SÆRPREG: Hekken er det mest særpregete på elektriske KIA EV6.

EV6 kan nå reserveres og bestilles:

Her er priser og utstyrsnivå på Kias nye elbil

Med EV6 viser Kia en selvtillit som skal slette gammel status som billigmerke. Bare versjonen med bakhjulsdrift kan såvidt lirke seg under en halv million.

Publisert Sist oppdatert

Kia går som ventet rett i fronten på nykommerne i den kraftig voksende klassen av familievennlige elektriske SUV-er/crossovere.

Der har vi allerede modeller som VW ID.4, Skoda Enyaq, Ford Mustang Mach-E og Volvo XC40 Recharge, mens Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y og Hyundai Ioniq 5 kommer i løpet av året.

Les mer om elbiler:

Og dette blir prisene på Kias nykommer:

  • Exclusive med 510 km rekkevidde, 228 hester og bakhjulsdrift: 469.900 kroner.
  • GT-Line med 460 km rekkevidde, 325 hester og firehjulsdrift: 529.900 kroner.
  • GT med 400 km, 585 hester og firehjulsdrift: 599.900 kroner.

En pakke med vinterhjul og hengerfeste koster 38.900 kroner. Metallic lakk koster 6990.

Forventet utlevering av de to første modellen er fjerde kvartal i år, mens GT vil kunne leveres fra 4. kvartal 2022.

FORVENTNINGER: Kia EV6 er den første modellen på en ny plattform skapt for elbiler, og langt på vei starten på en ny tidsepoke for merket.

Innfelte dørhåndtak

Standard på modellene som kommer til Norge, er blant annet to 12,3-toms skjermer, filholder, elektrisk bakluke, innfelte automatiske dørhåndtak, lydanlegg med 14 høyttalere, muligheten for trådløs oppdatering av funksjoner (OTA), samt head-up display som kombinerer reelle data med virtuelle data (augmented reality).

GT og GT Line modellene har funksjonen vehicle-to-load (V2L) som gjør det mulig å hente strøm fra batteriet, slik at den for eksempel kan drive en 55-tommers TV og et klimaanlegg samtidig i mer enn 24 timer.

Systemet kan også brukes til å lade en annen elbil.

DIGITAL: Med to 12,3-toms skjermer ved siden av hverandre, tar Kia det store steget inn i en digital verden.

Stor interesse

EV6 kunder vil også få med et 12 måneders abonnement på Kia Charge og Ionity, som betyr at man kan lade på norske Ionity stasjoner for kr. 1,65 pr. kW (pris per april 2021).

– Det er veldig god interesse for EV6, som vi er trygge på blir en aktuell og konkurransedyktig bil i Norge. Mange har satt seg på interesselisten, og de har i dag fått mail med priser og utstyrsversjoner på vår nye elbil, sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen.