STØRRE ENN DEN SER UT: Man kan tro utfra bildet at Hyundai Ioniq 5 er stor som en VW Golf, men den er i virkeligheten 463,5 cm lang med akselavstand som en stor luksusbil.

Ikke som dyr som ventet:

Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5

Hyundai posisjonerer sin nye Ioniq 5 konkurransedyktig på pris når ytelser og utstyr sammenlignes med VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.

Publisert Sist oppdatert

Ved den første visningen av Ioniq 5 kom antydning om lanseringspris på en snau halvmillion kroner.

Riktignok var det den eksklusive lanseringsutgaven Project 45 (oppkalt etter konseptbilen Hyundai 45), og tross en ganske bratt pris, ble hele produksjonsserien av den modellen utsolgt på noen minutter – etter at reservasjonssystemet først hadde brutt sammen under den voldsomme pågangen.

Nå slipper Hyundai de ordinære prisene på Ioniq 5. Og presiserer at bilen fra start tilbys med stort batteri, full utstyrspakke som standard og valget mellom bak- og firehjulsdrift.

Les flere Hyundai-saker:

De første salgskontraktene kan undertegnes i mai.

  • Ioniq 5 Long Range RWD Premium kr. 464.000 + leveringskostnader.
  • Ioniq 5 Long Range AWD Premium kr. 494.000 + leveringskostnader.

Tilvalgsmulighetene er enkle:

  • 20-tommers lettmetallfelger + kr. 5 000
  • Vision Roof (krever 20'' lettmetallfelger) + kr. 15 000

På pris, rekkevidde og hengervekt er konkurranseforholdet som følger mot noen av de mest interessante konkurrentene:

Ioniq 5 vs ID.4 vs Enyaq vs Mach-E:

Modell Pris Rekkevidde (WLTP) Hengervekt
Hyundai Ioniq 5 RWD464 000 kr481 km1600 kg
Hyundai Ioniq 5 AWD494 000 kr460 km1600 kg
VW ID.4 Tech RWD479 500 kr506 km1000 kg
Skoda Enyaq 4WD475 000 kr460 km1200 kg
Ford Mustang Mach-E RWD463 400 kr610 km750 kg
Ford Mustang Mach-E 4WD544 000 kr540 km750 kg

Det er verdt å legge til at Ford-modellene er noe større enn de andre, mens Enyaq er langt fra like godt utstyrt som en tilsvarende Ioniq 5.

Importøren opplyser at alle kunder i en periode vil få med gratis 12 måneders Ionity-abonnement. Dermed kan Ioniq 5-kunder lade på Ionity-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). Ionity-abonnementet er en del av Charge MyHyundai, som dessuten gir rabatterte ladepriser i hele Europa.

Større enn VW ID.4

På bilder gir bilen umiddelbart inntrykk av format som en kompakt kombi, på størrelse med en VW Golf, men i virkeligheten er bilen som en typisk familie-SUV.

– Utvendig er bilen blant de største i klassen, og innvendig sprenger den grenser med sin utforming og akselavstand. Dermed er den romslig som en bil i D-segmentet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Og faktisk er den større enn sine konkurrenter fra VW-konsernet - VW ID.4 og Skoda Enyaq – med 463 cm i lengden og 189 cm i bredden, og en uvanlig lang akselavstand på hele tre meter (mot 278 cm på de to nevnte SUV-ene).

GOD PLASS: Tre meter akselavstand har gitt muligheten til et svært fleksibelt interiør, med blant annet flyttbar midtkonsoll og et baksete som kan skyves 20 cm i 40/60-delt konfigurasjon. Det er dessuten minnefunksjon på samtlige seter.

Les også:

Rask på lading

Hyundai Ioniq 5 ytelser

  • Batteripakke: 77 kWt (Long Range)
  • Rekkevidde: 481 km (RWD), 460 km (AWE)
  • Motoreffekt: 217 hk/350 Nm (RWD), 306 hk/605 Nm (AWD)
  • 0-100 km/t: 7,4 sek. (RWD), 5,2 sek. (AWD).

Det er særlig ved hurtigladestolpen at den koreanske nykommeren vil ha en fordel. Takket være et batteri- og ladesystem som har sømløs støtte for lading på både 800V og 400V, skal den kunne lades fra 10 til 80 prosent på under 18 minutter.

Hyundai lover dessuten at 100 km ekstra rekkevidde skal kunne lades opp på under 5 minutter.

Ioniq 5 leveres også med såkalt V2L (Vehicle to Load), som gjør at man kan drive de aller fleste 220V-apparater med strøm fra bilens batteri. Bilen leveres med V2L-kontakter både innvendig og utvendig.