Vinter- og sommertesten i samme tabell:

Elbil sommertest 2020.
Foto: Tomm W.Christiansen
Elbil sommertest 2020. Foto: Tomm W.Christiansen

Her er de største rekkevidde-vinnerne

Vi har kjørt to store rekkeviddetester med elbiler. Her er tallenes tale – i samme tabell.

Publisert Sist oppdatert

Mange av Motors trofaste lesere har bedt om en bedre sammenlikning av testresultatene fra de store elbiltestene vi kjører.

Nedenfor finner du én variant.

Både i vinter og i sommer fulgte vi eksakt samme rute, men værforholdene var selvfølgelig dramatiske ulike: Vinterkjøring fra rundt null til minus seks grader med periodevis nedbør, sommerkjøring under optimale forhold over og under 20 grader, med sol og vindstille.

Begge testene er kjørt uten forvarmet batteri.

Relative forskjeller

Det er viktig å understreke at disse testene kun er en indikator på hvor langt elbilene faktisk går. Veien du kjører, været du kjører i og måten du kjører på vil bety at ingen turer i praksis blir like.

Men vår test har én styrke: Alle bilene er testet samtidig – på samme vei, i samme fart og i samme vær.

Det gir grunnlag for å si noe om relative forskjeller mellom bilene, og i hvilken grad de leverer sammenliknet med oppgitt WLTP-rekkevidde.

Prisen for herligheten

Vi har lagt til en kolonne som viser hvor mange kroner du må betale pr km rekkevidde, men regnestykket er gjort med en stor forenkling:

Vi har brukt veiledende pris på testmodellen, men ikke tatt hensyn til ekstrautstyr og kampanjetilbud, som selvfølgelig vil påvirke både rekkevidde og pris. Vi har tatt utgangspunkt i prisene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) pr 1. juli 2020. Disse inkluderer ikke frakt og levering.

For eksempel hadde Porsche Taycan-modellen i testen så mye ekstrautstyr at den har en utsalgspris på over 1,4 millioner kroner. I dette regnestykket har vi brukt OFV-tallet: 1.025.400 kroner. Modellen hadde forøvrig samme oppgitte rekkevidde hos OFV, som Porsche Norge oppga for den topp utstyrte varianten.

Kun en pekepinn

Så ta oppstillingen for hva det er: En pekepinn.

I dette regnestykket varierer jo ikke bare pris, men også oppnådd rekkevidde…

Én av modellene (Jaguar I-Pace S Nordic Edition) i sommertesten er beregnet utfra kampanjepris med levering, fordi denne utgående varianten rett og slett ikke finnes i OFV.

Vær obs på følgende:

Enkelte modeller som er testet både i vinter og sommer kommer på to rader, fordi det er ulikheter i oppgitt rekkevidde på testmodellene.

Denne tabellen inneholder forøvrig så mange kolonner at den er vanskelig å lese på mobil. Visningen blir bedre hvis du vinkler mobilen i breddeformat.

Resultatene fra vinter- og sommertesten:

Bilmodell WLTP test-modell Km i test vinter 2020 Avvik i km Avvik i % Km i test sommer 2020 Avvik i km Avvik i % Kroner pr km vinter Kroner pr km sommer Utstyrsnivå Dekk vinter Dekk sommer
Audi e-tron 55370---399,629,68,0-1735Advanced Business-265/45 R21
Audi e-tron Sportback 55376---436,160,116,0-1700S-Line-265/45 R21
Audi e-tron 55385341,0−44,0−11,4---2033-Advanced BusinessNA-
Audi e-tron 50299259,0−40,0−13,4---2503-Advanced SportNA-
BMW i3 120Ah310245,8−64,2−20,73199,02,913711056Fully Charged155/70 R19155/60 R20
DS 3 Crossback e-Tense320---35131,09,7-1017Grand Chic-215/55 R18
Hyundai Ioniq311279,3−31,7−10,2342,231,210,01099897Premium205/60 R16205/60 R16
Hyundai Kona484---568,484,417,4-686Premium-215/55 R17
Hyundai Kona449404,5−44,5−9,9---964-Premium215/55 R17-
Jaguar I-Pace465---454,2−10,8−2,3-1452S Nordic Edition-235/65 R18
Jaguar I-Pace436338,0−102,2−23,4---2402-SER20-
Kia e-Niro455360,3−94,7−20,8524,769,715,31115765Exclusive215/55 R17215/55 R17
Kia e-Soul452352,0−100,0−22,152068,015,01059717Exclusive215/55 R17215/55 R17
Mercedes EQC403---43431,07,7-1580AMG-255/40 R21
Mercedes EQC404307,0−97,0−24,0---2234-AMG-Line235/50-255/45 R20-
MG ZS EV263---31047,017,9-806Luxury-215/50 R17
Mini Cooper SE235---27237,015,7-1073Experience-195/55 R16
Nissan e-NV 200200---276,976,938,5-1263Evalia (Premium)-185/65 R15
Nissan Leaf 40 kWt270208,9−61,1−22,6305,335,313,11457997Tekna205/55 R16215/50 R17
Nissan Leaf e+ 62 kWt385298,7−86,3−22,4396,811,83,11288970Tekna215/50 R17215/50 R17
Opel Ampera-e423269,9−126,1−29,8512,189,121,11214640Premium215/50 R17215/50 R17
Opel Corsa e337---35821,06,2-795Elegance-205/45 R17
Peugeot e-2008310---33222,07,1-984GT-Line-215/55 R18
Peugeot e-208340---3466,01,8-910GT-205/45 R17
Porsche Taycan463---475,168,12,6-21584S PBP-265/35–305/30 ZR21
Renault Zoe381---45372,018,9-629Intens-195/55 R16
Renault Zoe380316,3−63,7−16,8---933-R135 Edition One195/55 R16-
Seat Mii Electric258226,6−31,4−12,227921,08,1838680TBCR14175/16 R14
Skoda Citigo-e258220,0−38,0−14,728022,08,5864679R16185/50 R16H
Tesla Model 3560404,4−155,6−27,861252,09,31199792Long RangeNA235/45 ZR18
Tesla Model S610469,8−160,2−26,364535,05,715961162Long RangeNA245/45 R19
Tesla Model X507419,6−87,4−17,2546,739,77,820251554Long RangeNA255/45 R20
VW e-Golf231---259,228,212,2-1097Exclusive-205/55 R16
VW e-Golf222198,1−23,9−10,8---1435-R16-
VW e-Up!258---289,531,512,2-744Entry-165/65 R15
VW e-Up!251226,0−25,0−10,0---953-R14-
Xpeng G3450---50656,012,4-786Smart-215/55 R17

PS: For alle modeller vi tester for første gang, har instruksen vært å kjøre bilene fullstendig tomme for strøm. Av rene logistikkhensyn ble bilene som var i test for andre gang i sommer, kjørt til 0 prosent rest på batteriet i nærheten av en ladestasjon. For enkelte av disse ville det trolig være mulig å presse ut noen km til.