OG VINNEREN BLE...: Tesla Model 3 lader raskest, kan NAFs elbilekspert Anette Berve konstatere.Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Våre tester avdekker store sprik:
Så langt kommer elbilene med 25 minutters lading
Oversikten fra våre ladetester viser at elbilen som lader raskest kommer mer enn fem ganger så langt på en lading som den dårligste. Og, ja: Tesla er i særklasse.
Det var stor variasjon i reelt strømforbruk underveis og i målingene av oppnådd ladekapasitet, når vi testet hvor mye energi batteriet ble tilført under et visst tidsrom.
Vanligvis forteller produsentene hvor lang tid man må regne med for å lade batteripakken opp til 80 prosent kapasitet.
Det er fordi det som regel har liten hensikt å fortsette å lade noe særlig over nettopp 80 prosent, da ladeeffekten som regel faller kraftig betydelig når det nærmer seg fulladet.
Og hvis du insisterer på å stå ved hurtigladeren til det lyser 100 prosent, så blir det gjerne meget dyrt.
Det er mer interessant å vite hvor langt man faktisk kan regne med å komme etter å ha ladet, så vi har fått beregnet hvor langt man kommer med de 18 bilene ved 15 og 25 minutters lading.
Svaret avhenger av to ting: Hvor mye energi batteriet har tatt imot under ladingen, og hvor høyt forbruket er under kjøring.
– Ved å se disse to egenskapene i sammenheng kan vi faktisk sammenligne elbilenes effektivitet, sier Anette Berve, testansvarlig hos NAF, og utdyper:
– Det er interessant å se at selv om Porsche Taycan er ledende på lynlading i form av effekten den lader med, så er fortsatt Tesla Model 3 bilen som frakter deg lengst raskest fordi den kombinerer en høy effekt med et særdeles lavt forbruk.
NAFs eksperter har, med grunnlag i dataene som ble samlet inn under våre tester i løpet av de to marsdagene, regnet ut hvor langt bilene kan kjøre etter å ha ladet en gitt tidsperiode.
I våre regneeksempler har vi valgt 15 og 25 minutter.
Annonse
Best mulig sammenligningsgrunnlag
– Det er egentlig ingen enkel måte å sammenligne hvordan elbilene på det norske markedet faktisk lader, medgir Berve, og forklarer valget av metode slik:
– Alle oppgir ladehastighet på veldig ulike måter. Dette er det nærmeste vi kommer å reelt sammenligne ladehastighet, men samtidig se det opp mot forflytningshastigheten. Dette kombinerer ladehastighet med faktisk forbruk målt under elbiltesten til NAF og Motor, forklarer Berve.
Nyhetene som slippes på markedet lader stadig raskere, og 100 kW eller mer er den nye normen. Samtidig er det, overraskende nok, flere rykende ferske modeller som er langt unna markedsledende når det gjelder ladehastighet.
NAF-eksperten mener det er viktig at forbrukerne er klar over hvordan det slår ut dersom de faktisk skulle ønske å dra på langtur:
– Alle trenger ikke lengst rekkevidde eller raskest ladehastighet, for det vil lenge være dyre egenskaper. Samtidig er det viktig å være klar over hvordan den lave ladehastigheten faktisk slår ut i form av antall mil, slår Berve fast.
Veldig mange faktorer spiller inn når det gjelder elbilenes faktiske rekkevidde og dermed reelle forbruk: Værforhold, topografi (i hovedsak om det er mye oppover og/eller nedoverbakker), dekkstørrelse og kjøremønster.
I tabellene nedenfor er oppnådd rekkevidde kalkulert ut fra det reelle strømforbruket som ble konstatert under rekkeviddetesten dagen før ladetesten.
En annen grei huskeregel er: Jo lavere temperaturer, jo lengre ladetider.
Vi konstaterte gjennomgående merkbart lavere tilført rekkevidde under de moderat vinterlige temperaturene denne gangen, sammenlignet med testen som ble utført i sommer.
Alle bilene ladet fra en ladetilstand på under 10 prosent til rundt 80 prosent.
Annonse
Ved lading med inntil 350 kW effekt:
#
Bilmodell
Km ved lading i 15 minutter
Km ved lading i 25 minutter
1
Tesla Model 3 Long Range
253
360
2
Porsche Taycan 4S
214
301
3
Volvo XC40 Recharge P8
145
220
4
VW ID.3
139
204
5
Ford Mustang Mach-e RWD
114
203
6
BMW iX3
133
195
7
Ford Mustang Mach-e AWD
109
193
8
Polestar 2
107
180
9
Citroën ë-C4
117
176
10
Peugeot e-208
111
170
11
Fiat 500e
110
165
12
Opel Corsa-e
103
158
13
DS3 Crossback e-tense
85
137
14
Mini Cooper SE
69
121
15
Xpeng G3
69
116
16
Mazda MX-50
46
77
17
Honda e
48
76
18
Lexus UX 300e
42
69
Bilene ble ladet på Ionity-ladestasjonen på Dal, med unntak av Lexus og Xpeng, som ladet på CHAdeMO-lader på Espa.
Tesla slår Porsche
Som det går tydelig frem av tabellen er Tesla suveren med sin nylig oppgraderte Model 3 Dual Motor Long Range. Porsche Taycan må ta til takke med andreplassen, sitt 800-volts system til tross, S på grunn av vesentlig høyere forbruk.
Seirende Model 3 fikk 360 kilometer ekstra rekkevidde, mot 69 kilometer for Lexus på jumboplassen. Det betyr at vinneren kommer mer enn fem ganger så langt som taperen etter et opphold på 25 minutter ved ladestolpen.
Ser vi på lading med ladeeffekt begrenset til 50 kW, som fortsatt er tilfellet på en stor andel av hurtigladestasjonene her i landet, legger vi merke til at det er Fiat 500e som kommer på annen plass etter Tesla.
Ved lading med inntil 50 kW effekt:
#
Bilmodell
Km ved lading i 15 minutter
Km ved lading i 25 minutter
1
Tesla Model 3 Long Range
88
146
2
Fiat 500e
77
128
3
Mini Cooper SE
69
121
4
Citroën ë-C4
72
121
5
Opel Corsa-e
70
118
6
VW ID.3
70
118
7
Xpeng G3
69
116
8
DS3 Crossback e-tense
68
114
9
Peugeot e-208
67
112
10
Ford Mustang Mach-e RWD
63
105
11
Volvo XC40 Recharge P8
63
105
12
Ford Mustang Mach-e AWD
60
100
13
Porsche Taycan 4S
57
95
14
BMW iX3
55
92
15
Polestar 2
52
90
16
Mazda MX-50
46
77
17
Honda e
48
76
18
Lexus UX 300e
42
69
800 volt kommer
Tesla Model 3 og Porsche Taycan er de to eneste som takler ladeeffekter over 150 kW og som dermed har noen fordel av å bruke 350 kW-ladestasjoner.
Disse kan være vesentlig dyrere per kW enn mer utbredte hurtigladestasjoner dersom man ikke har et abonnement via bilprodusenten man er kunde hos.
Med 800-voltssystemene som flere produsenter varsler at de kommer med, også utenom premium-segmentene, vil det antakelig bli interessant for langt flere. Da vil ekstra rekkevidde man kan oppnå per minutt med lading øke kraftig.
De første som kommer med dette i nær fremtid er koreanerne Hyundai med Ioniq 5 og Kia med sin EV6. I USA har General Motors varslet at enkelte av deres elbiler vil være basert på en 800-volts-utgave av Ultium-plattformen. Også kinesiske elbilprodusenter ventes å komme med dette i årene som kommer - blant annet Volvo-eier Geely (SEA-plattformen), og BYD.