<b>PÅ VEIEN: </b>Kinesiske Aiways har klart å få sin første elektriske SUV – U5 – ut på markedet.
PÅ VEIEN: Kinesiske Aiways har klart å få sin første elektriske SUV – U5 – ut på markedet.

Aiways slår Byton i lanseringskamp:

Haren leder på skilpadden i kinesisk elbilrace

Aiways imponerte oss mindre enn Byton, men førstnevnte er først på markedet.

Publisert

Aiways

  • Grunnlagt i 2017
  • Første modell er en elektrisk SUV, U5, som kommer i salg nå.
  • Rekkevidde er oppgitt til 400 kilometer (WLTP).
  • Prisen i Tyskland er litt over 30.000 Euro - i underkant av 320.000 kroner.
  • To kommende modeller, U6 og U7, er vist som konseptbiler.

I Kina har man igjen begynt å organisere bilmesser. I det minste fagmesser.

Bilmessen i Chengdu går av stabelen i disse dager, og der viste elbilprodusenten Aiways frem både el-SUV-en U5, som nå kommer i salg, og en nesten produksjonsklar U6.

I tillegg annonserte de en kommende, større SUV, U7.

Sommeren 2019 fikk Motor anledning til å teste prototypen av den første modellen, U5 mellom Oslo og Sverige. Den ble bedømt å ha noen gode egenskaper, men den samlede dommen ble ikke særlig positiv.

Aiways er et oppstartselskap fra 2017 grunnlagt av en tidligere salgssjef for Volvo i Kina, Fu Qiang.

Bildeserie – bruk pilene øverst for å bla frem eller tilbake:

På gjennomreise

Fu fikk med seg på laget tidligere SAIC-topp Gu Feng og tyskeren Roland Gumpert, som kom fra Audi før han ble selvstendig sportsbilprodusent.

Og i fjor var de altså i Oslo, på gjennomreise.

For øvrig hadde de to kinesiske grunnleggerne da byttet navn fra Fu Quiang og Gu Feng til ... Samuel Fu og Gary Gu.

Et annet elbil-oppstartsselskap fra Kina, Byton, som også besøkte Oslo - allerede i 2018 - har det gått mer trått med.

De annonserte nylig at de må sette all aktivitet på pause de neste seks månedene.

Kapasitet: 300.000 biler i året

Teamet i Aiways har unektelig vært driftig. Allerede har de en fabrikk med en produksjonskapasitet på 300.000 biler i året i byen Shangrao.

De har også et FoU-senter i Shanghai og ett i Europa, en batteripakke-montasjefabrikk i Changshu og et laboratorium i Detroit.

Fabrikken i Shangrao beskrives som både «smart og digitalisert» (AI i Aiways står visstnok for Artificial Intelligence - kunstig intelligens).

Produksjonsbilen U5 er på størrelse med en Mitsubishi Outlander: 468 centimeter lang, 187 centimeter bred og 170 centimeter høy.

Bagasjeromsvolumet oppgis til 432 liter med alle seter i bruk og 1.555 liter med annen seterad nedfelt.

400 kilometer

Batteripakken har en kapasitet på 63 kWt. Elmotoren yter 190 hestekrefter og 315 newtonmeter, 0 - 100 km/t skal ta ti sekunder og toppfart er 160 kilometer i timen.

U5 skal klare 400 kilometer på en lading etter WLTP-målemetoden, noe

Konseptbilen U7 ble vist allerede i fjor og er noe så spesielt som en elektrisk flerbruksbil.

Tekniske detaljer angående en eventuell produksjonsversjon er ikke kjent i skrivende stund.

Den ser like mye ut som et idé-laboratorium som en bil.

Bruk pilene for å bla i bildeserien:

Aiways U7 ion (konseptbil)

Powered by Labrador CMS