Fra Sverige: Mustang Mach-E hadde store problemer i den klassiske elgtesten til svenske Teknikens Värld, og presterte langt dårligere enn konkurrentene Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq og – ikke minst – Tesla Model Y.
Fra USA: Mustang Mach-E har som første elbil bestått den svært krevende evalueringen av potensielle politibiler for 2022 som Michigan State Police nylig gjennomførte.
Michigan State Police er en av to politistyrker i USA som årlig tester om nye bilmodeller kan egne seg for politiet. Resultatene og kunnskapen deles med øvrige nødetater i USA.
Evalueringen av den elektriske Mustangen ble gjort 18. og 20. september og besto blant annet av akselerasjonstester, måling av topphastighet, bremsetester – samt naturligvis en vurdering av egenskapene under en krevende biljakt.
Og Mustangen besto.
– Dette viser med all tydelighet at Ford kan produsere helelektriske biler som er tøffe, kapable og pålitelige selv i de mest krevende situasjonene, sier Ted Cannis, sjefen for Ford Pro, som har utviklet bilen for bruk i politiet.
Men testsjåførene i Teknikens Värld er slett ikke imponert.
I unnamanøvertesten, der man skal svinge vekk fra et objekt og styre tilbake i veibanen – best kjent som elgtesten – avslørte Mustangen at fjæringen er for myk og styringen for langsom.
Den klarte testen i 65 km/t, og med nød og neppe i 68 km/t.
I 70 km/t slengte bilen ut hekken så ukontrollert at markeringskonene i veien føyk i alle retninger.
I 72 km/t klarte den ikke å holde seg på veien lenger. Til sammenlikning: Tesla Model Y gikk uproblematisk gjennom samme bane i 75 km/t.
Skoda Enyaq og Ioniq 5 klarte samme test i 72 km/t.
Testbilen var en AWD Long Range med fabrikkmonterte dekk i dimensjonen 225/55 R19.