OG VINNEREN BLE...: Tesla Model 3 lader raskest, kan NAFs elbilekspert Anette Berve konstatere.

Våre tester avdekker store sprik:

Så langt kommer elbilene med 25 minutters lading

Oversikten fra våre ladetester viser at elbilen som lader raskest kommer mer enn fem ganger så langt på en lading som den dårligste. Og, ja: Tesla er i særklasse.

Publisert Sist oppdatert

Motor og NAF gjennomførte i mars 2021 rekkevidde- og ladetester av 18 ulike elbiler i forskjellige kategorier.

Det var stor variasjon i reelt strømforbruk underveis og i målingene av oppnådd ladekapasitet, når vi testet hvor mye energi batteriet ble tilført under et visst tidsrom.

Vanligvis forteller produsentene hvor lang tid man må regne med for å lade batteripakken opp til 80 prosent kapasitet.

Det er fordi det som regel har liten hensikt å fortsette å lade noe særlig over nettopp 80 prosent, da ladeeffekten som regel faller kraftig betydelig når det nærmer seg fulladet.

Og hvis du insisterer på å stå ved hurtigladeren til det lyser 100 prosent, så blir det gjerne meget dyrt.

Les flere elbil-nyheter:

«Hvor langt kommer jeg»?

Det er mer interessant å vite hvor langt man faktisk kan regne med å komme etter å ha ladet, så vi har fått beregnet hvor langt man kommer med de 18 bilene ved 15 og 25 minutters lading.

Svaret avhenger av to ting: Hvor mye energi batteriet har tatt imot under ladingen, og hvor høyt forbruket er under kjøring.

– Ved å se disse to egenskapene i sammenheng kan vi faktisk sammenligne elbilenes effektivitet, sier Anette Berve, testansvarlig hos NAF, og utdyper:

– Det er interessant å se at selv om Porsche Taycan er ledende på lynlading i form av effekten den lader med, så er fortsatt Tesla Model 3 bilen som frakter deg lengst raskest fordi den kombinerer en høy effekt med et særdeles lavt forbruk.

NAFs eksperter har, med grunnlag i dataene som ble samlet inn under våre tester i løpet av de to marsdagene, regnet ut hvor langt bilene kan kjøre etter å ha ladet en gitt tidsperiode.

I våre regneeksempler har vi valgt 15 og 25 minutter.

Best mulig sammenligningsgrunnlag

– Det er egentlig ingen enkel måte å sammenligne hvordan elbilene på det norske markedet faktisk lader, medgir Berve, og forklarer valget av metode slik:

– Alle oppgir ladehastighet på veldig ulike måter. Dette er det nærmeste vi kommer å reelt sammenligne ladehastighet, men samtidig se det opp mot forflytningshastigheten. Dette kombinerer ladehastighet med faktisk forbruk målt under elbiltesten til NAF og Motor, forklarer Berve.

Les også disse sakene:

Noen nyheter skuffer

Nyhetene som slippes på markedet lader stadig raskere, og 100 kW eller mer er den nye normen. Samtidig er det, overraskende nok, flere rykende ferske modeller som er langt unna markedsledende når det gjelder ladehastighet.

NAF-eksperten mener det er viktig at forbrukerne er klar over hvordan det slår ut dersom de faktisk skulle ønske å dra på langtur:

– Alle trenger ikke lengst rekkevidde eller raskest ladehastighet, for det vil lenge være dyre egenskaper. Samtidig er det viktig å være klar over hvordan den lave ladehastigheten faktisk slår ut i form av antall mil, slår Berve fast.

Veldig mange faktorer spiller inn når det gjelder elbilenes faktiske rekkevidde og dermed reelle forbruk: Værforhold, topografi (i hovedsak om det er mye oppover og/eller nedoverbakker), dekkstørrelse og kjøremønster.

I tabellene nedenfor er oppnådd rekkevidde kalkulert ut fra det reelle strømforbruket som ble konstatert under rekkeviddetesten dagen før ladetesten.

En annen grei huskeregel er: Jo lavere temperaturer, jo lengre ladetider.

Vi konstaterte gjennomgående merkbart lavere tilført rekkevidde under de moderat vinterlige temperaturene denne gangen, sammenlignet med testen som ble utført i sommer.

Alle bilene ladet fra en ladetilstand på under 10 prosent til rundt 80 prosent.

Ved lading med inntil 350 kW effekt:

# Bilmodell Km ved lading i 15 minutter Km ved lading i 25 minutter
1Tesla Model 3 Long Range253360
2Porsche Taycan 4S214301
3Volvo XC40 Recharge P8145220
4VW ID.3139204
5Ford Mustang Mach-e RWD114203
6BMW iX3133195
7Ford Mustang Mach-e AWD109193
8Polestar 2107180
9Citroën ë-C4117176
10Peugeot e-208111170
11Fiat 500e110165
12Opel Corsa-e103158
13DS3 Crossback e-tense85137
14Mini Cooper SE69121
15Xpeng G369116
16Mazda MX-504677
17Honda e4876
18Lexus UX 300e4269

Bilene ble ladet på Ionity-ladestasjonen på Dal, med unntak av Lexus og Xpeng, som ladet på CHAdeMO-lader på Espa.

Tesla slår Porsche

Som det går tydelig frem av tabellen er Tesla suveren med sin nylig oppgraderte Model 3 Dual Motor Long Range. Porsche Taycan må ta til takke med andreplassen, sitt 800-volts system til tross, S på grunn av vesentlig høyere forbruk.

Seirende Model 3 fikk 360 kilometer ekstra rekkevidde, mot 69 kilometer for Lexus på jumboplassen. Det betyr at vinneren kommer mer enn fem ganger så langt som taperen etter et opphold på 25 minutter ved ladestolpen.

Ser vi på lading med ladeeffekt begrenset til 50 kW, som fortsatt er tilfellet på en stor andel av hurtigladestasjonene her i landet, legger vi merke til at det er Fiat 500e som kommer på annen plass etter Tesla.

Ved lading med inntil 50 kW effekt:

# Bilmodell Km ved lading i 15 minutter Km ved lading i 25 minutter
1Tesla Model 3 Long Range88146
2Fiat 500e77128
3Mini Cooper SE69121
4Citroën ë-C472121
5Opel Corsa-e70118
6VW ID.370118
7Xpeng G369116
8DS3 Crossback e-tense68114
9Peugeot e-20867112
10Ford Mustang Mach-e RWD63105
11Volvo XC40 Recharge P863105
12Ford Mustang Mach-e AWD60100
13Porsche Taycan 4S5795
14BMW iX35592
15Polestar 25290
16Mazda MX-504677
17Honda e4876
18Lexus UX 300e4269

800 volt kommer

Tesla Model 3 og Porsche Taycan er de to eneste som takler ladeeffekter over 150 kW og som dermed har noen fordel av å bruke 350 kW-ladestasjoner.

Disse kan være vesentlig dyrere per kW enn mer utbredte hurtigladestasjoner dersom man ikke har et abonnement via bilprodusenten man er kunde hos.

Med 800-voltssystemene som flere produsenter varsler at de kommer med, også utenom premium-segmentene, vil det antakelig bli interessant for langt flere. Da vil ekstra rekkevidde man kan oppnå per minutt med lading øke kraftig.

De første som kommer med dette i nær fremtid er koreanerne Hyundai med Ioniq 5 og Kia med sin EV6. I USA har General Motors varslet at enkelte av deres elbiler vil være basert på en 800-volts-utgave av Ultium-plattformen. Også kinesiske elbilprodusenter ventes å komme med dette i årene som kommer - blant annet Volvo-eier Geely (SEA-plattformen), og BYD.

PS: Detaljer fra ladetesten for hver av bilene finner du nederst i denne oversikten fra NAF.