Dekket responderer kjapt på førerens kommando, slipper grepet jevnt og gradvis og er lettkjørt selv når man blir litt overmodig på snø og is.
Nokian er i tillegg til Continental, det beste dekket i vinterdisiplinene.
På tørr asfalt har HKPL 3 litt diffus styrefølelse, men klarer unnamanøverne bra uten å finne på noen sprell.
Nokian gjør det under middels i vannplaningstesten, men takler våt asfalt hakket bedre enn Continental.
På vått nullføre har HKPL 3 kortest bremselengde av de nordiske, piggfrie dekkene. Jevnt høyt nivå med ekstra fokus på de viktige vinterdisiplinene gir til slutt andreplass.
Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.
På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:
Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.