MER ENN EN TESLA-IMITASJON: Xpeng P7 har satt ny rekord med 10.000 biler levert bare 160 dager etter at fabrikken ble bygget.

Rekordartet vekst for nye, smarte elbil-oppstarter:

Kinas elbil-offensiv skyter fart for alvor

Elbil-året 2021 blir minst like spennende som 2020 har vært. De nye kinesiske produsentene begynner virkelig å sparke fra. Europa og USA: Se opp!

Publisert Sist oppdatert

Det begynner å bli tydelig at 2020/2021 i fremtiden vil bli stående som perioden da bilindustrien for alvor penset over på det elektriske sporet.

Industriens giganter har fått opp dampen:

  • At Volkswagen-konsernet mener alvor, har vært tydelig en god stund. Der anser ledelsen at Tesla traff noen riktige valg på et tidlig tidspunkt og de har de siste par årene mobilisert hele konsernet tungt for å ta igjen forspranget. Nylig økte VW investeringene kraftig nok en gang, og har nå et investeringsprogram for elektrifisering og tilhørende programvareutvikling på gedigne 750 milliarder kroner for de kommende fem årene.
  • PSA (Peugeot, Citroën og Opel), har - uten fanfare - allerede rullet ut et omfattende program med folkelige elbiler.
  • Nissan og alliansepartner Renault skal omsider følge opp suksessen til de aldrende pioner-modellene Leaf og Zoe, og kommer med spennende modeller i 2021.
  • På den andre siden av Atlanteren gjør de gamle kjempene Ford og General Motors seg klare til å ta opp kampen.
  • Koreanerne på sin side fortsetter å bevise sin effektivitet, som vi har fremhevet i rekkeviddetestene våre - senest nå i sommer.

Kina kommer

Men hva med kineserne?

Vel, listen over kinesiske produsenter som enten har eller gjør seg klare til å lansere elbiler på markedet, er tallrik og imponerende.

Dette er de 12 mest kjente: Aiways, BYD, Byton, Chery, Hongqi, Li Auto, Lynk & Co, Maxus, MG, Nio, Polestar, Xpeng.

Foreløpig har vi tre av disse som opererer i Norge: Polestar, MG og Maxus, mens Hongqi er i ferd med å etablere seg i disse dager. Dessuten har BYD («Build Your Dreams») levert flere titalls elektriske busser her i landet.

Det knytter seg særlig interesse og spenning til de unge oppstartselskapene som satser resolutt høyteknologisk og som har blant sine investorer de viktige tunge teknologiaktørene i den digitale tidsalderen som Tencent, Alibaba og Foxconn, for eksempel.

En av dem er en vi har omtalt en del ganger, Byton. De fikk alvorlige finansielle problemer og har nærmest vært i dvale mye av 2020. Byton er restrukturert og forbereder nå sin markedslansering - men det blir ikke før i løpet av 2021.

Smarte ferskinger

Mer aktuelle enn Byton er for tiden to andre ferske produsenter, som ifølge nettstedet CleanTechnica er de to heteste for tiden: Nio og Xpeng.

Begge har rekordvekst på kort tid, og har ekspansjonsstrategier som omfatter det europeiske markedet.

Vi i Motor har allerede prøvekjørt to av elbilene fra Xpeng: SUV-en G3, som dessuten kom over 50 mil i Motor og NAFs rekkeviddetest, og Tesla Model 3-konkurrenten P7.

Nio annonserte relativt nylig at de skal etablere seg i Europa. De har i Kina en særegen forretningsmodell med mulighet for å kjøpe bilen, men lease batteripakken, som kan skiftes på batteribyttestasjoner til en annen og fulladet, når den nærmer seg tom.

Xpeng P7. Foto: ØIVIND MONN-IVERSEN
Xpeng G3. Foto: XPENG
Nio ES8. Foto: NIO
Nio ES6. Foto: NIO
Nio EC6. Foto: NIO

Både Nio og Xpeng, regnes til premium-segmentet blant elbilprodusentene, med høy integrasjon av smart-teknologier og personliggjøring av service-opplegget rundt bilen.

Begge selskapene er for tiden i kraftig vekst. I oktober produserte Xpeng sin P7-modell nummer 10.000 ved den nye fabrikken i Zhaoqing, under et halvt år etter at fabrikken åpnet.

Det er så langt ny rekord for en elbil-oppstart i Kina.

– Å ha ferdigstilt 10.000 eksemplarer av P7 styrker Xpengs stilling som et ledende smart-elbilmerke, sa styreleder i firmaet, He Xiaopeng.

– Det demonstrerer merkets sterke kompetanse innenfor kontroll og styring av forsyningskjeden, smart produksjon og kvalitetskontroll, sa Xiaopeng.

Den bakhjulsdrevne el-sedanen er utstyrt med en batteripakke på 81 kWt og har for tiden den lengste rekkevidden av alle elbiler i produksjon i Kina, 705 kilometer ifølge NEDC-standarden, som kineserne fortsatt bruker. Det kan tyde på at WLTP-rekkevidden ligger et sted mellom 55 og 60 mil.

Outsiderens revansj

Nio satte for sin del en ny produksjonsrekord i oktober med 5055 biler, noe som også er en rekordmåned for kinesiske premium-bilprodusenter.

Det var det dobbelte av tallet for oktober 2019 og så langt i år har Nio - som i april med nød og neppe ble reddet fra konkurs - produsert 31.430 elbiler, hvilket er mer enn en dobling fra i fjor.

Nio har et modellutvalg som består av ES8 - en stor SUV som er merkets flaggskipmodell, den noe mindre SUV-en ES6, som er bestselgeren, og EC6, en SUV som har en mer sporty design med skrånende hekk.

I november steg det samlede bilsalget i Kina med 12,6 prosent sammenliknet med samme måned i 2019 – med et salg på 2,77 mill. biler.

Salget av elektrifiserte biler steg for fjerde måned på rad, men med rundt 200.000 solgte biler er det stadig en beskjeden el-andel i det kinesiske hjemmemarkedet