NY HJEMMEBANE: Etter flere år i finske Ivalo kjøres årets store vinterdekktest mellom svenske furuer og meterhøye snøskavler i Arvidsjaur nord i Sverige.Foto: PETER GUNNARS
Vinterdekktesten 2019:
Derfor knuser vinnerdekkene all motstand
Årets piggdekktest byr på noen overraskelser – med et vinnerdekk som har pigger av gummi. Og det viste seg for godt til å være sant… Etter et år ble vinnerdekket fra Continental tatt ut av produksjon.
For første gang bringer vi vinterdekktesten i samarbeid med Vi Bilägare, Sveriges ledende bilmagasin. Sju piggdekk og sju piggfrie dekk, pluss referansedekk i begge kategorier.
Blant de piggfrie dekkene dominerer de tradisjonelle premiummerkene, men ingen av disse er gode på alt.
Vinterdekktesten er en ny bekreftelse på at du må velge dekk etter forholdene.
Piggdekktesten ble ikke helt som forventet, da det ene dekket mistet pigger allerede før testen var i gang…
Utgangspunktet var så nytt som det overhodet kan bli:
Ny dekkdimensjon, nytt testanlegg og i tillegg en helt ny type pigger.
Og det nye Continental-dekket presterte til toppscore i alle deltester på både snø og is. Det sikret seieren – i første omgang.
Men etter ett år ble produksjonen av dekket stanset.
For mange av oss foregår det aller meste av vinterkjøringen på våt eller tørr asfalt, slik at piggfrie dekk er et godt alternativ.
Optimalt vintergrep uten pigger krever at man inngår noen kompromisser. Samtidig er det stor forskjell mellom de piggfrie alternativene.
De piggfrie vinterdekkene blir stadig mer populære av flere grunner:
Bedre komfort, mindre slitasje på veien og lokale regler for bruk av piggdekk.
Også blant de piggfrie dekkene er det prestasjonene på snø og is som avgjør konkurransen til Continentals fordel.
Annonse
Slik beregnes poengene
Dekkene får poeng på en skala fra 1–5 i alle kategorier. Vi mener at noen av testmomentene er mer avgjørende enn andre. Derfor ganger vi poengene i noen av deltestene med to eller tre. Det gjelder for eksempel kjøring på is og på snø som vektes til maksimalt 15 poeng.
Dermed oppnår vi et testresultat som prioriterer de avgjørende vinteregenskapene høyere enn kjøring på asfalt. På asfalt er veigrepet generelt bedre og forskjellen mellom dekkene er mindre.
Vi anbefaler likevel at du ikke bare ser på den totale poengsummen. Det kan være like viktig å sammenligne dekkenes egenskaper på de føreforholdene du oftest kjører på selv, eller på de forholdene som er viktigst for deg.
Maks poengsum er 100. Et tenkt gjennomsnitt er 60 poeng. Det innebærer et gjennomsnitt på 3 i alle kategoriene.
Vinnerne kåres ved hjelp av poeng i de forskjellige kategoriene, noe du kan se av tabellene i testen.
Når du leser kan du legge vekt på de tabellene som er avgjørende for ditt kjøremønster. Vinnerdekket trenger med andre ord ikke å være vinnerdekket i din hverdag.
Piggfrie dekk
Poeng (maks score)
Conti
Nokian
Goodyear
Nordman
Sava
Yokohama
Leao
Ref-dekk
Akselerasjon på is (5)
5
4
4
4
3
3
2
2
Bremsing på is (15)
15
15
9
15
9
9
6
3
Kjøring på is (15)
15
15
9
12
9
9
6
6
Akselerasjon på snø (5)
5
4
4
4
4
3
3
2
Bremsing på snø (10)
10
8
8
8
8
8
6
4
Kjøring på snø (10)
10
8
8
6
4
6
4
4
Bremsing på våt vei (10)
8
10
10
4
6
4
4
10
Kjøring på våt vei (5)
3
4
5
3
4
3
3
5
Vannplaning (5)
2
2
5
2
4
2
4
5
Bremsing på tørr vei (5)
5
4
4
3
3
3
3
5
Kjøring på tørr vei (5)
3
3
4
2
4
3
1
5
Forbruk (5)
3
4
5
4
4
4
3
3
Støy (5)
5
3
5
4
4
4
3
2
Sum
89
84
80
71
66
61
48
56
Plassering
1
2
3
4
5
6
7
Piggdekk
Poeng (maks score)
Conti
Michelin
Nokian
Hankook
Goodyear
Bridgestone
Sailun
Ref-dekk
Akselerasjon på is (5)
5
4
5
4
3
4
1
2
Bremsing på is (15)
15
12
12
9
9
9
3
9
Kjøring på is (15)
15
15
12
9
9
9
3
15
Akselerasjon på snø (5)
5
4
4
4
4
3
2
5
Bremsing på snø (10)
10
8
8
8
8
6
4
10
Kjøring på snø (10)
10
8
8
8
4
6
2
10
Bremsing på våt vei (10)
10
6
8
6
8
6
6
6
Kjøring på våt vei (5)
2
3
5
4
4
4
1
2
Vannplaning (5)
3
2
2
4
3
2
2
2
Bremsing på tørr vei (5)
4
4
3
3
4
2
2
5
Kjøring på tørr vei (5)
2
5
3
3
4
4
2
2
Forbruk (5)
3
4
3
4
3
4
3
3
Støy (5)
4
5
2
3
4
3
1
5
Sum
88
80
75
69
67
62
32
76
Plassering
1
2
3
4
5
6
7
Det er også viktig å understreke at poeng og plassering mellom piggdekk og piggfrie dekk ikke kan sammenlignes, fordi dekkene i hver kategori er testet og gitt poeng i forhold til hverandre.
Det samme prinsippet gjelder for fjorårets tester, som da altså ikke kan sammenlignes direkte med årets tester.
Testene på is og snø ble kjørt på testbanen utenfor Arvidsjaur i Sverige i slutten av februar 2019. Piggdekkstesten og testen av de piggfrie dekkene ble kjørt parallelt.
Alle subjektive vurderinger av kjøreegenskaper er gjort med Volvo V60. De elektroniske hjelpesystemene ABS og antispinn var tilkoblet. Vi brukte kjøreprogrammet «sport» for å tillate litt mer hjulspinn og slingring for å forsterke dekkets karakter og gi bedre flyt i kjøringen.
Vi startet og avsluttet bremse- og akselerasjonstestene ved 5 km/t i stedet for 0 km/t for å minimere feilmarginene som teknikken i bilen (ABS og antispinn) gir. Disse testene ble kjørt med Ford Focus.
Alle målinger på tørr og våt asfalt, bortsett fra vannplaning og forbruk, ble utført på en testbane i Gislaved i Sverige i slutten av april. Også da benyttet vi Volvo V60 og Ford Focus som testbiler.
Forbruksmålingene ble gjort på en oval bane utenfor Hannover i Tyskland i jevn fart på 80 km/t med en Ford Focus 1,0T EcoBoost 125.
Vannplaning ble testet på den samme banen.
Alle dekkene har dimensjonen 225/50 R 17. Hastighetsindeks H = 210 km/t, T = 190 km/t. R = 170 km/t, Q = 160 km/t.
Poengskala: 5 = Utmerket 4 = Bra 3 = Middels 2 = Mindre bra 1 = Dårlig