Se på bildet av boblene på høyre side av dashbordet på
den 4,5 år gamle Volkswagen Passaten.
Da merkeforhandleren Albjerk Bil ble spurt om de kunne
utbedre boblene på garantien eller på reklamasjon, kom det i stedet et blankt
avslag.
– Alder og kilometer tatt i betraktning anser jeg dette
som forårsaket av ytre påvirkning. Her kan for eksempel dashbordet ha blitt
vasket med noe veldig sterkt, skrev kundebehandleren ved Albjerk Bil i Lier.
Merkeforhandleren la til:
– Dersom dette hadde vært en produksjonsfeil, ville det
sett slik ut fra dag én.
AVSLAG: Merkeforhandleren skrev dette i sitt avslag.
Ingen misfarging
Volkswagen Passaten var 4,5 år gammel og hadde gått
76.000 kilometer da vurderingen ble gjort. Bilen er dermed innenfor både fem
års nybilgaranti og fem års reklamasjonsrett.
Passaten var på tidspunktet for vurderingen eid av en
annen bilforhandler, etter at denne hadde tatt inn bilen som innbyttebil fra en
privatperson.
– Kunden informerte meg om at boblene nylig hadde dukket
opp, men at han ikke hadde rukket å få det fikset på garanti. Jeg så på dette
som en garantisak, forteller bruktbilselgeren til Motor.
Han påpeker at det ikke er noen tegn til misfarging etter
eventuell såpe, og han syntes avslaget fra merkeforhandleren var så
overraskende at han sendte en henvendelse til Volkswagen-importøren Harald
A. Møller.
Annonse
Fastholder avslag
Men det ble avslag også fra importøren.
– Denne reklamasjonen er vurdert av fagpersonell
hos forhandler og av våre ingeniører hos garantiavdelingen, opplyser en
medarbeider på kundeservice hos Harald A. Møller, før konklusjonen kommer:
– Vi kan bekrefte at avgjørelsen som er formidlet til deg
fra Albjerk Bil, er korrekt, og vi kan ikke imøtekomme en reklamasjon.
Bruktbilselgeren forsøkte en gang til, men fikk tydelig
svar tilbake.
– Dette er et resultat av ytre påkjenning og er ikke en
garantiberettiget feil. Vi kan med sikkerhet si at dette ikke er forhold som
skyldes feil ved selve bilen eller produksjon av den, skriver kundebehandleren
hos Harald A. Møller.
Kundebehandleren understreker at henvendelsen ville blitt
avvist også dersom det var en privat bileier som kontaktet dem om samme feil.
Til slutt i epost-korrespondansen skriver kundebehandleren
hos Harald A. Møller:
– Denne saken er nå avsluttet, og ytterligere eposter vil
ikke bli besvart.
– Soleklart
Motor viste bildene og merkeforhandlerens avslag til den
erfarne tekniske konsulenten Benny Christensen i NAF. Han reagerer kraftig på
avslaget:
– Om Volkswagen ikke kan dokumentere at dette skyldes
ytre påvirkning, kaller jeg dette ansvarsfraskrivning på høyt nivå. For meg ser
det ut som om toppdekket i dashbordpolstringen har løsnet, og dermed bobler
opp. Det er på ingen måte påregnelig på en fire år gammel bil – og bør være en
soleklar garantisak, sier Christensen, og legger til:
– Volkswagen bør igjen begynne å lage biler som tåler
såpe.
Annonse
– Sammenstøt
I et intervju med Motor fastholder bruktbilansvarlig
Lars Solheim i Albjerk Bil avslaget om utbedring.
– Dette er ikke et kjent problem på disse Passatene. Jeg
tror konklusjonen, og jeg sier 'tror', fordi jeg ikke har sett bilen, er ganske
riktig.
Han påpeker at bilen tidligere har vært eid av et
bilutleieselskap, og at bilen blant annet også er blitt solgt på bilauksjon.
Senere i intervjuet lanserer han enda en mulig årsak for
at boblene har kommet:
– Jeg tipper, ut fra bildet, at det har vært sammenstøt
mot dashbordet, mest sannsynlig.
– Hva synes du om uttalelsene til Benny Christensen i
NAF?
– Det må Benny stå for. Jeg har aldri sett slike skader
på nyere bruktbiler. Vi selger over 2000 brukte biler i året i
Albjerk-systemet.
Importøren snur
Da Motor tok kontakt med kommunikasjonsavdelingen hos
Harald A. Møller, tok imidlertid saken en ny vending.
Motor sendte spørsmål til Øyvind
Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt.
Før han svarte
Motor, fikk bruktbilselgeren som nå har bilen for salg, en overraskende telefon:
– Volkswagen sa til meg at de har tatt en ny vurdering,
og at de bytter dashbordet, forteller bruktbilselgeren.
Han vet ikke hvor mye det koster hos Albjerk.
– Men å bytte dashbord hos en merkeforhandler er en jobb
til rundt 35.000 kroner.
Annonse
– Dekkes av garanti
Dagen etter telefonen mottok Motor denne korte
eposten fra kommunikasjonsdirektøren:
«Du kan sitere meg på følgende: Denne saken er ikke blitt
håndtert slik kunder skal kunne forvente av oss, og det følger vi opp internt.
Basert på den innsikten vi har om denne saken nå, så har vi grunn til å tro at
dette er noe som dekkes av garanti.»
DIREKTØR: Øyvind Rognlien Skovli.Arkivfoto.
Motor stiller kommunikasjonsdirektøren følgende
oppfølgingsspørsmål:
Hva er bakgrunnen for at importøren etter Motors
henvendelse nå vurderer dette annerledes?
Motor er kjent med at dere, etter vår henvendelse til
deg, har ringt nåværende eier med beskjed om at dashbordet skiftes. Er dette
noe du vil bekrefte?
Skovli vil ikke bekrefte at dashbordet skiftes. Han svarer:
– Her må jeg vise til det opprinnelige svaret mitt, om at
vi ikke har håndtert saken på en måte som gjorde at konklusjonen ble riktig
første gang. Det beklager vi.
– Hva er årsaken til at dere vurderer dette helt
annerledes etter en mediehenvendelse?
– Jeg har av naturlige årsaker ikke behov for å utbrodere
noe mer om hvordan den interne saksgangen har vært, svarer Øyvind Rognlien
Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt hos importøren Harald A.
Møller.
PS: Merkeforhandleren Albjerk Bil krevde 445 kroner i gebyr da de avslo
garantiutbedringen. Gebyret skal dekke arbeidet med vurdering av henvendelsen.