BREMSET: Per Einar Karlsen (55) fikk sjokk da han merket at bremsen ikke overstyrte gassen på hans VW ID.4.

VW ID.4 akselererte plutselig:

Bremset for harde livet – gasspådraget fortsatte

Per Einar Karlsen klamret seg fast til rattet og bremset med full kraft. Likevel fortsatte bilen framover med stort gasspådrag.

Publisert

Det var en fin høstdag i september 2023. Per Einar Karlsen (55) var på jakt med kameratgjengen på familiehytta i Trøndelag. 

Han har parkert her hundrevis av ganger tidligere, men denne helga skulle det skje noe uforklarlig. 

Karlsen manøvrerte bilen, en Volkswagen ID.4, 2023-modell, fram og tilbake noen ganger for å komme helt rundt, slik at han kunne parkere foran hytta. 

Helt mot slutten, da han bare skulle trille noen meter framover, skjøt plutselig bilen fart. 

Skremmende

– Det var en veldig skremmende opplevelse, sier Karlsen. 

Han anslår at han trillet i 1 til 2 kilometer i timen, og han brukte bremsen til å kontrollere farten.

Hendelser med ID.3 og ID.4

23. juli 2023: En ID.3 raser gjennom Torggata i Drøbak og skader syv mennesker. Sjåføren hevder han ikke klarte å stoppe bilen. Saken skal opp for retten i sommer. 

2023: Trafikklærer Dag W. Cappelen opplevde to hendelser der han ikke klarte å overstyre elevens gasspådrag i en ID.4 skolebil. Nye retningslinjer gjør at ID.4 ikke lenger blir godkjent til bruk ved førerprøve før produsenten har løst problemet.

September 2023: Per Einar Karlsen hevder at bilen skjøt fart ved parkering. Han måtte kjempe hardt med bremsen for å få bilen til å stoppe. 

Mars 2023: En kvinne i Växjö kjørte ned og drepte en annen kvinne på en parkeringsplass. Sjåføren er nå frikjent i to rettsinstanser fordi retten ikke kan utelukke teknisk feil ved bilen som mulig årsak.

Påsken 2021: Helge Sagen fra Oslo hevder at han ikke klarte å stanse bilen ved en parkeringsmanøver i Oslo. Bilen skadet syv andre kjøretøy. Sagen hevder at han bremset for harde livet, men bilen ville ikke stoppe.

Se lenker lengre nede i denne saken

– Plutselig var det som om bilen ga bånn gass. Jeg bremset for harde livet, men bilen fortsatte å gi gass. Etter noen kraftige byks bortover gårdsplassen klarte jeg endelig å stoppe ute på gressplenen. For meg føltes det som om gassen var inne 100 prosent hele veien, forklarer en opprørt Karlsen. 

Utrolig nok skjedde det samme dagen etter da han skulle parkere på samme sted. 

Karlsen kjører mellom 40 og 60 000 kilometer i året og har aldri opplevd lignende. 

– Det er voldsomme krefter i spill. Heldigvis klarte jeg å stoppe da bilen kom ut på dårligere underlag, men tenk om det hadde stått noen foran bilen. Det kunne endt med katastrofe, sier Karlsen. 

Han er veldig overrasket over at ikke bilen kutter gasspådraget når bremsen trykkes inn. 

– Dette handler jo om sikkerhet. Brems bør alltid overstyre gass, sier Karlsen. 

Pedalfeil?

Karlsen har også fundert på om han kunne ha trykket inn både gass og brems samtidig. 

– Faktisk har jeg undersøkt om det er mulig. Men gassen sitter lengre inn, så det er ikke lett å få fullt gasspådrag samtidig med at jeg bremser. Isåfall måtte jeg ha brukt begge føtter, og det gjorde jeg ikke, understreker Karlsen. 

– Og hvor sannsynlig er det at jeg skulle gjort samme feil to dager på rad? tilføyer han. 

Kontroll av bilen

Karlsen har både kone og barn som bruker bilen, og han ble såpass skremt av hendelsen at han ikke ville la dem kjøre den. 

Han tok med bilen til Møller Bil Hamar for kontroll. 

NY BIL: Per Einar Karlsen har parkert sin nye e-Golf utenfor arbeidsplassen, Norsk tipping, på Hamar.

– Jeg ville at forhandleren skulle prøve selv, om det var mulig å gi brems og gass samtidig, men det ønsket de ikke, forklarer Karlsen. 

Bilen ble satt på verksted for undersøkelser. 5–6 uker seinere konkluderte Møller med at det ikke var noe feil på bilen. 

– Konklusjonen var at jeg måtte ha gjort noe feil, forteller Karlsen.

Da hadde Karlsen fått nok og solgte bilen til en annen forhandler. Nå kjører han en elektrisk Golf som ikke har de samme problemene. 

Andre hendelser

Motor har flere ganger omtalt lignende hendelser med VW ID.4 og ID.3. 

● Helge Sagen fra Bærum hevder at bilen ikke ville stanse selv om han bremset for harde livet. 

● En ID.3 raste gjennom Torggata i Drøbak og skadet syv mennesker. Sjåføren hevder at han ikke klarte å stanse bilen. Statens vegvesen og politiet mener det ikke var tekniske feil på bilen og har siktet mannen. Sjåførens advokat mener politiet har etterforsket for dårlig, og at ulykken kan skyldes teknisk feilSaken skal opp for retten i sommer. 

● Norske trafikklærere opplever problemer med at bremsen ikke overstyrer gassen på ID-bilene. Nå blir ikke ID.4 godkjent til bruk ved førerprøve før problemene er løst.

● I Växjö ble en kvinne frikjent i retten for å ha kjørt ned og drept en annen kvinne på en parkeringsplass. Retten kunne ikke utelukke at ulykken skyldtes teknisk feil på ulykkesbilen som var en ID.4. 

Møller svarer

Kommunikasjonsdirektør Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller svarer på vegne av Volkswagen, men han vil ikke gå i detalj om denne konkrete saken.

«Om vi får rapportert slike opplevelser, så undersøkes de selvsagt grundig. Det jeg kan si, uten å gå inn på enkeltsaker, er at man ikke har noen grunnlag overhodet for å tro eller hevde at feil på våre produkter har ført til hendelser som beskrevet her»,  skriver Skovli i en e-post. 

Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller

Han vil ikke svare på direkte spørsmål om bremsen overstyrer gassen på ID.4. 

«Jeg ser i Motor at andre produsenter har fått tilsvarende oppmerksomhet rundt tilsvarende hendelser tidligere, og slik sett er det overraskende om man nå vil knytte problemstillingen til egenskaper ved bilene våre», skriver han – og fortsetter:

«Bilene våre er trygge å bruke, og en gjennomregulert og ekstremt sikkerhetsfokusert bilindustri er garantisten for at forbrukerne kan stole på det. (...) Det er strenge sikkerhetskrav i bilindustrien, og de må man etterleve om man opererer i denne bransjen. Derfor har man vesentlig mer enn bare mitt ord for det når jeg understreker at bilene våre er trygge å bruke», skriver kommunikasjonsdirektøren.

Har du tips om denne eller liknende saker?

Send mail til Jon Terje Hellgren Hansen og/eller Morten Abrahamsen