SPORTSLIGE LINJER: Cupra Born er ment å være et ungdommelig alternativ. Det lykkes den godt med.

#3: Cupra Born

«Så tøff kan en ekte folkevogn bli»

Motor teller ned i kåringen av Årets beste bilkjøp, og vi er kommet til første medaljeplass: Cupra Born – bilen som er bedre, billigere og penere enn sin utmerkede slektning.

Publisert Sist oppdatert

Fra å ligge å vake såvidt inne blant de 10 som kom til finalen, klatret Cupra på listene etter hvert som kostnadsoversiktene kom på bordet.

Med en svært gunstig pris og lave vedlikeholdsutgifter, endte denne nykommeren helt oppe på seierspallen.

Juryen sier dette:

«Cupra Born er en rimelig utfordrer til de dyrere bilene i finalen. Trenger du ikke firehjulsdrift og maks bagasjeplass, så har du en svært velkjørende og sportslig bil som holder til en liten familie alle årets dager. Så tøff kan en ekte folkevogn bli».

Cupra Borns søster Volkswagen ID.3 kom på markedet med en rekke barnesykdommer – som for lengst er løst.

Dermed ble ID.3 en slags testpilot for de kommende modellene fra konsernet, ikke minst den mer marginale Cupra Born.

Og konsekvensen er et rimelig og bekymringsfritt bilhold for Born-kjøperne, og et solid pluss når Årets beste bilkjøp skal kåres.

Her kan du lese Motors test av Born.

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut denne uka, kårer vi Årets beste bilkjøp., og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2021.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2021.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen:

Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor.