GODT MOTTATT: ID.4 selger bra og har fått mye ros – i april ble den kåret til «World Car of The Year». Men i Motors kåring er den nummer fem.
Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
#5: Volkswagen ID.4
«Den naturlige arvtakeren til «bobla» og Golf»
Motor teller ned i kåringen av Årets beste bilkjøp. På 5. plass finner vi en svært etterlengtet modell som fort er blitt populær. Det er lett å forstå hvorfor.
ID.4 er Norges tredje mest solgte bil ved inngangen til julen, og selvskreven blant de 10 som kjemper om tittelen «Årets beste bilkjøp».
Og selv om det kanskje var den mindre ID.3 som først og fremst skulle rulle i hjulsporene til gamle legender, så bemerker juryen at den vesentlig større ID.4 allerede har tatt en solid posisjon:
«ID.4 framstår som den naturlige arvtakeren til «bobla» og Golf her i Norge. Den holder et jevnt høyt nivå på alle viktige områder, samtidig som den framstår som svært prisgunstig. Mange familier vil konkludere med at ID.4 gir mest for pengene.»
Volkswagen ID.4 på 5. plass og Skoda Enyaq på 6. plass, er «konserntvillinger». Uttrykket brukes om to biler som deler stort sett alt, bortsett fra utseendet. Det er likevel noen opplagte ulikheter.
Les flere detaljer om forskjellene i denne saken, der du også vil se at ID.4 er utstyrt med den mest moderne betjeningsløsningen av de to, uten at det nødvendigvis tiltaler alle.
Jevnt høyt nivå
For deler av betjeningen krever lang tilvenning. Spesielt de såkalt haptiske knappene på rattet, som både kan sveipes og trykkes på, men som selv erfarne brukere sliter med å betjene med presisjon.
Forøvrig har modellen styrker vi kjenner fra VW-universet. Den holder et jevnt høyt nivå på alle viktige områder som plass, komfort og kjøreegenskaper.
Og den leverer godkjent og innenfor normalen på de mer typiske elbilparameterne rekkevidde og lading.
Økonomisk fornuftig bilhold
I Motors magasin som kommer ut den siste helgen i november, kårer vi Årets beste bilkjøp. I tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.
Dette er de viktigste premissene for kåringen:
- Alle modellene skal være nye i 2021.
- De skal ha blitt utlevert til kunder i 2021.
- De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
- De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.
Dette er juryen:
Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.
Billigere totalt sett
Årvåkne lesere vil kanskje legge merke til at ID.4 fikk ett poeng mindre i Motors test enn tvillingen Enyaq. Sistnevnte kapret hårfint et ekstrapoeng i sikkerhetskategorien, på grunn av lyktespylere.
Når ID.4 likevel rangeres foran Enyaq her, er det rett og slett fordi den er snillere mot lommeboka.
Les Motors test under:
Les flere saker om ID.4: