ELBIL-KØ: Testbiler på vei opp Trondheimsveien i Oslo under sommertesten 2020.
Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Vinter- og sommertesten i samme tabell:
Her er de største rekkeviddevinnerne
Vi har kjørt to store rekkeviddetester med elbiler. Her er tallenes tale – i samme tabell.
Mange av Motors trofaste lesere har bedt om en bedre sammenlikning av testresultatene fra de store elbiltestene vi kjører.
Nedenfor finner du én variant.
Både i vinter og i sommer fulgte vi eksakt samme rute, men værforholdene var selvfølgelig dramatiske ulike: Vinterkjøring fra rundt null til minus seks grader med periodevis nedbør, sommerkjøring under optimale forhold over og under 20 grader, med sol og vindstille.
Begge testene er kjørt uten forvarmet batteri.
Relative forskjeller
Det er viktig å understreke at disse testene kun er en indikator på hvor langt elbilene faktisk går. Veien du kjører, været du kjører i og måten du kjører på vil bety at ingen turer i praksis blir like.
Men vår test har én styrke: Alle bilene er testet samtidig – på samme vei, i samme fart og i samme vær.
Det gir grunnlag for å si noe om relative forskjeller mellom bilene, og i hvilken grad de leverer sammenliknet med oppgitt WLTP-rekkevidde.
Prisen for herligheten
Vi har lagt til en kolonne som viser hvor mange kroner du må betale pr km rekkevidde, men regnestykket er gjort med en stor forenkling:
Vi har brukt veiledende pris på testmodellen, men ikke tatt hensyn til ekstrautstyr og kampanjetilbud, som selvfølgelig vil påvirke både rekkevidde og pris. Vi har tatt utgangspunkt i prisene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) pr 1. juli 2020. Disse inkluderer ikke frakt og levering.
For eksempel hadde Porsche Taycan-modellen i testen så mye ekstrautstyr at den har en utsalgspris på over 1,4 millioner kroner. I dette regnestykket har vi brukt OFV-tallet: 1.025.400 kroner. Modellen hadde forøvrig samme oppgitte rekkevidde hos OFV, som Porsche Norge oppga for den topp utstyrte varianten.
Kun en pekepinn
Så ta oppstillingen for hva det er: En pekepinn.
I dette regnestykket varierer jo ikke bare pris, men også oppnådd rekkevidde…
Én av modellene (Jaguar I-Pace S Nordic Edition) i sommertesten er beregnet utfra kampanjepris med levering, fordi denne utgående varianten rett og slett ikke finnes i OFV.
Vær obs på følgende:
Enkelte modeller som er testet både i vinter og sommer kommer på to rader, fordi det er ulikheter i oppgitt rekkevidde på testmodellene.
Denne tabellen inneholder forøvrig så mange kolonner at den er vanskelig å lese på mobil. Visningen blir bedre hvis du vinkler mobilen i breddeformat.
Resultatene fra vinter- og sommertesten:
Bilmodell
|
WLTP test-modell
|
|
Km i test vinter 2020
|
Avvik i km
|
Avvik i %
|
|
Km i test sommer 2020
|
Avvik i km
|
Avvik i %
|
|
Kroner pr km vinter
|
Kroner pr km sommer
|
Utstyrsnivå
|
Dekk vinter
|
Dekk sommer
|
Audi e-tron 55 | 370 | | - | - | - | | 399,6 | 29,6 | 8,0 | | - | 1735 | Advanced Business | - | 265/45 R21 |
Audi e-tron Sportback 55 | 376 | | - | - | - | | 436,1 | 60,1 | 16,0 | | - | 1700 | S-Line | - | 265/45 R21 |
Audi e-tron 55 | 385 | | 341,0 | −44,0 | −11,4 | | - | - | - | | 2033 | - | Advanced Business | NA | - |
Audi e-tron 50 | 299 | | 259,0 | −40,0 | −13,4 | | - | - | - | | 2503 | - | Advanced Sport | NA | - |
BMW i3 120Ah | 310 | | 245,8 | −64,2 | −20,7 | | 319 | 9,0 | 2,9 | | 1371 | 1056 | Fully Charged | 155/70 R19 | 155/60 R20 |
DS 3 Crossback e-Tense | 320 | | - | - | - | | 351 | 31,0 | 9,7 | | - | 1017 | Grand Chic | - | 215/55 R18 |
Hyundai Ioniq | 311 | | 279,3 | −31,7 | −10,2 | | 342,2 | 31,2 | 10,0 | | 1099 | 897 | Premium | 205/60 R16 | 205/60 R16 |
Hyundai Kona | 484 | | - | - | - | | 568,4 | 84,4 | 17,4 | | - | 686 | Premium | - | 215/55 R17 |
Hyundai Kona | 449 | | 404,5 | −44,5 | −9,9 | | - | - | - | | 964 | - | Premium | 215/55 R17 | - |
Jaguar I-Pace | 465 | | - | - | - | | 454,2 | −10,8 | −2,3 | | - | 1452 | S Nordic Edition | - | 235/65 R18 |
Jaguar I-Pace | 436 | | 338,0 | −102,2 | −23,4 | | - | - | - | | 2402 | - | SE | R20 | - |
Kia e-Niro | 455 | | 360,3 | −94,7 | −20,8 | | 524,7 | 69,7 | 15,3 | | 1115 | 765 | Exclusive | 215/55 R17 | 215/55 R17 |
Kia e-Soul | 452 | | 352,0 | −100,0 | −22,1 | | 520 | 68,0 | 15,0 | | 1059 | 717 | Exclusive | 215/55 R17 | 215/55 R17 |
Mercedes EQC | 403 | | - | - | - | | 434 | 31,0 | 7,7 | | - | 1580 | AMG | - | 255/40 R21 |
Mercedes EQC | 404 | | 307,0 | −97,0 | −24,0 | | - | - | - | | 2234 | - | AMG-Line | 235/50-255/45 R20 | - |
MG ZS EV | 263 | | - | - | - | | 310 | 47,0 | 17,9 | | - | 806 | Luxury | - | 215/50 R17 |
Mini Cooper SE | 235 | | - | - | - | | 272 | 37,0 | 15,7 | | - | 1073 | Experience | - | 195/55 R16 |
Nissan e-NV 200 | 200 | | - | - | - | | 276,9 | 76,9 | 38,5 | | - | 1263 | Evalia (Premium) | - | 185/65 R15 |
Nissan Leaf 40 kWt | 270 | | 208,9 | −61,1 | −22,6 | | 305,3 | 35,3 | 13,1 | | 1457 | 997 | Tekna | 205/55 R16 | 215/50 R17 |
Nissan Leaf e+ 62 kWt | 385 | | 298,7 | −86,3 | −22,4 | | 396,8 | 11,8 | 3,1 | | 1288 | 970 | Tekna | 215/50 R17 | 215/50 R17 |
Opel Ampera-e | 423 | | 269,9 | −126,1 | −29,8 | | 512,1 | 89,1 | 21,1 | | 1214 | 640 | Premium | 215/50 R17 | 215/50 R17 |
Opel Corsa e | 337 | | - | - | - | | 358 | 21,0 | 6,2 | | - | 795 | Elegance | - | 205/45 R17 |
Peugeot e-2008 | 310 | | - | - | - | | 332 | 22,0 | 7,1 | | - | 984 | GT-Line | - | 215/55 R18 |
Peugeot e-208 | 340 | | - | - | - | | 346 | 6,0 | 1,8 | | - | 910 | GT | - | 205/45 R17 |
Porsche Taycan | 463 | | - | - | - | | 475,1 | 68,1 | 2,6 | | - | 2158 | 4S PBP | - | 265/35–305/30 ZR21 |
Renault Zoe | 381 | | - | - | - | | 453 | 72,0 | 18,9 | | - | 629 | Intens | - | 195/55 R16 |
Renault Zoe | 380 | | 316,3 | −63,7 | −16,8 | | - | - | - | | 933 | - | R135 Edition One | 195/55 R16 | - |
Seat Mii Electric | 258 | | 226,6 | −31,4 | −12,2 | | 279 | 21,0 | 8,1 | | 838 | 680 | TBC | R14 | 175/16 R14 |
Skoda Citigo-e | 258 | | 220,0 | −38,0 | −14,7 | | 280 | 22,0 | 8,5 | | 864 | 679 | | R16 | 185/50 R16H |
Tesla Model 3 | 560 | | 404,4 | −155,6 | −27,8 | | 612 | 52,0 | 9,3 | | 1199 | 792 | Long Range | NA | 235/45 ZR18 |
Tesla Model S | 610 | | 469,8 | −160,2 | −26,3 | | 645 | 35,0 | 5,7 | | 1596 | 1162 | Long Range | NA | 245/45 R19 |
Tesla Model X | 507 | | 419,6 | −87,4 | −17,2 | | 546,7 | 39,7 | 7,8 | | 2025 | 1554 | Long Range | NA | 255/45 R20 |
VW e-Golf | 231 | | - | - | - | | 259,2 | 28,2 | 12,2 | | - | 1097 | Exclusive | - | 205/55 R16 |
VW e-Golf | 222 | | 198,1 | −23,9 | −10,8 | | - | - | - | | 1435 | - | | R16 | - |
VW e-Up! | 258 | | - | - | - | | 289,5 | 31,5 | 12,2 | | - | 744 | Entry | - | 165/65 R15 |
VW e-Up! | 251 | | 226,0 | −25,0 | −10,0 | | - | - | - | | 953 | - | | R14 | - |
Xpeng G3 | 450 | | - | - | - | | 506 | 56,0 | 12,4 | | - | 786 | Smart | - | 215/55 R17 |
PS: For alle modeller vi tester for første gang, har instruksen vært å kjøre bilene fullstendig tomme for strøm. Av rene logistikkhensyn ble bilene som var i test for andre gang i sommer, kjørt til 0 prosent rest på batteriet i nærheten av en ladestasjon. For enkelte av disse ville det trolig være mulig å presse ut noen km til.