PÅ VEIEN: Kinesiske Aiways har klart å få sin første elektriske SUV – U5 – ut på markedet.
Foto: AIWAYS
Aiways slår Byton i lanseringskamp:
Haren leder på skilpadden i kinesisk elbilrace
Aiways imponerte oss mindre enn Byton, men førstnevnte er først på markedet.
Aiways
- Grunnlagt i 2017
- Første modell er en elektrisk SUV, U5, som kommer i salg nå.
- Rekkevidde er oppgitt til 400 kilometer (WLTP).
- Prisen i Tyskland er litt over 30.000 Euro - i underkant av 320.000 kroner.
- To kommende modeller, U6 og U7, er vist som konseptbiler.
I Kina har man igjen begynt å organisere bilmesser. I det minste fagmesser.
Bilmessen i Chengdu går av stabelen i disse dager, og der viste elbilprodusenten Aiways frem både el-SUV-en U5, som nå kommer i salg, og en nesten produksjonsklar U6.
I tillegg annonserte de en kommende, større SUV, U7.
Sommeren 2019 fikk Motor anledning til å teste prototypen av den første modellen, U5 mellom Oslo og Sverige. Den ble bedømt å ha noen gode egenskaper, men den samlede dommen ble ikke særlig positiv.
Aiways er et oppstartselskap fra 2017 grunnlagt av en tidligere salgssjef for Volvo i Kina, Fu Qiang.
Bildeserie – bruk pilene øverst for å bla frem eller tilbake:
På gjennomreise
Fu fikk med seg på laget tidligere SAIC-topp Gu Feng og tyskeren Roland Gumpert, som kom fra Audi før han ble selvstendig sportsbilprodusent.
Og i fjor var de altså i Oslo, på gjennomreise.
For øvrig hadde de to kinesiske grunnleggerne da byttet navn fra Fu Quiang og Gu Feng til ... Samuel Fu og Gary Gu.
Et annet elbil-oppstartsselskap fra Kina, Byton, som også besøkte Oslo - allerede i 2018 - har det gått mer trått med.
De annonserte nylig at de må sette all aktivitet på pause de neste seks månedene.
Kapasitet: 300.000 biler i året
Teamet i Aiways har unektelig vært driftig. Allerede har de en fabrikk med en produksjonskapasitet på 300.000 biler i året i byen Shangrao.
De har også et FoU-senter i Shanghai og ett i Europa, en batteripakke-montasjefabrikk i Changshu og et laboratorium i Detroit.
Fabrikken i Shangrao beskrives som både «smart og digitalisert» (AI i Aiways står visstnok for Artificial Intelligence - kunstig intelligens).
Produksjonsbilen U5 er på størrelse med en Mitsubishi Outlander: 468 centimeter lang, 187 centimeter bred og 170 centimeter høy.
Bagasjeromsvolumet oppgis til 432 liter med alle seter i bruk og 1.555 liter med annen seterad nedfelt.
400 kilometer
Batteripakken har en kapasitet på 63 kWt. Elmotoren yter 190 hestekrefter og 315 newtonmeter, 0 - 100 km/t skal ta ti sekunder og toppfart er 160 kilometer i timen.
U5 skal klare 400 kilometer på en lading etter WLTP-målemetoden, noe
Konseptbilen U7 ble vist allerede i fjor og er noe så spesielt som en elektrisk flerbruksbil.
Tekniske detaljer angående en eventuell produksjonsversjon er ikke kjent i skrivende stund.
Den ser like mye ut som et idé-laboratorium som en bil.
Bruk pilene for å bla i bildeserien: