Barmarksegenskaper, akselerasjon og bremsing på snø.
MINUS:
Grep i svinger på is og snø, rullemotstand.
I enkelte dimensjoner kan IceArtic leveres med en støydempende teknikk, kalt SoundComfort.
Vi kjenner IceArtic som et relativt støyende dekk, men en dempende filtmatte gjør at dekket får hakket bedre karakter på støy enn tidigere år.
Med bare 130 pigger sliter Goodyear med å hevde seg på snø og is.
Best presterer det på akselerasjon og bremsing, mens det har dårligere grep i svinger og er merkbart understyrt i krappe kurver.
IceArctic gjør det bedre på asfalt. Da opptrer det stabilt og har korte bremsestrekninger på både våt og tørr vei. I tillegg er det bra mot vannplaning.
Få pigger gjør at Goodyear-dekket får trøbbel mot de beste.
Snø
Akselerasjon:4Bremselengde:8Kjøreegenskaper:4
Is
Akselerasjon:3Bremselengde:9Kjøreegenskaper:9
Tørr asfalt
Bremselengde:4Kjøreegenskaper:4
Våt asfalt
Bremselengde:8Kjøreegenskaper:4Vannplaning:3
Annet
Støy:3Forbruk:4
Pigger
Antall:130
PS: Dekkdimensjonen i årets test er 225/50 R 17.
Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.
På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:
Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.