
Model 3 overlegen i ladetest:
Så langt går elbilene på en halvtimes lading
Her er tabellen som gir deg de aller viktigste tallene om elbiler og hurtiglading. Hvor langt kommer du på en halvtime ved ladestolpen? Vinneren er i en helt egen klasse.
Hvor langt går elbilen du kjører etter at du har hurtigladet i 30 minutter?
Svaret handler om to ting:
- Hvor mye energi tar den opp ved ladestolpen?
- Hvor mye bruker den når du trykker ned gassen?
På bakgrunn av dataene vi hentet inn i løpet av to dagers test med 29 av markedets beste elbiler i juni, har NAFs eksperter utviklet tallmaterialet i tabellen under.
Så langt kommer bilene:
Bilmodell | Km ved lading i 30 minutter | Pris på testmodell |
Tesla Model 3 LR | 456 km | 401.900 kr |
Tesla Model S LR | 386 km | 776.732 kr |
Porsche Taycan 4S | 372 km | 1.490.000 kr |
Audi e-tron Sportback 55 | 343 km | 835.900 kr |
Audi e-tron 55 Quattro | 319 km | 739.900 kr |
Hyundai Kona | 284 km | 415.000 kr |
Kia e-Niro | 266 km | 401.900 kr |
Tesla Model X LR | 264 km | 906.032 kr |
Kia e-Soul | 263 km | 372.900 kr |
Mercedes Benz EQC | 262 km | 686.100 kr |
Opel Corsa-e | 246 km | 284.900 kr |
Peugeot e-208 | 245 km | 314.900 kr |
DS 3 Crossback e-Tense | 245 km | 357.000 kr |
Peugeot e-2008 | 232 km | 326.900 kr |
Nissan Leaf e+ 62 kWt | 225 km | 394.900 kr |
Jaguar I-Pace | 212 km | 659.900 kr |
MG ZS EV | 202 km | 249.900 kr |
Opel Ampera-e | 199 km | 335.900 kr |
Mini Cooper SE | 193 km | 357.000 kr |
Renault Zoe 50 | 185 km | 274.900 kr |
Hyundai Ioniq | 181 km | 317.000 kr |
BMW i3 | 179 km | 349.900 kr |
Skoda Citigo-e iV | 148 km | 184.800 kr |
VW e-Up | 145 km | 184.900 kr |
Seat Mii Electric | 143 km | 179.000 kr |
VW e-Golf | 140 km | 292.500 kr |
Nissan Leaf 40 kWt | 132 km | 310.500 kr |
Nissan e-NV 200 | 081 km | 359.740 kr |
PS: Dataene i denne oversikten er samlet under vår store rekkevidde- og ladetest. Alle bilene hadde under 10 prosent rest på batteriet da vi begynte ladingen.
Noe å tenke på
– Hvor fort bilen lader blir viktigere og viktigere. Dette bør du tenke på når du kjøper elbil, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det skal legges til:
Veldig mange faktorer spiller inn når det gjelder elbilenes forbruk og faktiske rekkevidde – værforhold, topografi, dekkstørrelse og kjøremønster.

Men for dem som må hurtiglade er det enda noen elementer som kompliserer bildet, for hurtiglading skjer ikke etter én standard innenfor et oversiktlig prisbilde.
- Derfor har vi i ladetesten valgt å sammenligne hvor mange kilometer du kan kjøre når du lader i en halv time. Det gjør det lettere å sammenligne bilene, sier Sødal.
Helt suveren
I tabellen over kommer Tesla Model 3, kåret til Årets beste bilkjøp av Motor i 2019, suverent på topp, fordi den lader raskt og forbruker lite. 30 minutter lading ved en 150 kW-stolpe holder til å kjøre 456 km.
Tesla Model S, som kom lengst i vår rekkeviddetest, kommer 386 km med samme ladetid.
Porsche Taycan lader med vesentlig høyere effekt, men kommer bare på tredjeplass med 372 km, fordi den har høyt forbruk under kjøring.
Med normal kjøring går altså en Model 3 over 80 km lengre.

Bruker mye
De populære Audi e-tron-modellene selger som varmt hvetebrød, blant annet fordi de lader ekstremt raskt. Men relativt høyt forbruk gjør dem sjanseløse i denne sammenlikningen mot Model 3.
- Dette viser at selv om en bil kan ta lading med høy effekt, det vil si mange kilowatt, så er forbruket på bilen også viktig, mener Sødal.
– Man skal ikke stirre seg blind på antall kilowatt bilen maksimalt kan lade med, men også sjekke forbruket bilen har, fortsetter han.
Hyundai Kona som gjorde det sterkt i rekkeviddetesten, utmerker seg også i ladetesten med kombinasjonen av høy effekt og lavt forbruk. Den lader 284 km på en halvtime.