TVILLINGER: Skoda Enyaq (t.v.) og VW ID.4 er like i mye, men også overraskende forskjellige.
TVILLINGER: Skoda Enyaq (t.v.) og VW ID.4 er like i mye, men også overraskende forskjellige.

Skoda Enyaq vs. VW ID.4:

Forskjellene mellom disse er større enn vi trodde

Det er mer enn designgrepene i front og hekk som skiller tvillingene fra VW-konsernet. Det er nok lurt å teste begge to.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Enyaq (les prøvekjøring i Norge her) er nå i ferd med å rulles ut på norske veier – bare noen uker etter tvillingen fra Volkswagen-konsernet, ID.4 (les full test her).

De to modellene fører an i en ny bølge av elbiler som nærmer seg de kravene vi nordmenn stilte innen elbilene ble så billige at vi ga avkall på både SUV-preg, bagasjeplass, firehjulsdrift og bakkeklaring.

Enyaq og ID.4 har alt dette. Det vil si, de får det.

Ikke mye dyrere

I første runde er det bare biler med bakhjulsdrift som kommer. Og de følges opp av modeller som Tesla Model Y og de spennende koreanerne Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 – og deretter også Nissan Ariya.

Ford har allerede lansert Mustang Mach-E og Volvo har lansert XC40 Electric. BMW iX3 er ikke så mye dyrere, litt avhengig av hvilken verdi man velger å sette på firehjulsdriften denne mangler.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ULIK LENGDE:</span> Enyaq (t.h.) har samme akselavstand som ID.4, men litt mer overheng både foran og bak. Totalt sett sju centimeter, som også gir et målbart utslag i bagasjevolum.
ULIK LENGDE: Enyaq (t.h.) har samme akselavstand som ID.4, men litt mer overheng både foran og bak. Totalt sett sju centimeter, som også gir et målbart utslag i bagasjevolum.

Ulike sjåfører

Med andre ord: Vi ser nå et bredt utvalg av elbiler som tilfredsstiller kravene til en fullverdig familiebil.

Vi i Motor har hatt muligheten til å hoppe fra Skoda Enyaq til VW ID.4 – fra den ene tvillingen til den andre – med ulike sjåfører.

Det skaper noen dialoger og spekulasjoner på et nerdenivå som egentlig bare fortjener å forsvinne i luftlaget over gamle Fornebu, der bildene av de to bilene er tatt.

Men man får også et mer generelt inntrykk av eventuelle ulikheter. Og det overrasker oss at de er såpass tydelige. Samtidig gleder det oss at det går an å bygge biler med særpreg, selv om fundamentet er det samme.

Dette er hva vi har notert oss av forskjeller – i tilfeldig rekkefølge:

Førermiljø og funksjonalitet

Skoda tar en ganske myk sving inn i den digitale verden, mens Volkswagen dundrer over midtrabatten. ID.4 er ganske kompromissløs i flørten med trente brukere av smarttelefoner.

Alle funksjoner styres enten på berøringskjermen eller via knapper på rattet som kan både sveipes over og trykkes på, men som framfor alt krever stor grad av tilvenning.

Enyaq har en rekke med knapper under berøringsskjermen, som responderer med et både merkbart og hørbart klikk. Disse fører deg direkte inn i de mest brukte menyene på skjermen, som for eksempel justering av temperatur eller skifte av radiokanal.

Læringskurven er brattere i ID.4, men funksjonaliteten passer en rutinert smarttelefonbruker best.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KANTETE: </span>Interiøret i ID.4 er litt mer oppstykket og rampete. Girvelgeren er til høyre bak rattet, i forlengelsen av instrumentskjermen.
KANTETE: Interiøret i ID.4 er litt mer oppstykket og rampete. Girvelgeren er til høyre bak rattet, i forlengelsen av instrumentskjermen.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MYKERE</span>: Interiøret i Enyaq er mer dempet og sømløst. Her er girvelgeren plassert i midtkonsollen.
MYKERE: Interiøret i Enyaq er mer dempet og sømløst. Her er girvelgeren plassert i midtkonsollen.

Førermiljø og design

I utgangspunktet identiske løsninger, med en liten instrumentskjerm rett foran føreren og en stor infotainmentskjerm til høyre. Likevel blir uttrykket veldig forskjellig.

Skoda har integrert den minste skjermen i selve dashboardet og skjøvet den litt vekk fra føreren, mens Volkswagen har latt skjermen stå fritt, litt nærmere rattet. Enyaqs interiør får dermed et rolig og litt klassisk preg, mens ID.4 blir litt mer ungdommelig og involverende i formen.

Skoda har også girvelgeren nede i midtkonsollen, mens ID.4 har den oppe bak rattet, som på den mindre ID.3.

Igjen: I Enyaq er overgangen fra en fossilbil mindre. I ID.4 er løsningen mer krevende i starten, men etter hvert setter man pris på en løsning der girvelgeren ikke tar opp annen plass og man kan ha blikket ut av vinduet – ikke ned i midtkonsollen.

Komfort

Skodaen virker strammere satt opp med fjæring, hjuloppheng og støtdempere enn ID.4. Mange vil kalle den stiv, andre vil kalle den sportslig. Den er mer stumpete over asfaltskjøter og trikkeskinner og på dårlig vei.

Testversjonen av Enyaq hadde dessuten 19-toms hjul, som på papiret gir ørlite mer gummipolstring mot underlaget enn ID.4 med sine 20-toms hjul.

Eksteriør og design

ID.4 er pepret med svarte SUV-elementer rundt hjulbuer og kanaler og har også en svart taklinje som forsterker det visuelle inntrykket av en tøffing. Enyaq er ribbet for alt sånt, bortsett fra noen paneler nederst på sidene. Den framstår mer som en selvsikker, litt muskuløs stasjonsvogn, enn en SUV.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LYSERE TIDER: </span>Teknologien på lysfronten har tatt voldsomme steg de siste årene. Lyset på ID.4 er både godt og intelligent.
LYSERE TIDER: Teknologien på lysfronten har tatt voldsomme steg de siste årene. Lyset på ID.4 er både godt og intelligent.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LYS-DNA:</span> Skodas etter hvert kjente lyssignatur går igjen i hekken på Enyaq.
LYS-DNA: Skodas etter hvert kjente lyssignatur går igjen i hekken på Enyaq.

Bagasjeplass

Enyaq har større bagasjerom enn ID.4. Uhøytidelige målinger viser en forskjell i Enyaqs favør på fire centimeter både i høyde og lastelengde. Det gir Enyaq et volum på 585 liter, mot 543 på ID.4. På papiret er ikke 42 liter så mye, men det er omtrent den plassen en irriterende ladekabel krever.

Enyaq er rett og slett en litt større bil, selv om plattform og akselavstand og vinduer og en rekke karosseriflater er identiske. Enyaq er 465 cm lang og 188 cm bred. Målene for ID.4 er henholdsvis 458 og 185 cm.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SMAKEN ER SOM BAKEN: </span>Karosseriene er mer eller mindre identiske, likevel er det lett å se forskjell på Enyaq og ID.4 bakfra.
SMAKEN ER SOM BAKEN: Karosseriene er mer eller mindre identiske, likevel er det lett å se forskjell på Enyaq og ID.4 bakfra.

Rekkevidde

Tar vi en av hver modell med bakhjulsdrift og den største batteripakken og pøser på med alt utstyr som norske kjøpere flest vil ha, så ender vi opp med en teoretisk rekkeviddeforskjell på 15 kilometer i Skodas favør. 502 kilometer mot 487 kilometer. Sommerens store elbiltest i regi av Motor og NAF vil gi svar på forskjellen i praksis.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">JEVNT LØP</span>: ID.4 er først i dette bildet, men duellen mot Enyaq er helt jevn. Det betyr ikke at bilene er like.
JEVNT LØP: ID.4 er først i dette bildet, men duellen mot Enyaq er helt jevn. Det betyr ikke at bilene er like.

Pris og utstyr

Enyaq har lyktespylere, det har ikke ID.4. Det er en viktig faktor for mange. Prismessig skiller det lite mellom versjoner som utstyres så likt som mulig. Regn med rundt 550.000 kroner for en maks utstyrt versjon med bakhjulsdrift, og i underkant av 600.000 kroner for en tilsvarende versjon med firehjulsdrift.