UTRYKNINGSKLAR: Politifolk i USA liker Mustang Mach-E.
UTRYKNINGSKLAR: Politifolk i USA liker Mustang Mach-E.

Hvor bra er Mustang Mach-E?

Slaktes i svensk elgtest, hylles i amerikansk polititest

Ford Mustang Mach-E fortsetter sin vinglete ferd med høyst ulike eieropplevelser og testresultater.

Publisert Sist oppdatert

De to nyhetene kom omtrent samtidig.

  • Fra Sverige: Mustang Mach-E hadde store problemer i den klassiske elgtesten til svenske Teknikens Värld, og presterte langt dårligere enn konkurrentene Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq og – ikke minst – Tesla Model Y.
  • Fra USA: Mustang Mach-E har som første elbil bestått den svært krevende evalueringen av potensielle politibiler for 2022 som Michigan State Police nylig gjennomførte.

Vi starter med det positive:

Michigan State Police er en av to politistyrker i USA som årlig tester om nye bilmodeller kan egne seg for politiet. Resultatene og kunnskapen deles med øvrige nødetater i USA.

Evalueringen av den elektriske Mustangen ble gjort 18. og 20. september og besto blant annet av akselerasjonstester, måling av topphastighet, bremsetester – samt naturligvis en vurdering av egenskapene under en krevende biljakt.

Og Mustangen besto.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SVIKTER: </span>Mustangen sklir ut med hekken så markeringene fyker. Underkjent, konkluderer Teknikens Värld.
SVIKTER: Mustangen sklir ut med hekken så markeringene fyker. Underkjent, konkluderer Teknikens Värld.

– Dette viser med all tydelighet at Ford kan produsere helelektriske biler som er tøffe, kapable og pålitelige selv i de mest krevende situasjonene, sier Ted Cannis, sjefen for Ford Pro, som har utviklet bilen for bruk i politiet.

Men testsjåførene i Teknikens Värld er slett ikke imponert.

I unnamanøvertesten, der man skal svinge vekk fra et objekt og styre tilbake i veibanen – best kjent som elgtesten – avslørte Mustangen at fjæringen er for myk og styringen for langsom.

Den klarte testen i 65 km/t, og med nød og neppe i 68 km/t.

I 70 km/t slengte bilen ut hekken så ukontrollert at markeringskonene i veien føyk i alle retninger.

I 72 km/t klarte den ikke å holde seg på veien lenger. Til sammenlikning: Tesla Model Y gikk uproblematisk gjennom samme bane i 75 km/t.

Skoda Enyaq og Ioniq 5 klarte samme test i 72 km/t.

Testbilen var en AWD Long Range med fabrikkmonterte dekk i dimensjonen 225/55 R19.