NY VOLVO-TEKNOLOGI: Selv om dette ikke er en Volvo, men en førproduksjonsbil fra søstermerket Lynk & Co, annonseres her neste generasjon elbilteknologi også for den svenske produsenten.
NY VOLVO-TEKNOLOGI: Selv om dette ikke er en Volvo, men en førproduksjonsbil fra søstermerket Lynk & Co, annonseres her neste generasjon elbilteknologi også for den svenske produsenten.

Neste generasjon teknologi nesten klar:

Her testes Volvos neste elbilplattform

Konsernet bak Volvo tester elbiler hvor den nye batteriteknologien skal holde ti ganger så lenge som dagens!

Publisert

Geely-gruppen

  • Fullt navn: Zhejiang Geely Holding Group (ZGH)
  • Tre bilproduserende undergrupper: Geely Auto Group (merkene Geely, Lynk&Co, Geometry, Proton og Lotus), Volvo Car (Volvo og Polestar), og Geely New Energy Commercial Vehicle Group, som blant annet inkluderer LEVC, som produserer de sorte (elektrifiserte) London-drosjene og varebiler.
  • Samlet bilproduksjon i 2020: 2,1 millioner kjøretøy. (Hvorav Volvo Car: 660.000)
  • Geely Auto var det bestselgende kinesiske bilmerket for fjerde år på rad.

Volvos første elektriske SUV, XC40 Recharge Pure Electric P8 er bare så vidt blitt lansert, men allerede forberedes neste og mer avanserte generasjon produktplattform for elbiler i det kinesisk-svenske konsernet.

Uttesting av denne foregår i disse dager og det er Volvos søstermerke Lynk&Co som står for testingen med en helt ny modell.

Den nye elbilen er basert på konseptbilen Lynk&Co Zero, som ble vist frem i fjor.

Snart klar for produksjon

Og nå vet vi mer om hvordan sluttproduktet blir.

På rekordtid hadde nemlig bilen allerede i desember på bare tre måneder gått fra å være en konseptbil til å være en såkalt før-produksjonsbil, altså en produksjonsklar bil bygget før produksjonslinjene settes i gang i full skala.

Planen er at de første kundene skal få biler til høsten.

Det er foreløpig svært begrenset hva vi har fått tilgang til av spesifikasjoner på bilen, men noe har da Geely-konsernet sluppet.

Bilen er en crossover (her en miks av SUV og kombi), som ser ut til å skulle konkurrere med biler som Ford Mustang Mach-e og Jaguar I-Pace.

Den får også et 800-voltssystem som muliggjør svært rask lynlading. I dag er det bare Porsche (Taycan) og den kommende Audi e-tron GT som har dette, (også Hyundai har annonsert at de kommer med dette).

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BLE VIST I FJOR: </span>Her vises konseptbilen Lynk&amp;Co Zero, som er basis for den kommende bilen på ny elbilplattform (til venstre i bildet).
BLE VIST I FJOR: Her vises konseptbilen Lynk&Co Zero, som er basis for den kommende bilen på ny elbilplattform (til venstre i bildet).
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">CROSSOVER: </span>Lett høyreist kombikupé eller SUV? Profilen på den nye elbilen minner noe om Ford Mustang Mach-e.
CROSSOVER: Lett høyreist kombikupé eller SUV? Profilen på den nye elbilen minner noe om Ford Mustang Mach-e.

700 km rekkevidde

Bilen skal ifølge produsenten utstyres med adaptiv luftfjæring med ulike innstillingsmuligheter. Den skal få gode ytelser, blant er det lovet 0-100 km/t på under fire sekunder.

Enda mer interessant er batteriteknologien.

Detaljene er ikke kjent, men Lynk&Co lover at batteripakken skal kunne gi bilen en rekkevidde på opptil 700 kilometer.

Det skal visstnok ikke miste noen effekt de første 200.000 kilometrene, hvilket ville være oppsiktsvekkende.

Ikke nok med det: Produsenten hevder også at batteriet skal kunne vare i en kjørelengde på hele to millioner kilometer.

SEA - dedikert elbilplattform

Som de fleste store konsern for tiden gjør, har altså Zhejiang Geely Holding (ZGH), morselskapet til blant andre Volvo, Polestar, Lynk & Co, Geely, valgt en strategi som inkluderer utviklingen av en helelektrisk produktplattform.

Det vil si en produktarkitektur som er utviklet fra grunnen av spesifikt for elbiler - noe som er rimeligere enn å utvikle en plattform som må tilpasses alle de mekaniske komponentene en bil med forbrenningsmotor har behov for.

Plattformen til Geely-gruppen får navnet SEA (Sustainable Experience Architecture).

Akselererende utviklingstakt

Hva er det som foregår, og hvorfor går det så fort?

Etter at Tesla, Nissan (kun med Leaf), og - overraskende nok - Jaguar, hadde vist vei, fulgte Volkswagen på. VWs strategivalg var i stor grad bedømt nødvendig som en synlig og spektakulær ny giv etter den famøse dieselskandalen.

Som vanlig går det fort hos asiatene, som raskt følger etter. Det koreanske Hyundai-konsernet har hatt suksess med elbil noen år, basert på delte plattformer - men for et år siden annonserte de sin nye plattformstrategi og nylig fikk vi vite hva den konkret går ut på, med en første elbilmodell like rundt hjørnet.

Og kineserne kommer for fullt. Kinesiske oppstartsselskaper som Xpeng, Nio, Byton og Li Auto, har valgt en ren elbilstrategi fra starten, mens Geely-gruppen nå altså er først ut blant de etablerte produsentene.