KLARE: VW vil ha enda flere elbiler – som disse ID.4 – ut på det europeiske markedet de neste årene.
KLARE: VW vil ha enda flere elbiler – som disse ID.4 – ut på det europeiske markedet de neste årene.

VW framskynder elbil-satsingen:

70 prosent elbiler i 2030 og ladehybrider med 10 mil

Volkswagens elektriske ambisjoner har skutt i været. Nå satser de på å selge 70 prosent elbiler i Europa innen 2030. I mellomtiden dobles rekkevidden på ladehybridene.

Publisert

Volkswagen hadde tidligere et mål om å selge 35 prosent helelektriske biler innen 2030. Men i tråd med konsernets «Accelerate-strategi» er dette tallet nå kraftig oppjustert.

Før helgen kunne VW-sjef Ralf Brandstätter opplyse at ambisjonen nå er å selge 70 prosent elektriske biler på det europeiske markedet om ni år, og 50 prosent på det amerikanske og kinesiske.

– I de kommende årene vil vi endre Volkswagen som aldri før, sa Brandstätter.

Ladehybrider viktig

Volkswagen vet at utvalget elbiler i øyeblikket ikke er stort nok eller godt nok. De vet også at det vil være et stort sprang for mange å hoppe fra en fossilbil til en elbil. Derfor vil ladehybridene være viktig i mange år framover.

Brandstätter røper at det vil komme ladehybrider med rekkevidde på 10 mil i løpet av kort tid. Det betyr at Volkswagen er klare til å ta opp kampen med blant annet Mercedes sin nye C-klasse.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPPGRADERES:</span> Passat GTE har vært en populær ladehybrid i Norge. Nå dobles rekkevidden på strøm til 10 mil.
OPPGRADERES: Passat GTE har vært en populær ladehybrid i Norge. Nå dobles rekkevidden på strøm til 10 mil.

73 km på A6

10 mil er et tall også BMW strekker seg mot, mens Audi har gjort en oppgradering av batteripakken på Q5, Q5 Sportback, A6 og A7.

Med en kapasitet på 17,9 kWt, mot tidligere 14,1, skal en A6 nå klare 73 kilometer på strøm. Q5 skal klare 61 km.