KOMMER TIL VÅREN: Dette er Lynk & Co 01, den nye ksvensk/kinesiske SUV-en som deler plattform med Volvo XC40.
KOMMER TIL VÅREN: Dette er Lynk & Co 01, den nye ksvensk/kinesiske SUV-en som deler plattform med Volvo XC40.

Lynk & Co snart i Europa:

Dette unge bilmerket vil helst ikke selge biler

Den svensk-kinesiske bilprodusenten gjør definitivt ting annerledes.

Publisert Sist oppdatert

Lynk & Co

  • Grunnlagt i 2016 som datterselskap av Zhejiang Geely Holding Group, som har vært Volvos eiere siden 2010.
  • Lanserte sin første modell, 01, i 2017.
  • Første hele produksjonsår var 2018, med 120.000 produserte biler.
  • Forretningsmodellen er å nå en yngre kundegruppe med ny teknologi og en ny tilnærming til individuell mobilitet.

Etter Polestar kommer enda et av Volvos søstermerker til våre breddegrader.

Lynk & Co er det antakelig ikke ennå så veldig mange her i landet som har hørt om, men det er faktisk et etablert bilmerke som har hovedkontor i Göteborg.

De har fire modeller i salg og i Kina går salget ganske bra, med opp mot 400.000 registrerte biler så langt – av modellene 01, 02, 03 og 04.

Det kan virke som om Lynk & Co kompenserer for et litt komplisert merkenavn ved å bruke svært enkle modellbenevnelser ...

Samtidig gjør de seg klar til å entre det tøffe elbilmarkedet med en helt ny elbilplattform - som også skal deles med Volvo.

Klare for Europa

Og nå er de altså klare til å ekspandere ut over det som må betraktes som hjemmemarkedet, altså Kina. Produksjonen foregår nemlig i Shanghai.

Under en digital presentasjon sist uke forklarte toppsjefen i Lynk, Alain Visser hvordan merket nå skal erobre Europa.

Og det er ikke i hovedsak ved å selge biler.

Selv om det også vil bli mulig. Men hovedidéen dreier rundt fellesskap, medlemsskap i en klubb, deling.

Bildeserie - bla med piltastene eller pilene øverst i bildet:

KAN LEIES OG DELES: Den kompakte SUV-en 01 er en ladbar hybrid med bensinmotor og elmotor på tilsammen 261 hestekrefter. Foto: LYNK & CO

Helst ikke kjøpe

Grunnlaget for forretningsmodellen forklarer Visser slik:

I dag, når man skal anskaffe bil, foregår mye som det gjorde for 10, 20 år siden - ja, egentlig siden bilen fikk generell utbredelse. Du venter hos forhandleren. Du går gjennom en rekke valgmuligheter. Så forhandler du om prisen. Så må du kanskje vente flere måneder på bilen din. Deretter ... står bilen stille 96 prosent av tiden - i gjennomsnitt.

Lynk & Co sier de har villet gjøre ting på en ny og annerledes måte.

Det betyr ikke at den tradisjonelle eierskapsmodellen ikke har sin plass (det er faktisk mulig å kjøpe bilen), men de henvender seg til alle dem som egentlig ikke vil ha bil, men som likevel trenger en.

Om enn sporadisk.

Ingen av idéene er for så vidt nye. Vi har hørt om bildelingsløsninger og varianter rundt leie/leasing-konseptet før. Som de relativt ferske abonnementløsningene, for eksempel.

Som en klubb

Modellen til Lynk & Co er en slags kombinasjon av disse.

Man registrerer innmelding via den digitale plattformen og, etter godkjenning tilgang via mobilen, til en digital nøkkel til en bil - om man ønsker det.

Man har nemlig muligheten for å abonnere på en bil, med alt inkludert – også forsikring – unntatt drivstoff/strøm, bompenger, parkering og annet som følger med bruken av bilen.

Abonnere/dele

Lynk & Co sørger derimot for dekk, vedlikehold og service – og tar verditapet på bilen på sin kappe, som i et vanlig bilabonnement. Det er nemlig ingen bindingstid utover en måned.

Alain Visser forsikret under presentasjonen at maksimal månedskostnad er 500 euro (ca. 5500 kroner). Jo flere men så deler bilbruken med, jo lavere blir kostnaden.

Ønsker man ikke å disponere en bil, men kun delta i delingsmodellen, registrerer man seg og betaler ikke for annet enn bilbruk når man låner en.

Og bilen?

Kompakt Volvo-slektning

Modellen er Lynk & Co 01, SUV-en som er basert på Volvos CMA-plattform, som blant annet benyttes av Volvo XC40 og Polestar 2.

Den er utstyrt med en 1,5-liters 3-sylindret turboladet bensinmotor på 180 hester som i samarbeid med en elmotor klarer å levere hele 261, samt et dreiemoment på 360 newtonmeter.

Bilen er noe større enn Volvo XC40. Den ble lansert i 2017 og fikk en oppgradering basert på en ønskeliste fra kundene i fjor.

Det blir veldig enkelt å velge bil: Den kommer med alt utstyr inkludert, og når det gjelder farge kan du velge mellom sort og blått.

Ikke ennå klar for Norge

Når blir den så å se her i landet?

– Jeg vet faktisk ikke ennå, sier Cecilia Hedlund, PR-ansvarlig hos Lynk & Co i Göteborg, til Motor.

– Vi starter opp med en hub (som gir tilgang til portal der man melder seg inn, red. anm.) i Amsterdam om kort tid, og følger opp med en i Göteborg senere i oktober. Så kan konseptet rulles ut videre i Europa, men tidsplanen er ikke lagt.

De første bilene skal etter planen leveres til de første europeiske markedene i første kvartel 2021.

Powered by Labrador CMS