NY MODELL: Denne versjonen av Mercedes C-klasse blir nå kraftig fornyet.

Mercedes satser tungt på ladehybrider:

Nye C-klasse skal klare 10 mil på strøm

Ganske stille – bokstavelig talt – sniker en gammel kjenning seg fram i helt ny drakt. Mercedes C-klasse vil sette ny rekkeviddestandard for ladehybrider.

Publisert

Femte generasjon C-klasse skal etter planen lanseres om bare noen uker. Suksessen med de fire foregående generasjonene, tilsier en modell uten de spektakulære designendringene.

De kamuflerte prototypene som er observert under ulike tester, har da også lett gjenkjennelige Mercedes-trekk.

Men bilen blir likevel splitter ny. Og de mest spennende egenskapene finner vi nok i den nye ladbare hybridteknologien, i følge det britiske magasinet Autocar.

Magasinet, som hadde sin første utgivelse i 1895 – ja, du leste riktig – har fått med seg Christian Früh, utviklingssjef for de siste tre generasjonene C-klasse, på en prøvetur i en kamuflert versjon av nykommeren.

Overlegent best

Früh kan avsløre at ladehybridene C 300e (bensin) og C 300de (diesel) får nesten doblet batterikapasiteten – fra 13,5 kWt til 25,4 kWt.

– Det betyr at de vil få en rekkevidde på mer enn 62 miles, sier Früh.

Altså mer enn 10 mil.

I så fall overlegent best i klassen.

Früh kan videre fortelle at C-klasse har vokst noen millimeter i de fleste retninger, slik lillebror CLA også har gjort i siste generasjon.

Det er neppe ambisjonen at disse skal kjempe om de samme kundene. Derfor er det et poeng å understreke den fysiske avstanden.

Samtidig skal heller ikke C-klasse vokse ut av en klasse der konkurrentene primært er BMW 3-serie , Audi A4 og Volvos 60-serie.

TO VERDENER: C-klasse kan fylles opp med enten diesel eller bensin og strøm. Mercedes er kanskje den produsenten som satser tyngst på ladehybridteknologien.

Mer brukervennlig?

Innvendig vil man se at C-klasse er inspirert av storebror S-klasse, med et digitalt instrumentpanel, en stor og mer stående berøringsskjerm og fire sentrale luftdyser som i velkjent stil kvitterer med blått eller rødt bakgrunnslys, avhengig av om du vil ha det kaldere eller varmere i kupéen.

I rekken av nyheter, håper vi i Motor at Mercedes har tatt til fornuft, og sparer kommende C-klasse-eiere for de samme rattfunksjonene vi finner i nylig oppgraderte E-klasse.

Det er interessant å registrere at i hvertfall den helt ferske elbilen EQA beholder de eldre – og mer brukervennlige – funksjonene.

Bagasjeromsutformingen er en annen utfordring Mercedes har taklet dårlig med sine firehjulsdrevne ladehybrider, og som vi er spent på nå. Disse uheldige løsningene kan du lese mer om her.

Fra prøveturen kan Autocar melde om et interiør der omtrent bare knappen til varsellyset er av tradisjonell fysisk karakter. Alt annet er berørings- eller stemmestyrt. Ellers har bilen den materialkvaliteten man forventer av en Mercedes.

VRIENT: Mercedes har hittil ikke klart å stable ladehybridteknologi og firehjulsdrift på en måte som er et såkalt premiummerke verdig. Forhåpentligvis får nye C-klasse en bedre løsning enn dette.

Raffinement

Alle de nye motorene er nå i sine grunnversjoner firesylindrede med såkalt mildhybridteknologi.

Det betyr blant annet at forbrenningsmotoren får elektrisk assistanse ved blant annet start/stopp og at den blir litt kvikkere i akselerasjonen i lave hastigheter – i tillegg til at forbruk og utslipp blir litt lavere.

Mercedes har jobbet mye med å gi motorene den samme vibrasjonsfrie opplevelsen man tidligere kunne få med en sekssylindret motor. Magasinet mener å fornemme dette raffinementet.