STØRRE ENN DEN SER UT: Man kan tro utfra bildet at Hyundai Ioniq 5 er stor som en VW Golf, men den er i virkeligheten 463,5 cm lang med akselavstand som en stor luksusbil.
Foto: HYUNDAI
Ikke som dyr som ventet:
Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5
Hyundai posisjonerer sin nye Ioniq 5 konkurransedyktig på pris når ytelser og utstyr sammenlignes med VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.
Ved den første visningen av Ioniq 5 kom antydning om lanseringspris på en snau halvmillion kroner.
Riktignok var det den eksklusive lanseringsutgaven Project 45 (oppkalt etter konseptbilen Hyundai 45), og tross en ganske bratt pris, ble hele produksjonsserien av den modellen utsolgt på noen minutter – etter at reservasjonssystemet først hadde brutt sammen under den voldsomme pågangen.
Nå slipper Hyundai de ordinære prisene på Ioniq 5. Og presiserer at bilen fra start tilbys med stort batteri, full utstyrspakke som standard og valget mellom bak- og firehjulsdrift.
Les flere Hyundai-saker:
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
Elbil-produsenter rangert:
– Mercedes og Tesla best på menneskerettigheter
Hyundai Ioniq 9:
Inspirert av designet på båter
Kvartalstall:
Kraftig inntektssmell for Mercedes-Benz
Ti merker testet:
Volvo har den beste bilkonfiguratoren
Finansieringskampanjer:
Denne bilen får du med 0 i rente
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Denne vil få oss til å tenke helt nytt
Kjører på egenhånd:
Storkontrakt med selvkjørende Ioniq 5 i USA
Truffet av rakettforsvar:
Kraftig fall for Hyundai i Kina etter politisk aksjon
Hyundai:
Har rundet 100.000.000 kjøretøy
Ut med BYD og tre til:
Birger N. Haug «vraker» fire av åtte merker
Kommer i løpet av et år:
Her er bilnyhetene du kan glede deg til
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
Har endelig bestemt seg:
Hyundai setter N Vision 74 i produksjon
Quiz:
Kan du noe om biler fra Sør-Korea?
Ny teknologi fra Hyundai:
Oppvarmede vinduer skal gi bedre rekkevidde
Livsløpsanalyse:
Elbiler klart mest miljøvennlige over tid
Foran høstens nyheter:
Dette er de sju beste testbilene hittil i år
Kjøpte ny Hyundai:
Oslo-kvinne fikk prisavslag for lav nyttelast
Disse kommer til Norge i år:
Her er 10 nyheter du kan glede deg til
BMWs elektriske M3:
1000 hester, virtuelle girskift og kunstig motorlyd
Oppgradert Ioniq 5:
Øker rekkevidden – senker prisen
Hyundai lanserer nye Inster:
«Ingen hemmelighet at dette er det nye hotte»
Hyundais nye Inster:
Koreansk smågodt skal rekke i 355 km
Se alle resultatene her:
Renault gikk lengst, men bare én bil slo WLTP
Her er bilene i rekkeviddetesten:
Klarer endelig budsjettbilene over 60 mil?
Kommentar om elbiltesten:
Det er bare én grunn for å ikke like rekkeviddetesten
Brukervennlighet:
App-undersøkelse: Tesla på topp – Polestar på bunn
Kollektivfelt-«vinnerne»:
Nye hydrogenstasjoner på vei – kanskje også for personbiler
El-stengte kollektivfelt:
Er dette sjansen for hydrogenbilene?
Hyundai:
Må på verksted, feil kan påvirke 12-voltsbatteriet
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5 N
Morsommere får du det ikke på familietur
Priskrig:
Nå planlegger dette merket en elbil til 200.000
Luftmotstand:
Luftgardin skal gi lengre rekkevidde
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Vinterens stortest:
HiPhi vant på alle fronter
Ny utstyrsversjon:
Kona blir mer attraktiv med nytt skjørt og røde detaljer
Tilhengerfeste:
Bilkjøperne tvinges til å kjøpe originale hengerfester
Finner ikke svaret:
Mystisk feil tømmer startbatteriet for strøm
ADAC testet 94 biler i 2023:
Elbilene er knusende overlegne
Ioniq 5 N kommer i vår:
Dette blir prisen på den raskeste familieraceren
Lånebil ved verkstedbesøk:
Klagde på at Kona var for liten
Bosch og Hyundai satser tungt:
«Hydrogen kan bli primærkilde for all mobilitet»
Klar for flyvende biler?
Her tar det helt av for verdens bilprodusenter
Stadig flere kilo:
Hva er problemet med at biler blir tyngre og tyngre?
Ny patentsøknad:
Hyundai og Kia har laget hjul med integrert «kjetting»
Euro NCAP-sjefen:
Advarer mot de tunge elbilene
Ny bil til jul?
Nærmere 200.000 i avslag – her er de beste tilbudene
Tyske tall:
Elbiler klart dyrest å reparere
Vil forenkle:
Bilgiganter følger Tesla – tester gigacasting
Første gang:
Fikk titusener i erstatning for manglende nyttelast
Hyundai Kona testet i Norge:
Hurtiglader mye bedre enn forventet
Hydrogenbilen hadde gått 84.000 km:
Pris for å reparere: 1,2 millioner kroner
Her er prisen på den nye Kona:
Først under 400 for over 500
Prøvekjørt: Hyundai Kona (elbil)
Glem fargen, denne blir det mange av på norske veier
Fem i test:
Hvilken sedan er best?
Hyundai i Sør-Korea:
Ansetter kvinnelige teknikere for første gang
Her er Hyundai Ioniq 5 N:
Familiefavoritten er blitt racerbil
Hyundais nye bestselger i Norge:
Frister med best rekkevidde og størst bagasjerom
«Plug & Charge»:
Nå kan Ioniq 6-eiere lade helt uten app
Rekkevidde- og ladetest:
Her er vinnerne og taperne i verdens største elbiltest
Ny utstyrsversjon av Ioniq 6:
Over 60 mil – under momsgrensen
Fornøyd med bil-appen?
Volvo, Audi og Polestar på bunnen i app-undersøkelse
Kraftig nedgang i nybilsalget:
Kineserne stanger i muren
Stor-utstilling i Trondheim:
Samler alle bilnyhetene på ett brett
Nytt tilbehør til Ioniq 5 og 6:
Nå blir denne enda litt mer praktisk
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Lei av å gjøre det selv?
Se video av Hyundais laderobot
Stor oversikt:
Dette er de beste batterigarantiene
Stor tabelloversikt:
Så bra garanti har bilmerkene
Hyundai garanterer:
– Vi skal ha fysiske knapper
Hyundai Ioniq 5:
Nye bilder viser denne med utstyret alle har savnet
Dette er nye Hyundai Kona:
Fra minst til størst bagasjeplass
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 6
På ett viktig punkt er den overlegen konkurrentene
Bråstopp for mange i rekkeviddetesten:
Teslaen satte ny vinterrekord mot alle odds
ADAC testet 95 biler i 2022:
Ni elbiler blant de 10 beste
Hyundaien er bare tre år gammel:
– Denne bilen har ikke nybilgaranti
Ioniq 5 best i langtest:
«Den lader for raskt, man rekker jo knapt å spise»
Vektfelle:
NAF: Disse bilene kan ha for lav nyttelast
Nybilregistreringer:
Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW
Nyhetene i 2023:
Her er bilene vi venter på i år
Green NCAP:
Den grønneste bilen ser du ikke på norske veier
Bilene vi venter på i 2023:
En gammel salgssuksess blir helt ny
Ny Hyundai Kona:
Bestselgeren er nesten ikke til å kjenne igjen
Her er de endelige prisene på Ioniq 6:
Slipper prisbombe i hett sedanmarked
Hyundai viser fram Ioniq 6:
Fra nyttår selger de kun elbiler i Norge
600 Ioniq 6 kan nå bestilles:
Nå er pris og rekkevidde på denne designbomben klar
Felles for Hyundai, Kia og Genesis:
Investerer 135 milliarder i ny programvare
Hyundai Ioniq 5 N kommer i 2023:
Gir familieraceren rundt 600 hester
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
Hyundai frir til entusiastene:
Familiebilene blir råtasser
Nye detalj-drypp:
Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde
Hyundais neste generasjon:
Setter neste hydrogen-modell på pause
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
Mulig juks med dieselutslipp:
Razzia hos Kia og Hyundai i Tyskland
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
De første salgskontraktene kan undertegnes i mai.
Ioniq 5 Long Range RWD Premium kr. 464.000 + leveringskostnader. Ioniq 5 Long Range AWD Premium kr. 494.000 + leveringskostnader. Tilvalgsmulighetene er enkle:
20-tommers lettmetallfelger + kr. 5 000 Vision Roof (krever 20'' lettmetallfelger) + kr. 15 000 På pris, rekkevidde og hengervekt er konkurranseforholdet som følger mot noen av de mest interessante konkurrentene:
Ioniq 5 vs ID.4 vs Enyaq vs Mach-E:
Modell
Pris
Rekkevidde (WLTP)
Hengervekt
Hyundai Ioniq 5 RWD 464 000 kr 481 km 1600 kg
Hyundai Ioniq 5 AWD 494 000 kr 460 km 1600 kg
VW ID.4 Tech RWD 479 500 kr 506 km 1000 kg
Skoda Enyaq 4WD 475 000 kr 460 km 1200 kg
Ford Mustang Mach-E RWD 463 400 kr 610 km 750 kg
Ford Mustang Mach-E 4WD 544 000 kr 540 km 750 kg
Det er verdt å legge til at Ford-modellene er noe større enn de andre, mens Enyaq er langt fra like godt utstyrt som en tilsvarende Ioniq 5.
Importøren opplyser at alle kunder i en periode vil få med gratis 12 måneders Ionity-abonnement. Dermed kan Ioniq 5-kunder lade på Ionity-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). Ionity-abonnementet er en del av Charge MyHyundai, som dessuten gir rabatterte ladepriser i hele Europa.
Større enn VW ID.4 På bilder gir bilen umiddelbart inntrykk av format som en kompakt kombi, på størrelse med en VW Golf, men i virkeligheten er bilen som en typisk familie-SUV.
– Utvendig er bilen blant de største i klassen, og innvendig sprenger den grenser med sin utforming og akselavstand. Dermed er den romslig som en bil i D-segmentet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Og faktisk er den større enn sine konkurrenter fra VW-konsernet - VW ID.4 og Skoda Enyaq – med 463 cm i lengden og 189 cm i bredden, og en uvanlig lang akselavstand på hele tre meter (mot 278 cm på de to nevnte SUV-ene).
GOD PLASS: Tre meter akselavstand har gitt muligheten til et svært fleksibelt interiør, med blant annet flyttbar midtkonsoll og et baksete som kan skyves 20 cm i 40/60-delt konfigurasjon. Det er dessuten minnefunksjon på samtlige seter.
Foto: HYUNDAI
Les også:
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
Benny svarer leserne:
– Er det kjørestilen min som sliter dekkene?
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
Viste frem eVitara:
Her er første elektriske Suzuki – og neste Toyota
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
10-punktsjekken med Eirik Bergesen:
USA-eksperten kjente igjen alle motorlyder som 5-åring
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
Første norske synsfelt-undersøkelse:
Anbefaler nye prosedyrer i førerkort-tester
Prøvekjørt: Ford Capri
Hei, Henry Ford, hva har du gjort?
Avregistrert og uforsikret:
Du kan bli gjeldsslave med avregistrert bil
Trøbbel nesten daglig:
Ofte i ulykker: Titusener av avregistrerte biler på veiene
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
Prøvekjørt: Mercedes G 580
Her har Mercedes' ingeniører hatt det gøy
Ti merker testet:
Volvo har den beste bilkonfiguratoren
«Ny» Model Y:
Slik er sjuseter-versjonen av Teslas storselger
Prøvekjørt: Porsche Macan/Macan 4S
En Porsche for begynnere
Jeep Avenger:
Slik klarer tohjulsdrift seg i terrenget
Peugeot:
Krever penger for appen fra bilene er nye
Gruppetest: tohjulsdrift
Tipper Tesla ned fra tronen
Prøvekjørt: Opel Grandland
Her kan Opel ha laget en stillferdig storselger
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
Prøvekjørt: Renault 5 Electric
Like morsom som vi kunne håpe på
Derfor har kjøreskolen denne:
– Galskap med bare nye skolebiler
Undersøkelse:
Én av tre tyske elbileiere bytter til forbrenningsmotor
Varsler rush av nye biler:
– Kina lager biler av bedre kvalitet enn Vesten
Fakturagebyrer:
Derfor behøver du neppe å betale påslag på regninger
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Denne vil få oss til å tenke helt nytt
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
10-punktsjekken med Markus Rooth:
«Bruker varmen i setene som passiv oppvarming»
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Veldig populær småbil – like dyr som en el-familiebil
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
Elroq på Norgesbesøk:
Skodas prisvinner krever tålmodighet
eCall:
Viktig sikkerhetsutstyr blir dødt når 2G-nettet slukkes
Se Mitsubishi-flaggskipet:
Tror nye Outlander vil selge over 1000 i året
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
Aceman lansert:
Slik kjenner du igjen en Mini på et blunk
Vincent er fortvilet:
Mobil-appen virker ikke i nesten ny bil
10-punktsjekken med Jan Kjærstad:
«Livet er for kort til ikke å ta sikkerhet på alvor»
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
Bilkjøper får prisavslag:
Plutselig hadde Tesla endret på funksjonene
Svensk test:
– Mercedes, BMW og Audi har best rustbeskyttelse
Bileieren fikk sjokk:
Verkstedet holdt tett om dyr reparasjon
Feil årsmodell:
Porsche-selger må punge ut
Lanserte Elroq i kveld:
Skodas nye kompakt-SUV starter på 299.900
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
10-punktsjekken med Mia Hundvin:
Vurderer å selge Teslaen på grunn av Musk
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
Inntauingsfirma:
Krever 3000 kr ekstra for å sende faktura
Sandvika-ulykken:
Etterforsker mulig akselerasjonsfeil
NAF advarer:
Forhandler selger biler med heftelser
Dag Rune Flåten:
Får tvangsmulkt på 70.000 kr for SMS-er til bileiere
Prøvekjørt: Toyota GR Supra
Her kan du kløtsje til krampa tar deg
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
Får prisavslag:
Vant rettssak mot Tesla – «fantastisk å bli trodd»
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
10-punktsjekken:
Eldar Vågan: – Hva alt koster og har kostet, er unevnelig
Vi som liker lave biler og høy musikk:
Det artigste som har skjedd på Oslos tristeste p-plass?
Volvo-sjefen Jim Rowan:
– Det store slaget handler ikke om elektrifisering
«Alvorlig feil»:
Bruktbilselger holdt tett om høyt oljeforbruk
Test: BMW iX2 xDrive30
Gøyal BMW med begrensninger
Ut med BYD og tre til:
Birger N. Haug «vraker» fire av åtte merker
Opprettholdt bot:
Ville treffe døende venn – «ikke nød», sa P-selskapet
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
Vi som liker «Treffet under brua»:
Norges særeste kjøretøy samles på denne grusen
Billigkroken:
Dette er Norges billigste nybiler
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
Kritikken av Audi Q6 e-tron:
Dette svarer Audi om dekkstøyen
Marius var hos bestemor:
Bilen ble tauet vekk uten grunn
Kommer i løpet av et år:
Her er bilnyhetene du kan glede deg til
Fikk endelig rett:
Kranglet i årevis om hvorfor ruta sprakk
10-punktsjekken med Pernilla Solberg:
Pernillas første bil var en lys rosa EPA-traktor
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
Vi som liker bil og båt bryggelangs:
Bilene som (nesten) matcher båtene
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
Rask på lading
Hyundai Ioniq 5 ytelser
Batteripakke: 77 kWt (Long Range) Rekkevidde: 481 km (RWD), 460 km (AWE) Motoreffekt: 217 hk/350 Nm (RWD), 306 hk/605 Nm (AWD) 0-100 km/t: 7,4 sek. (RWD), 5,2 sek. (AWD).
Det er særlig ved hurtigladestolpen at den koreanske nykommeren vil ha en fordel. Takket være et batteri- og ladesystem som har sømløs støtte for lading på både 800V og 400V, skal den kunne lades fra 10 til 80 prosent på under 18 minutter.
Hyundai lover dessuten at 100 km ekstra rekkevidde skal kunne lades opp på under 5 minutter.
Ioniq 5 leveres også med såkalt V2L (Vehicle to Load), som gjør at man kan drive de aller fleste 220V-apparater med strøm fra bilens batteri. Bilen leveres med V2L-kontakter både innvendig og utvendig.