BEKYMRET: VW-sjefen Herbert Diess frykter Teslas teknologiske  forsprang er i ferd med å vokse seg faretruende stort, i følge et lekket notat. «Det som bekymrer meg mest er evnene assistansesystemene har», hevder Diess. Foto: VAG
BEKYMRET: VW-sjefen Herbert Diess frykter Teslas teknologiske forsprang er i ferd med å vokse seg faretruende stort, i følge et lekket notat. «Det som bekymrer meg mest er evnene assistansesystemene har», hevder Diess. Foto: VAG

Volkswagen-sjefen innrømmer amerikansk overtak:

Intern lekkasje avslører hvordan VW frykter Tesla

VW-sjefen Herbert Diess innrømmer at Tesla, den amerikanske elbilprodusenten, har mestret den digitale integrasjonen bedre enn noen annen, ifølge et internt notat som har lekket til tyske medier.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: VWs toppsjef sier han er «bekymret» over Teslas digitale forsprang.

Diess har også tidligere vedgått at Tesla er blitt en referanse i bilverdenen – senest i kjølvannet av toppmøtet i Davos i januar. Noen dager før hadde Teslas markedsverdi passert Volkswagens.

Men ved den anledningen slo Diess selvsikkert fast: - Vi skal ta dem igjen!

Skal man dømme ut fra ordlyden i toppsjefens interne notat, som er gjengitt i tyske Automobilwoche, er det ingen spesielt enkel oppgave Diess ser for seg.

Det er særlig på programvarefronten – og når det gjelder utviklingen av Teslas autopilot-funksjoner – Volkswagen innser at amerikanerne har et markant forsprang.

Data-utfordringer

Det har lenge versert beretninger om hvordan den tyske giganten sliter med å få tak i kvalifiserte folk til sin egen digitalsatsing, som er en sentral del av elbilstrategien Volkswagen er i ferd med å rulle ut.

Dette skal blant annet ha gjort at ID.3 – den første elbilen produsenten har utviklet fra  grunnen på sin dedikerte produktplattform MEB – fortsatt ikke har programvare som er klar for lansering.

Diess erkjenner at Teslas kunder setter stor pris på måten bilen er som et integrert kommunikasjonssystem med en multifunksjonsskjerm som kontrollsentral og med muligheten for utstrakt fjernkontroll via smarttelefonen – nylig også med en tilkallingsfunksjon og autonom parkering.

OPPSTART: Volkswagen åpnet mandag sin store elbilfabrikk i Zwickau etter korona-nedstengningen. Konsernsjef Herbert Diess til høyre. Foto: VAG
OPPSTART: Volkswagen åpnet mandag sin store elbilfabrikk i Zwickau etter korona-nedstengningen. Konsernsjef Herbert Diess til høyre. Foto: VAG

Tesla var som kjent en pionér på området online oppdatering av bilens datasystemer og i dag har dette utviklet seg til et interaktivt system som brukes kontinuerlig av Tesla for gradvis å lære bilene opp til å kjøre mer og mer autonomt – altså på egen hånd.

I notatet skriver Diess:

«Det som bekymrer meg mest er evnene assistansesystemene har. 500.000 Teslaer fungerer som et nevralt nettverk som kontinuerlig samler inn data og oppdaterer kundens kjøreopplevelse hver 14. dag med forbedrede egenskaper.

Ingen annen bilprodusent kan gjøre dette i dag.

Diess henviser til det faktum at Tesla ikke bare nøyer seg med en intern testflåte eller simuleringer for å samle data til videreutviklingen av autopilot-systemet sitt, som skal ende opp med å gjøre bilene fullstendig selvkjørende. De samler derimot inn enorme mengder data fra sensorene som kundenes biler er utstyrt med. Det skal per i dag være samlet inn data fra ikke langt fra fem milliarder kjørte kilometer.

Les også: Japanske eksperter: Tesla et hav foran konkurrentene

Maskinlæring

Bilene bruker dette via avansert maskinlæring til å lære, tolke og tilpasse sin adferd ute i den virkelige verden.

Det skjer i samarbeid med alle inntrykkene som samles inn i sanntid under kjøring takket være de åtte kameraene som gir 360 graders sikt rundt bilen på opptil 250 meters rekkevidde, i tillegg til 12 oppgraderte sonarer som utvider denne sikten.

Bilenes datakraft målt i utregninger per sekund er i dag multiplisert med 40 siden forrige generasjon, ifølge produsenten.

Les også: Ny etappe mot den selvkjørende Teslaen

Den tyske bilgigantens øverstkommanderede har ikke tenkt å gi opp, selvsagt.

Det etableres nå en ny, fremtidsrettet IKT-struktur i konsernet, for å forsøke å ta igjen forspranget. Men Diess innrømmer ifølge de samme kildene at det fortsatt er en lang vei frem dit. Det er fortsatt en utfordring å få tak i de rette ressursene for å gjennomføre den digitale omveltningen som kommer på toppen av omleggingen til elbilprodusent i stor skala.

I dag er Volkswagens markedsverdi bare rundt halvparten av Teslas, noe Diess illustrerer overfor sine medarbeidere med et diagram i det lekkede notatet.

«Og det til tross for at vi har merkevarer som Porsche, Audi, VW, Bentley og de andre», fortviler VW-sjefen.

 

Powered by Labrador CMS