Det nye rekkeviddekravet i statsbudsjettet som ble lagt fram tirsdag, går ut på at bilene må klare 100 kilometer elektrisk kjøring for å oppnå maks avgiftsfradrag.
– Dette er på mange måter dødsstøtet for de ladbare hybridene i Norge, sier Atle Falch Tuverud, redaktør i Bilnytt.no.
Bilnytt har laget en kalkulator der du kan beregne hva de enkelte modellene vil koste med justerte avgifter.
Titusener opp
Her er avgiftsendringene for noen av bestselgerne:
* Volvo vil få en noe mindre avgiftsøkning enn det som kommer fram her, på grunn av nylige økninger i rekkevidde for sine ladbare hybrider.
Annonse
Svært populære biler
Ifølge tall fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken), er det hittil i år registrert 28.660 nye ladbare hybrider i Norge. Bare 7 av de 20 mest solgte modellene har 75 kilometer eller mer i oppgitt rekkevidde (WLTP), ifølge Bilnytt.no.
Toyota Rav4 er Norges nest mest solgte bil etter Tesla Model 3, alle varianter sett under ett. Ser man bare på versjonene med ledning, kommer modellen likevel så høyt som 5.-plass på listene.
Denne bilen, med sin oppgitte elektriske rekkevidde på 75 kilometer, vil altså få en utsalgspris som er over 40.000 kroner høyere enn i dag hvis forslaget i statsbudsjettet blir stående.
– Det blir spennende å se om dette går gjennom, sier Tuverud, med henvisning til at både Ap og Sv er positive til et høyt rekkeviddekrav, mens Senterpartiet foreløpig ikke har konkludert.
NB: Tallene i kalkulatoren kommer fra OFV, som har sin egen versjon. Den finner du her.