ELBIL SELGES UTEN BATTERI: I Kina har Nio allerede et nettverk med over 150 batteribyttestasjoner. Kundene kjøper bilen, men leier batteriet (Her Nio ES8).
ELBIL SELGES UTEN BATTERI: I Kina har Nio allerede et nettverk med over 150 batteribyttestasjoner. Kundene kjøper bilen, men leier batteriet (Her Nio ES8).

Kan få rekkevidde på 900 km:

Fulladet batteri på tre minutter?

Elbilprodusenten Nio gjør ting på sin egen måte. Men vil det bli samme oppskrift i Norge, når kineserne nå entrer det europeiske markedet?

Publisert Sist oppdatert

Etter MG, Aiways, DFSK, BYD og Hongqi, ser det nå ut til at den kinesiske bilprodusenten Nio gjør seg klar til å entre det tøffe europeiske markedet.

I sommer meldte Reuters at det forelå slike planer, men nå blir det mer konkret.

Det er Vi Bilägare som skriver at den kinesiske elbilprodusenten har begynt å rekruttere nye ansatte som blir bedt om å forberede seg på å flytte til utlandet for å lansere merket i Europa.

Der skal de første modellene til å komme på markedet være SUV-ene Nio ES8 og EC6.

Køben først?

Ifølge det svenske nettstedet vil ubekreftede rykter ha det til at det første etablissementet skal plasseres i København.

Det spesielle med Nios forretningsmodell er at de bygger elbiler med utbyttbart batteri.

De har med andre ord gått for et system som Tesla i sin tid vurderte, for så å gå bort fra det.

Hvordan batteribyttet foregår kan du se her:

Fiasko forrige gang

Ideen er ikke ny. I 2007 lanserte Renault, i samarbeid med oppstartselskapet Better Place, et pilotprosjekt med batteribyttestasjoner og Renault Fluence Z.E. elbiler der bilen kjørte inn når batteriet nærmet seg tomt og fikk byttet det ut med et fulladet på få minutter.

Det ble med pilotprosjektet. En sannsynlig kombinasjon av vanstyre og finanskrise, samt det faktum at kostnadsnivåene var mye høyere enn i dag og at aktørene antakelig rett og slett var for tidlig ute med en god idé, tok livet av det første forsøket.

Better Place gikk konkurs, og ble terminert i 2013.

Går så det gviner

Men Nio mener altså at dette er et høyst levedyktig konsept og skal per i dag allerede ha et hundretalls batteribyttestasjoner i drift, som har gjennomført rundt en halv million batteriutskiftninger.

Nio planlegger dessuten å lansere en svær batteripakke med en kapasitet på hele 150 kWt, noe som kan gi opp mot 900 kilometer rekkevidde avhengig av modell.

Det skal være kuren for rekkeviddeangst mellom batteribyttestasjoner.

Hvorvidt modellen med batteribytte også vil tas i bruk i Europa vites ikke i skrivende stund.

Stjerneskuddet Nio

Nio er en relativt fersk bilprodusent som ble grunnlagt i 2014 av William Li Bin, og fikk raskt kapital fra gigant-investorer som Baidu, Tencent og andre.

Allerede i 2016 fikk Nio autorisasjon for å teste selvkjørende biler i California.

I 2017 ble Nio-navnet for alvor satt på kartet med et brak - da satte den elektriske supersportsbilen Nio EP9 banerekord på den tyske løpsbanen Nürburgring - ikke bare for elbiler, men for alle sportsbiler!

Se løpet fra førerplass her. Men pass opp for bilsyke om du ser det på stor skjerm!

Den første batteribyttestasjonen for den store, elektriske SUV-en Nio ES8, ble installert i mai 2018.

I september samme år ble Nio børsnotert i New York.

Så sent som i mars i år, under første bølge av koronakrisen, så det dystert ut for Nio - da fryktet man nedleggelse, men selskapet reiste seg raskt igjen.

Batteriet som en tjeneste

I sommer startet Nio og den store batteriprodusenten CATL et felles selskap som skal leie ut batterier til elbilkundene (BAAS, eller Battery as a Service).

I disse dager kan kundene begynne å tegne seg på lister for å få leie en helt ny batteripakke med såkalt Cell to Pack-design. Det innebærer at man eliminerer mellomstadiet med celler pakket i moduler, og batteriet blir dermed lettere og rimeligere.

Den nye batteripakken har en kapasitet på 100 kWt. Estimert rekkevidde er opptil 615 kilometer. Vi befinner oss altså i Tesla-territorium.

Kunder som tidligere hadde bestilt en 70 kWt-pakke og som ønsker å oppgradere til 100 kWt, kan gjøre det.

Med andre ord: Nio er definitivt en nyskaper på elbilarenaen.

Kinesisk revansj

15 år etter at det første gang ble annonsert at kinesiske bilprodusenter gjorde seg klare til å innta Europa, ser det altså omsider ut til at det nærmer seg en realitet.

Forsøket som ble initiert av produsenter som blant annet Chery og Geely da de stilte ut på bilmessen i Frankfurt i 2005, ble kortlivet. Modellene fra den tiden falt håpløst gjennom i europeiske kollisjonstester.

Kineserne konsentrerte seg deretter om hjemmemarkedet, som var i kontinuerlig og rask vekst, og om å videreutvikle seg teknologisk.

De to siste årene har veksten hjemme mer eller mindre stoppet opp og kinesiske produsenter har igjen begynt å se på de oversjøiske markedene med sultent blikk.

Se Nios fire modeller i bildeserien (bla med pilene øverst):

Industriell og teknologisk tungvekter

I mellomtiden har kinesisk bilindustri gjort hjemmeleksen sin. Produktmessig er de fleste produsentene på et helt annet nivå enn de var for noen år siden.

Her i landet er det ekstra stor interesse, da Kina har fått fart på elektrifiseringen og er i en fase der flere konstruktører lanserer nye elektriske modeller.

Produsenter som BYD (med sin SUV-modell Tang) og Xpeng, som deltok med sin SUV G3 i vår rekkeviddetest er snart på plass hos oss om alt går som planlagt.

Produsenter som Chery og DFSK snuser også på markedet her.

Men den første av elbilene derfra til å komme hit var MG ZS EV, som vi kjørte i test i vår. Den modellen, som for øvrig har fått noen forbedringer siden testen, nærmer seg allerede 3.000 registrerte eksemplarer i Norge.