Dekket er produsert spesielt med tanke på regnvåte og slapsete veier omkring null.
Det er overlegent i barmarksøvelsene, spesielt på våt asfalt som er svakheten til de nordiske piggdekkene. Desto dårligere presterer det på snø og framfor alt på is.
Men sammenlignet med de dårligste nordiske dekkene advarer det kontinentale premiumdekket føreren tidlig om at det nærmer seg grepsgrensen.
Det gjør det forutsigbart og lettkjørt på tross av lavt grepsnivå. Et godt valg for den som kjører mest på bart føre.
Dårlige vinteregenskaper gjør likevel at det blir nummer sju totalt.
For å vise forskjellen mellom nordiske og kontinentale piggfrie dekk har vi med ett av de beste kontinentale dekkene som referanse: ContiWinterContact TS860
Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.
På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:
Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.