EROBRER NORGE: VW ID.4, Ioniq 5 og Skoda Enyaq (t.h.) er tre de mest populære bilene for øyeblikket.

VW ID.4 – Ioniq 5 – Skoda Enyaq:

Dette skiller de nye elbil-favorittene

Endelig har watt blitt til dag. Tilbudet av elektriske familiebiler er i ferd med å bli så stort at vi kan snakke om et gryende luksusproblem.

Publisert Sist oppdatert

Det diskuteres heftig og stort sett høflig i ulike elbilfora:

Hvilken elektriske familiebil skal vi satse på?

Meningene er like sterke som de er mange. Det virkelig gledelige er at det faktisk er en diskusjon. Den har vi ventet på. Eller mer presist: Vi har ventet på de familievennlige SUV-ene med stor plass, firehjulsdrift og tilfredsstillende rekkevidde.

Firehjulsdrift

I denne runden konsentrerer vi oss om det tre modellene som har kommet best ut i Motors tester så langt: Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq og den helt nye Ioniq 5. Den siste med firehjulsdrift. De to andre er like rundt hjørnet.

Her kan du lese kortversjonen av våre testvurderinger:

Volkswagen ID.4

83 poeng

Testbil: Volkswagen ID.4. Pris fra: 473.000-542.000. Pris testbil (1st Max + ekstrautstyr), mars 2021: 487.800. Drivlinje: Elmotor. Systemeffekt: 204 hk. Dreiemoment: 310 Nm. 0-100 km/t: 8,5 sek (fabrikktall). Toppfart: 160 km/t. Bakhjulsdrift, fast utveksling. Forbruk (blandet kjøring, fabrikktall): 18,2 kWt/100 km (WLTP). Rekkevidde: 487 km (WLTP) Bilens vekt/maks nyttelast: 2049/536 kg. Hengervekt: 1000 kg. Dekkdimensjon:F:235/45-21 B:255/40-21. Bagasjerom i liter: 543/1575. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 458/185/163/16,3 cm. Akselavstand: 277 cm.

Komfort 8/10

Relativt stillegående. Demping på den faste siden og rimelig effektiv. Gjennomgående komfortabel - bare brå ujevnheter merkes. Gode seter foran - tre brukbare sitteplasser bak, takket være fravær av sentertunnel. God bagasjeplass, men mangler frunk.

Design 8/10

ID-designen er et klart brudd med VW-tradisjonen, selv om linjeføringen er funksjonell. Strukne linjer og designgrep gjør den ellers avrundede profilen visuelt skarpere og mindre kjedelig. Innvendig design nærmest minimalistisk - funksjonell kupé, etter vår mening mindre vellykket førermiljø.

Kjøreegenskaper 8/10

204 hk gir tilstrekkelige ytelser, bilen oppleves kvikk nok. Jevn akselerasjon. Lettkjørt og velkjørende, god om enn ikke veldig direkte, men presis styring. Krenger lite, god stabilitet. Vi opplevde sporing fra de drevne bakhjulene på sleipt føre, men stabilitetskontrollen griper effektivt inn.

Miljø og forbruk 9/10

Konstatert rekkevidde og forbruk ligger godt innenfor det vi kunne forvente i forhold til WLTP-rekkevidden på 487 km. VW forsikrer at produksjon og forsyningkjede blir stadig mer bærekraftig gjennom en lang rekke målrettede tiltak.

Utstyr 8/10

Bilene kommer med ulike utstyrspakker som er fornuftig sammensatt og godt tilpasset et norsk marked. Noe kan med fordel velges bort ... Utstyrsvalg ut over pakkene er i stor grad begrenset til lakkfarge og felgstørrelse. Vår testbil er fullspekket utstyrsmessig.

Praktisk 8/10

Mye mer praktisk enn ID.3, tar både tilhenger (1000 kg) og taklast (75 kg). Stort, lettlastet bagasjerom, tre voksne bakseteplasser, praktisk midtkonsoll med ladeplate for mobil samt fire USB-C-uttak (testbilen), er på plass. Litt plundrete betjening med overfølsomme rattknapper trekker ned.

Pris 9/10

Prisen var et ankepunkt mot ID.3 i vår test. Denne kritikken har VW tatt til etterretning, og prissettingen av ID.4 gjør at den kommer gunstig ut sammenliknet med konkurrentene. For mange vil dette være bilen som gir mest valuta for pengene.

Driftskostnader 9/10

Serviceintervall hvert andre år, uavhengig av kjørelengde, bør gi lave kostnader. Trommelbremser bak gir mindre rust. Splitter ny bil – vi regner med at ID.3 har tatt unna for de verste barnesykdommene. Det omfattende serviceapparatet til VW har fått stor rutine på elbiler.

Sikkerhet 8/10

Fem av fem stjerner hos EuroNCAP med 93 poeng i voksenbeskyttelse, 89 poeng for barnebeskyttelse, 76 poeng for beskyttelse av svake trafikanter og 85 poeng for sikkerhetssystemer. Mangler lyktespylere, det er et stort minus her i Norge. Ustabil skiltleser gir upålitelig fartsholder.

Annenhåndsverdi 8/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et årlig prisfall på 60-70.000 kroner i en treårsperiode (15.000 km årlig). Populær modell som vil selge bra som ny. Det burde også gi solide og forutsigbare bruktpriser, forutsatt at nybilprisene er stabile.

Skoda Enyaq

83 poeng

Testbil: Skoda Enyaq. Pris fra-til: 339.000-469.000 (eks. omkostninger). Pris testbil (iV80 high+ med ekstrautstyr): 551.000 (inkl. omkostninger). TEKNISK BESKRIVELSE AV TESTBIL: Drivlinje: 80 (netto 77) kWt batterielektrisk, 204 hk (310 Nm). 0-100 km/t: 8,5 sek (fabrikktall). Toppfart: 160 km/t. Bakhjulsdrift, ett trinns automat. Forbruk (blandet kjøring, fabrikktall): 16,9 kWt/100 km (WLTP). Rekkevidde: 502 km (WLTP). Bilens vekt/maks nyttelast: 2000/658 kg. Hengervekt: 1000 kg. Dekkdimensjon: F:235/55-19 B:255/50-19. Bagasjerom i liter: 585/1710. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 465/188/162/17 cm. Akselavstand: 277 cm.

Komfort 8/10

Ganske stiv, og overraskende stump over mindre ujevnheter – uavhengig av kjøremodus. Oppe i fart bedrer inntrykket seg betraktelig, med god retningsstabilitet, behagelig støynivå og nok krefter. Svært gode forseter. Ok plass til tre bak – masse plass til to. Mer lettbetjent førermiljø enn i ID.4

Design 8/10

Enyaq viderefører kjente linjer fra Skodas designretning. Den har et robust og muskuløst uttrykk, men den fossile «grillen» viser en merkelig mangel på selvtillit. Den hører hjemme på en Octavia med forbrenningsmotor, ikke en dedikert elbil. Interiøret er harmonisk og elegant.

Kjøreegenskaper 8/10

204 hk gir et enormt skyv i lavere hastigheter, og holder mer enn nok til all bruk. Det stive oppsettet gir lite krenging og presis styrefølelse. Mye krefter og umiddelbart moment i kombinasjon med bakhjulsdrift på våt asfalt, aktiviserer raskt ESP-systemet – som ikke kan slås av.

Miljø og forbruk 9/10

Vår testbil med den største batteripakken på 80 kWt og bakhjulsdrift har en offisiell rekkevidde på 502 km. Vårt testforbruk på 18,9 kWt/100 km. tilsier en rekkevidde på 41 mil i noen plussgrader og med vinterdekk. Det er som vi kan forvente.

Utstyr 8/10

Du kan velge flere ulike pakker med stort sett fornuftig innhold. Komfortpakke med blant annet induksjonslader og elektrisk bakluke til 5300 kroner anbefales. Og mange vil trenge bagasjepakke med blant annet lastenett til 3200 kroner. Flere ulike interlørmuligheter.

Praktisk 8/10

Tradisjonell paradegren for Skoda. Holder nivået også som elbil. Litt større bagasjerom enn ID.4, tilhengervekt på 1000/1200 kg for henholdsvis bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Mangler merkellg nok «frunk». Har lyktespylere, i motsetning til ID.4. Masse bakseteplass.

Pris 8/10

Ligger som ventet tett på tvillingen ID.4 prismessig. Du kan prute deg under 500.000 på en versjon med den største batteripakken med bakhjulsdrift, inkludert vinterhjul, hengerfeste, metallic og ok utstyr. Legg på cirka 30.000 for firehjulsdrift. Det er konkurransedyktig.

Driftskostnader 9/10

En service og vedlikeholdsavtale koster snaue 15.000 kroner over tre år/45.000 km. Da dekker Skoda alt av servicekostnader og slitedeler. Problembarnet ID.3 har tatt støyten med de verste barnesykdommene i storkonsernet, og det er grunn til å tro på et relativt rimelig bilhold.

Sikkerhet 9/10

Fem av fem stjerner fra EuroNCAP, med 94 poeng i voksenbeskyttelse, 89 poeng for barnebeskyttelse, 71 poeng for beskyttelse av svake trafikanter og 82 poeng for sikkerhetssystemer. Stort pluss for lyktespylere, som mange nordmenn etterlyser, og som stadig færre produsenter leverer.

Annenhåndsverdi 8/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et årlig prisfall på 60-70.000 kroner i en treårsperiode (15.000 km årlig) på en greit utstyrt bil til 504.000 kroner, inkludert vinterdekk og hengerfeste. Høyt nybilsalg tilsier at den også blir populær og prismessig stabil på bruktmarkedet.

Ioniq 5

85 poeng

Motor ville helt klart lagt til 30.000 kroner for å få firehjulsdrift på den svært godt utstyrte Premium-versjonen. Det gir høyere nytteverdi og bedre annenhåndsverdi enn tilbehør som for eksempel glasstak (15.000 kr) og 20-toms hjul (5000 kr).

Komfort 8/10

Svært gode forseter med en rekke justeringsmuligheter. I baksetet sitter man høyt, setene kan skyves elektrisk i lengderetningen og ryggen justeres. Raus beinplass. Middels støynivå, ikke hørbar forskjell mellom 19- og 20-toms hjul. Bra avstemt fjæring. Minus for aggressiv fartsholder og filvarsler.

Design 10/10

Lettere spektakulært design rettet mot folk flest. Vi liker designet, og – ikke minst – motet. Her heves listen i en klasse som allerede er litt traust. I sin grunnform nærmest en forvokst kombi fra 80-tallet, men lykter, vinkler og plastdekor gir særpreg. Innvendig moderne, men mer dempet.

Kjøreegenskaper 7/10

Styrefølelsen er litt vag og syntetisk, slik vi er vant til fra koreanske biler. Den sportslige følelsen er fraværende. Akselavstand på tre meter og gunstig vektfordeling gjør likevel at bilen beveger seg stabilt gjennom svingene. 306 hester gir mer enn nok sprut.

Miljø og forbruk 9/10

I vår store elbiltest i juni kom den 502 km. før den stoppet helt. Oppgitt rekkevidde er 460 km. Det er noen mil dårligere enn tohjulsdrevne konkurrenter som VW ID.4 og Skoda Enyaq. I like versjoner er det trolig minimale forskjeller. Ved ladestolpen imponerer Ioniq 5 stort.

Utstyr 9/10

Mer eller mindre komplett utstyrt fra fabrikken. Tilleggene begrenser seg til litt større hjul (20-toms i stedet for 19-toms), glasstak og hengerfeste. Inkludert får du blant annet skinnseter med kjøling foran og varme i baksetene, trådløs mobillader, head up display og elektrisk skyvbare bakseter.

Praktisk 8/10

Klasselende bagasjevolum inkludert «frunk» og skyvbare bakseter. Men trangt under beskyttelsesgardinen og kraftig hellende taklinje. Hengervekt på 1600 kg og taklast på 80 kg er store pluss. Fravær av skiluke er stort minus. Mangler også lykte- og bakrutepusser.

Pris 9/10

Du får en maksimalt utstyrt bil med firehjulsdrift, vinterdekk, panoramatak og hengerfeste til rundt 550.000 kroner. Det skaper garantert hodebry hos dem som prissetter tilsvarende utstyrte versjoner av for eksempel VW ID.4, Skoda og Ford Mustang Mach-E. Mest for pengene i øyeblikket.

Driftskostnader 8/10

Serviceintervallet er nå økt til 30.000 km/årlig. Serviceprisene beregnes til 8600 kroner over tre år/45.000 km. Det anbefales også jevnlig bremsevedlikehold til 1350 kroner. Hyundai-konsernet er gode på elbiler, her forventes ingen store overraskelser. Lokale serviceavtaler er mulig.

Sikkerhet 8/10

Fem stjerner hos EuroNCAP, og jevnt over svært gode resultater i alle kategorier. Har alt av moderne førerstøttesystemer og selvkjøringfunksjoner, men filvarsleren er brå og ukomfortabel, og bør slås av. Vi trekker også for manglende lyktespyling og bakrutevisker.

Annenhåndsverdi 9/10

Leaseplan forventer et prisfall på 55-65.000 i året de tre første årene. Det er bedre enn VW ID.4 og Skoda Enyaq. Elbilene har løst opp i mange fordommer, og en Ioniq – som jo er en Hyundai – eller en Kia, er nå anerkjent på nivå med tyskere og japanere. Og de kan elbil bedre enn de fleste.

NORSKTOPPEN: Ioniq 5 fører an over Venabygdsfjellet med Skoda Enyaq på hjul. For mange vil et elbilkjøp handle om disse to.

Volvo og Ford

Hakk i hæl ligger svært kompetente modeller som Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40. For mange vil dette være bedre kjøp.

Volvo har uslåelige fartsressurser og en helt spesiell posisjon i det norske markeder. Ford har best rekkevidde og for mange den beste komforten.

Men ser vi den familietypiske kombinasjonen av plass og pris og rekkevidde, så når ikke disse to helt opp i en eller flere kategorier.

Særdeles interessant

Det kommer flere spennende modeller i klassen. I første omgang firehjulsdrevne versjoner av ID.4 og Enyaq.

Mot slutten av året kommer særdeles interessante Kia EV6, som under skallet er nærmest identisk vår ferske testvinner Ioniq 5, men som har et helt annet utseende.

Mange ser ikke noe annet alternativ i denne klassen enn kommende Tesla Y, som har alle egenskapene til Model 3, bare litt mer høyde og plass.

Og det faktum at gamlingen Nissan Leaf fortsatt er en av landets mest solgte bilmodeller, forteller oss noe om kundegrunnlaget for Nissan Ariya, som trolig kommer like etter Tesla Y i første halvdel av 2022.

Det er tre hovedfaktorer som styrer kjøpet av en elektrisk familiebil: Pris, plass og rekkevidde. Våre tre testbiler tar en knapp ledelse i hver sin kategori. Det sier alt om hvor jevnt dette er.

Pris:

  • En Ioniq 5 med meget høyt utstyrsnivå, metallic lakk og vinterhjul koster 544.000 fiks ferdig på veien. Ja, du får rimeligere versjoner av ID.4 og Enyaq med firehjulsdrift, men er du glad i utstyr – som bilinteresserte nordmenn flest – så blir de fort dyrere. Og Enyaq dyrest.
  • Løpende driftskostnader er også en del av prisbildet. Enyaq og ID.4 har service hvert andre år uavhengig av kilometerstand. Ioniq 5 skal inn på verksted hver 15.000 km. En vedlikeholdsavtale på en Enyaq koster 15.000 over tre år. I en slik avtale er også slitedeler som bremser inkludert.
  • En serviceavtale på Ioniq 5 koster 8600 kroner over tre år. I tillegg anbefales det bremsevedlikehold til 1350 når bilen er inne på service hver 15.000 km. Vi tipper alle velger dette. Det betyr 12.650 kroner over tre år. Så kommer slitedelene i tillegg.
LIKE: Skoda Enyaq og VW ID.4 deler plattform, men framstår likevel ganske ulike. Ved ladestasjonen leverer de derimot ganske likt, og vesentlig svakere enn nykommeren Ioniq 5.

Plass:

  • Oppgitt bagasjevolum forteller mye om lastekapasiteten, men slett ikke alt. Det er disse tre bilene gode eksempler på. I teorien kommer Ioniq 5 best ut. I firehjulsdrevet utgave har den 551 liter bagasjerom og en «frunk» på 24 liter. Baksetene kan i tillegg skyves framover, dermed frigjøres ytterligere 100 liter. Altså maksimalt 651 liter (versjonen med bakhjulsdrift har litt større «frunk», og maksimalt 685 liter).
  • Men de siste 100 literne kommer i et smalt søkk mellom bagasjeromsgulvet og ryggen på baksetet. Her må det planlegges hva som skal inn, og hvordan det skal stables. I tillegg forsvinner mye av beinplassen når setet skyves framover. Men på de heftigste pakketurene er det levelig for de bak.
  • Den skrånende vinduslinjen er likevel det største minuset ved Ioniq 5 når den skal pakkes full. I rommet opp til taket har Enyaq og ID.4 mye mer plass. Og til tross for at de mangler både «frunk» og skyvbart baksete, så vil de nok totalt ha bedre lastekapasitet. Ettersom Enyaq er noen liter større enn ID.4 – 585 mot 543 – så er dette vinneren her.
  • Men: For mange vil det være avgjørende at Ioniq 5 kan trekke henger på 1600 kilo. Det er 400 kilo mer enn de to andre.

Rekkevidde:

  • Dette er en desimaløvelse. Ikke minst fordi Ioniq 5 er testet i firehjulsdrevet utgave, Enyaq og ID.4 kun med bakhjulsdrift. En direkte sammenlikning her er umulig.
  • I den store elbiltesten til Motor og NAF i starten av juni, leverte ID.4 det beste rekkevidderesultatet. Knepent. 532 kilometer var 9,24 prosent bedre enn den oppgitte offisielle rekkevidden (WLTP) på 487 kilometer.
  • Ioniq kom 501 kilometer, 9,13 prosent bedre enn det offisielle tallet (460), mens Enyaq stanset på 522 kilometer, bare noen meter bedre enn det offisielle tallet på 520.
  • Basert på disse testdataene bør teorien bør altså en kommende ID.4 med firehjulsdrift og oppgitt rekkevidde på 475 kilometer, nå ørlite lenger enn Ioniq 5. En firehjulsdrevet Enyaq har for øvrig en oppgitt rekkevidde på 460 kilometer, det samme som Ioniq 5. Kommende utgaver av våre store elbiltest vil dokumentere disse tallene i praksis.
  • Rekkevidde handler også om lading. Begrepet forflytningshastighet brukes om tiden som brukes fra et sted til et annet når det også må lades underveis. Da blir ladetid og ladeeffekt avgjørende. Ved ladestolpen er Ioniq 5 klart best i klassen. Den brukte 19,31 minutter på å lade fra 10 til 80 prosent. Tilsvarende tall for Enyaq og ID.4 var henholdsvis 31,26 og 35,25 minutter.

Som nevnt: I disse kategoriene handler det om marginer. Analysene og teoriene forteller oss først og fremst hvor jevnt det er mellom de tre bilene.

Kanskje blir det slutt utseendet som likevel avgjør. Der er det enklere å ta et klart standpunkt.

BEST REKKEVIDDE? Teori kan tyde på at ID.4 vil får best rekkevidde når alle disse tre rivalene testes mot hverandre med firehjulsdrift. Det vil kommende utgaver av vår store elbiltest vise.