke alle målinger klare, sier Henriksen til Motor.

Han har selv disponert en prototype i Norge i lang tid, og forteller at han blant annet kjørte 345 kilometer om vinteren og hadde 10 prosent kapasitet igjen da han stoppet.

Designsvakhet

Kinesiske BYD er i utgangspunktet et teknologiselskap som også designer og produserer sine egne batterier. Med årene har BYD blitt verdens største produsent av elektrifiserte kjøretøy. Men sjefen hos BYD-importør RSA, Frank Dunvold, er helt klart inne på noe når han sier følgende:

- Teknologiselskaper har ofte hatt en svakhet på design.

Derfor har BYD hentet inn blant andre Wolfgang Egger, som har jobbet med sterke designmerkevarer som Audi og Alfa Romeo. Og man skal lete forgjeves etter elementer i BYD Tang som ikke harmonerer med de siste designretningene i Europa.

Elegant

Bilen ser elegant ut utvendig og innvendig, med en gjennomgående høy kvalitetsfølelse i materialer og betjeningsfunksjoner.

Som Motor har skrevet tidligere, blir Norge en slags prøvekanin for den kinesiske nykommeren. Mottakelsen på det norske markedet blir helt avgjørende for BYDs videre strategi på det europeiske markedet.

MODERNE: Instrumentpanelet i BYD Tang ser moderne ut og har en kvalitetsfølelse som folk flest vil oppleve er på nivå med Tesla, Jaguar I-Pace og Mercedes EQC, men kanskje litt under Audi e-tron.

Direktøren for BYD Europe, Isbrand Ho, lister opp flere gode grunner til at de satser så tungt på Norge: Norge er landet som har kommet lengst på elbilfronten, og nordmenn er mer liberale overfor nye merker og konsepter.

Kundene viktigst

Men Ho understreker med tyngde at selve kvaliteten på satsingen er overordnet alt annet.

- Volum er underordnet kundetilfredshet. Vi vil være en stødig, troverdig aktør i Europa, sier han.

Her hjemme skal denne filosofien ivaretas av RSA-systemet, som er mest kjent for sine Suzuki-modeller. Men Dunvold kan fortelle at RSA har vært i løpende dialog med BYD helt siden 2014.

I øyeblikket står 20 forhandlere klare til å ivareta BYD-kundene med salg og service. Men interessen for å ha en elektrisk bil i porteføljen er i øyeblikket så stor, at dette tallet trolig vil nærme seg 50 i løpet av kort tid.

Stort delelager

- Selv om stadig mer foregår på nettet, er vi av den oppfatning at kundene skal ha et forhandlernett med salg og service, sier Espen Kristoffersen, leder for elbilsatsingen til RSA.

RSA har blant annet et delelager som i 98 prosent av tilfellene skal klare å levere en del til påfølgende dag.

Bilene kan bestilles umiddelbart. Levering vil skje i første kvartal 2021.