FULL STANS: Her blir Bjørn Slettvoll og hans Mustang Mach-E berget i Aurlandsdalen.Foto: PRIVAT
Eierne etterlyser informasjon fra Ford:
Åtte nye havarier for Norges mest solgte bil
Ford Mustang Mach-E har nådd til topps på registreringstatistikken, men sliter med å komme til bunns av Norges tøffeste turistveier. Bjørn Slettvoll er én av 14 havarerte.
Men i likhet med en rekke andre ferske elbilmodeller, sliter Mustangen med alvorlige barnesykdommer. Som dette:
I de bratte utforkjøringene i et par av Norges mest attraktive turistveier, har bilene plutselig stanset og hjulene har låst seg. Bilene har ikke vært til å rikke. Eneste løsning har vært å få dem hentet av en bilberger og fraktet ned til nærmeste verksted.
Bilberger Anders Frydenlund jobber for Viking redningstjeneste i Lærdal. Han har loggført fem berginger av havarerte Mustang Mach-E i bakkene ned Aurlandsdalen de siste sommerukene.
Ytterligere tre
Karl Martin Rønneberg er bilberger med base i Eidsdal, som blant annet tar oppdragene i Geiranger. Det var fra hans distrikt de første rapportene kom i starten av juli.
– De fleste har tatt det bra. Mange av dem har også lest om problemene. Men de savner tydeligvis informasjon fra Ford om hva som har skjedd og hva som skjer videre, sier Frydenlund fra traktene rundt Aurlandsdalen.
Bjørn Slettvoll er blant dem som ble berget i disse bakkene. Han har tidligere hatt to Teslaer, og er en mer rutinert elbileier enn de aller fleste av oss.
Han forteller om en svært ubehagelig opplevelse for ham og kona.
– Da bilen plutselig bråbremset i nedoverbakken og alle alarmer ble aktivert, trodde jeg det var fordi vi passerte veldig tett en motgående campingbil.
Slettvoll så for seg hundrevis av biler oppe i Aurlandsfjellet som måtte rygge og rydde vei til en bergingsbil. Heldigvis fikk han karret seg inn i til siden så trafikken kunne passere.
Halvfullt batteri
I rekken av teorier om hva som kan være årsaken til havariene, har de fleste endt opp med at for mye regenerering og et overopphetet batteri har vært forklaringen.
Slettvoll støtter ikke denne teorien.
– Jeg tipper batteriet var omtrent halvfullt da vi stoppet, og at vi startet nedoverbakkene med 35-40 prosent batteri.
Slettvoll har selv lang erfaring fra salgs- og serviceorganisasjoner. Han er ikke mye imponert over hvordan Ford-organisasjonen har håndtert situasjonen.
I likhet med svært mange eiere som både har kontaktet Motor og som deltar aktivt i eierforumet på Facebook, må han bare gjette seg fram til en forklaring. Informasjonen fra Ford sentralt er lik null.
– Vi visste ingen ting da det skjedde, vi visste ingen ting da vi satt bak på bergingsbilen, og vi vet ingen ting nå i ettertid, annet enn det skal ha vært en oppdatering og at bilen skal fungere. Alle som opplever dette må kunne kreve en forklaring av Ford, fastslår Slettvoll.
Sterkt kritisk
Han roser den lokale Ford-forhandleren i Voss, men er sterkt kritisk til behandlingen han fikk hos forhandleren i Oslo, der bilen ble kjøpt.
Der fikk han bekreftet en oppfatning mange Mustang-eiere har om at de ulike forhandlerne sitter på ulik informasjon, og generelt på altfor lite informasjon.
Annonse
Ford svarer
Motor har stilt Ford en rekke spørsmål rundt problematikken knyttet til de havarerte Mustangene. Informasjonsdirektør Anne Sønsteby svarer dette i en epost:
«Dessverre har noen svært få av våre kunder fått oppleve en feil i programvaren som skal beskytte drivverk og andre komponenter ved ekstrem bruk av regenerering kombinert med typisk svært bratte og lange nedstigninger. Ny software er tilgjengelig hos forhandler nå og via Power Up OTA-oppdatering i løpet av høsten - det er kun et mindre antall biler som ikke allerede har den nye programvaren installert – ta kontakt med din Ford forhandler om du er usikker. Det er ikke snakk om svakhet i bilens komponenter eller evne til å regenerere store mengder energi, men en programvarefeil på et mindre antall biler som ikke allerede har den nye programvaren installert. Råd til kundene: Dersom du skal kjøre en ekstremt bratt og lang nedstigning, ikke skru av motoren/tenninga på toppen. Når du starter nedstigningen så kjør Mustang Mach-E i modus «Stille» med 1-pedalkjøring slått av. Da er sannsynligheten for at bilen settes i sikkermodus betraktelig redusert.»