BULLITT-BIL? Nei, langt derifra, og det er kanskje problemet – for noen. Ikke desto mindre vekker bilen oppsikt.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
#7: Ford Mustang Mach-E
«Endelig en Ford med det lille ekstra»
Motor teller ned i kåringen av Årets beste bilkjøp, og nummer syv på listen er en elbil som heter Mustang. Det siste er antakelig nok til at du allerede har en mening om den.
Mustangen har etablert seg i norgestoppen, både salgsmessig og i direkte sammenlikning med konkurrentene.
Her har Ford en bil de virkelig kan være stolt av, etter mange år med modeller som ikke har utmerket seg på noe vis.
Den kunne kommet enda høyere på listen, men juryen påpeker også noen svakheter:
«Mustang er endelig en Ford med det lille ekstra. Den fortjener en plass i norgestoppen. Men Ford tar seg godt betalt for noe som for mange elbilkjøpere er et knapphetsgode: Rekkevidde. Bilen er dyrere enn konkurrentene. Også de tildels alvorlige barnesykdommene ødelegger litt av totalinntrykket.»
For barnesykdommene kommer vi dessverre ikke utenom. Mest alvorlig var «Geiranger-saken», der en rekke Mustanger måtte berges etter trøbbel med regenerering i nedoverbakker.
Bilen fikk heller ikke ståkarakter i den svenske «elgtesten», noe vi selvsagt la merke til her i Norden. I samme sak vil du likevel kunne lese at Mach-E – som første elbil – oppnådde å bli godkjent til politibruk i USA.
Økonomisk fornuftig bilhold
I Motors magasin som kommer ut den siste helgen i november, kårer vi Årets beste bilkjøp. I tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.
Dette er de viktigste premissene for kåringen:
- Alle modellene skal være nye i 2021.
- De skal ha blitt utlevert til kunder i 2021.
- De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
- De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.
Dette er juryen: Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.
Stor frunk!
I Motors test fikk Mach-E ni av ti poeng på komfort, utstyr, sikkerhet og annenhåndsverdi. Vi var begeistret for stor, drenerbar frunk, rekkevidden og lydnivået.
Les testen og se den fulle begrunnelsen her:
Andre saker om Ford Mustang Mach-E:
Prøvekjørt: Ford Mustang Mach-E GT – endelig en Mustang som lever opp til navnet
Øker rekkevidden: – Vi har vært for konservative med Mach-E