Kjøreglede, trygge kjøreegenskaper, godt vintergrep.
MINUS:
Støy, vannplaning.
Dekket er med på å hevde seg i toppen på is og snø, samtidig som det er raskest på våt og svingete bane.
På tørr asfalt viser dekket sin svakhet med gjennomsnittlig bremselengde og diffus styring. I tillegg er det dårlig på vannplaning, og støynivået er relativt høyt.
Totalt sett er HKPL 9 en trygg og kjøreglad turkamerat på vinterveien, og spesielt når det er snø og is.
Men de nyere dekkene fra Continental og Michelin har kjørt forbi Nokian i utvikling.
HKPL 9 er for tiden det tredje beste piggdekket og nummer fire totalt.
Nokian-dekket har gode kjøreegenskaper og er et nøytralt og lettkontrollert dekk på alle underlag.
Snø
Akselerasjon:4Bremselengde:8Kjøreegenskaper:8
Is
Akselerasjon:5Bremselengde:12Kjøreegenskaper:12
Tørr asfalt
Bremselengde:3Kjøreegenskaper:3
Våt asfalt
Bremselengde:8Kjøreegenskaper:5Vannplaning:2
Annet
Støy:3Forbruk:2
Pigger
Antall:196
PS: Dekkdimensjonen i årets test er 225/50 R 17.
Alle dekkene i vår test vurderes og måles i tilsammen 14 ulike kategorier, og poengsettingen skjer utfra en vekting som særlig tilgodeser dekk for typiske nordiske vinterforhold.
På disse to lenkene finner du alle detaljene fra testen:
Hastighetskoden på dekkene viser den toppfarten dekkene tåler og på sommerdekkene skal koden tilsvare den topphastigheten bilen har. Hvilken kode du trenger står i bilens vognkort. På vinterdekk behøver ikke dekkene tilsvare bilens topphastighet, men de må ha en kode som tilsvarer minimum 170 km/t.
Lasteindeksen viser hvor stor last dekkene tåler. Dette samsvarer med bilens maksimalvekt. Hvilken lasteindeks du trenger står i bilens vognkort.