Sava eies av Goodyear og akkurat som sin storebror gjør Eskimo Ice det sterkest på våt asfalt.
Det klarer seg godt gjennom en kombinasjon av svinger på vannet bane og har høy motstandskraft mot vannplaning.
Bare Goodyear er bedre av de piggfrie dekkene.
I likhet med Goodyear er Sava lettrullet, er støysvakt og opptrer stabilt på tørr asfalt.
Sava har nesten like hard gummiblanding som det kontinentale dekket og presterer dårligere i vinterdisiplinene. Akselerasjon og bremsing får godkjent resultat.
Det får det ikke når det kommer til grepet i svinger. Dekket er tungkjørt, lar seg ikke helt styre, og når det kommer inn i svingen kan det plutselig skifte karakter og blir overstyrt (bilen svinger mer enn rattutslaget tilsier).
Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.
På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:
Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.