SKJULT SLEKTSKAP: EV6 deler teknologi med Hyundai Ioniq 5. Det er neppe en ulempe, men ikke noe Kia ønsker å fremheve.

#4: Kia EV6

«Her får du mye familiebil og faktisk litt entusiastbil»

Motor teller ned i Årets beste bilkjøp, og rett utenfor pallen finner vi en modell som får toppscore i vår test. Dette kan med andre være den perfekte bilen for mange.

Publisert Sist oppdatert

Vi har kalt bilen «så forfriskende og oppsiktsvekkende i seg selv, at den er umulig å overse».

Juryen i Årets beste bilkjøp er også opptatt av utseendet. Men i det lange løp er det de indre kvalitetene som teller. Også der har EV6 gode forutsetninger for å lykkes.

Juryen skriver blant annet dette:

«EV6 bryter radikalt med det litt trauste vi forbinder med Kia. Her har designerne fått lov å boltre seg, og bilen vekker oppsikt ute i trafikken. Under skallet kommer Kia med ny teknologi som gir klasseledende ladeevne, men det er først og fremst kombinasjonen av fornuft og følelser som tiltaler oss. Her får du mye familiebil og faktisk litt entusiastbil».

I denne klassen av familievennlige SUV-er/crossovere må den tåle litt kritikk for noe snau bagasjeplass.

Med den kupéformede taklinjen, og uten skyvbart baksete, vil antakelig noen familier ergre seg over kinkig ryggsekkstabling før avreise til påskefjellet.

Men de øvrige dagene i året kan du glede deg over et utseende som utfordrer og inspirerer. Her kan du lese Motors test av Kia EV6.

Dette avgjør kåringen

I Motors magasin som kommer ut den siste helgen i november, kårer vi Årets beste bilkjøp. I tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2021.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2021.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen:

Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.