STØRRE ENN DEN SER UT: Man kan tro utfra bildet at Hyundai Ioniq 5 er stor som en VW Golf, men den er i virkeligheten 463,5 cm lang med akselavstand som en stor luksusbil.
Foto: HYUNDAI
Ikke som dyr som ventet:
Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5
Hyundai posisjonerer sin nye Ioniq 5 konkurransedyktig på pris når ytelser og utstyr sammenlignes med VW ID.4, Skoda Enyaq og Ford Mustang Mach-E.
Ved den første visningen av Ioniq 5 kom antydning om lanseringspris på en snau halvmillion kroner.
Riktignok var det den eksklusive lanseringsutgaven Project 45 (oppkalt etter konseptbilen Hyundai 45), og tross en ganske bratt pris, ble hele produksjonsserien av den modellen utsolgt på noen minutter – etter at reservasjonssystemet først hadde brutt sammen under den voldsomme pågangen.
Nå slipper Hyundai de ordinære prisene på Ioniq 5. Og presiserer at bilen fra start tilbys med stort batteri, full utstyrspakke som standard og valget mellom bak- og firehjulsdrift.
Les flere Hyundai-saker:
Hyundai:
Må på verksted, feil kan påvirke 12-voltsbatteriet
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5 N
Morsommere får du det ikke på familietur
Priskrig:
Nå planlegger dette merket en elbil til 200.000
Luftmotstand:
Luftgardin skal gi lengre rekkevidde
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
Vinterens stortest:
HiPhi vant på alle fronter
Ny utstyrsversjon:
Kona blir mer attraktiv med nytt skjørt og røde detaljer
Tilhengerfeste:
Bilkjøperne tvinges til å kjøpe originale hengerfester
Finner ikke svaret:
Mystisk feil tømmer startbatteriet for strøm
ADAC testet 94 biler i 2023:
Elbilene er knusende overlegne
Ioniq 5 N kommer i vår:
Dette blir prisen på den raskeste familieraceren
Lånebil ved verkstedbesøk:
Klagde på at Kona var for liten
Bosch og Hyundai satser tungt:
«Hydrogen kan bli primærkilde for all mobilitet»
Klar for flyvende biler?
Her tar det helt av for verdens bilprodusenter
Stadig flere kilo:
Hva er problemet med at biler blir tyngre og tyngre?
Ny patentsøknad:
Hyundai og Kia har laget hjul med integrert «kjetting»
Euro NCAP-sjefen:
Advarer mot de tunge elbilene
Ny bil til jul?
Nærmere 200.000 i avslag – her er de beste tilbudene
Tyske tall:
Elbiler klart dyrest å reparere
Vil forenkle:
Bilgiganter følger Tesla – tester gigacasting
Første gang:
Fikk titusener i erstatning for manglende nyttelast
Hyundai Kona testet i Norge:
Hurtiglader mye bedre enn forventet
Hydrogenbilen hadde gått 84.000 km:
Pris for å reparere: 1,2 millioner kroner
Her er prisen på den nye Kona:
Først under 400 for over 500
Prøvekjørt: Hyundai Kona (elbil)
Glem fargen, denne blir det mange av på norske veier
Fem i test:
Hvilken sedan er best?
Hyundai i Sør-Korea:
Ansetter kvinnelige teknikere for første gang
Her er Hyundai Ioniq 5 N:
Familiefavoritten er blitt racerbil
Hyundais nye bestselger i Norge:
Frister med best rekkevidde og størst bagasjerom
«Plug & Charge»:
Nå kan Ioniq 6-eiere lade helt uten app
Rekkevidde- og ladetest:
Her er vinnerne og taperne i verdens største elbiltest
Ny utstyrsversjon av Ioniq 6:
Over 60 mil – under momsgrensen
Fornøyd med bil-appen?
Volvo, Audi og Polestar på bunnen i app-undersøkelse
Kraftig nedgang i nybilsalget:
Kineserne stanger i muren
Stor-utstilling i Trondheim:
Samler alle bilnyhetene på ett brett
Nytt tilbehør til Ioniq 5 og 6:
Nå blir denne enda litt mer praktisk
Test: Hyundai Ioniq 6
Den blir ikke likt av alle, men elsket av mange
Lei av å gjøre det selv?
Se video av Hyundais laderobot
Stor oversikt:
Dette er de beste batterigarantiene
Stor tabelloversikt:
Så bra garanti har bilmerkene
Hyundai garanterer:
– Vi skal ha fysiske knapper
Hyundai Ioniq 5:
Nye bilder viser denne med utstyret alle har savnet
Dette er nye Hyundai Kona:
Fra minst til størst bagasjeplass
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 6
På ett viktig punkt er den overlegen konkurrentene
Bråstopp for mange i rekkeviddetesten:
Teslaen satte ny vinterrekord mot alle odds
ADAC testet 95 biler i 2022:
Ni elbiler blant de 10 beste
Hyundaien er bare tre år gammel:
– Denne bilen har ikke nybilgaranti
Ioniq 5 best i langtest:
«Den lader for raskt, man rekker jo knapt å spise»
Vektfelle:
NAF: Disse bilene kan ha for lav nyttelast
Nybilregistreringer:
Rekordår for Hyundai, Skoda, Porsche og BMW
Nyhetene i 2023:
Her er bilene vi venter på i år
Green NCAP:
Den grønneste bilen ser du ikke på norske veier
Bilene vi venter på i 2023:
En gammel salgssuksess blir helt ny
Ny Hyundai Kona:
Bestselgeren er nesten ikke til å kjenne igjen
Her er de endelige prisene på Ioniq 6:
Slipper prisbombe i hett sedanmarked
Hyundai viser fram Ioniq 6:
Fra nyttår selger de kun elbiler i Norge
600 Ioniq 6 kan nå bestilles:
Nå er pris og rekkevidde på denne designbomben klar
Felles for Hyundai, Kia og Genesis:
Investerer 135 milliarder i ny programvare
Hyundai Ioniq 5 N kommer i 2023:
Gir familieraceren rundt 600 hester
Ny Hyundai-småbil:
Satser på billig-elbil for det europeiske markedet
Hyundai frir til entusiastene:
Familiebilene blir råtasser
Nye detalj-drypp:
Ioniq 6-variant tar av med over 60 mil rekkevidde
Hyundais neste generasjon:
Setter neste hydrogen-modell på pause
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
Mulig juks med dieselutslipp:
Razzia hos Kia og Hyundai i Tyskland
Oppgradert Hyundai Ioniq 5:
Testvinneren får en viktig forbedring
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
Ned for 9. måned på rad:
Bilsalget stupte i mars over hele Europa
Firehjulsdrift, forhjulstrekk og bakhjulsdrift:
Hvem kommer opp bakken?
«Masse ubesvarte spørsmål»:
Ny storkonkurs rammer det norske bilmarkedet
Investerer over 700 milliarder:
Hyundai varsler 17 nye elbil-modeller innen 2030
Registreringstallene i februar:
Ny elendig måned for bilsalget
Svake tall hittil i februar:
Fortsatt bratt fall i det norske nybilsalget
Overraskende tall i vintertesten:
Så mye rekkevidde taper du med firehjulsdrift
Se vår store oversikt:
Her er de spennende bilene som kommer i 2022
Det europeiske bilsalget:
Koreanske rekorder i stupende bilmarked
Hyundai Ioniq 5 oppgraderes:
Nå får «årets beste bilkjøp» funksjonen eierne har savnet
#1: Ioniq 5
«Designbombe med indre kvaliteter»
Forsmak på Hyundai Seven:
Hyundai hinter om dristige designgrep i ny SUV
Masse å velge mellom:
Disse bilene får du på dagen
Nye Euro NCAP-resultater:
Toppscore for elektriske storselgere i sikkerhetstest
Huyndai og Kia:
Kaller inn 500.000 biler for forbløffende feil
Følte de satt med svarteper:
Uskyldig i ulykke, måtte likevel betale for merutgifter
Pris, rekkevidde, lading og batteri:
Dette er de 24 beste elbilene i Norge akkurat nå
Kona med ny milepæl:
Nå er det over 100.000 som kjører denne i Europa
Ruller ut elbil-flåtene:
– De strategiske valgene ligger allerede bak oss
Genesis er en variant av Ioniq og Kia:
Får trådløs lading som standardutstyr
Økonomisk kompensasjon for rekkeviddetap:
Derfor gir Hyundai laderabatt til Kona-eierne
Bestilte Hyundai Ioniq 45 i februar:
Bilen kom til Drammen 16. juni – ingen oppdatering siden
Test: Hyundai Ioniq 5 (elbil)
Om 100 år er det denne bilhistorikerne snakker om
Rallyfører i Hyundai Nexo:
Satte oppsiktsvekkende rekkevidderekord
Vi har prøvekjørt Ioniq 5:
Kanskje er dette årets beste elbil
Et båtlass Hyundai Ioniq 5 i norsk havn:
Nå triller ettertraktet elbil endelig i Norge
Rapporterte for første kvartal:
Tesla-overskudd overrasket
Ikke som dyr som ventet:
Overraskende priser på Hyundai Ioniq 5
Kona som gir bakoversveis:
Her er Kona-modellen som drikker bensin
Stor interesse for Ioniq 5:
14.000 nordmenn ville kjøpe denne bilen uprøvd
De første salgskontraktene kan undertegnes i mai.
Ioniq 5 Long Range RWD Premium kr. 464.000 + leveringskostnader. Ioniq 5 Long Range AWD Premium kr. 494.000 + leveringskostnader. Tilvalgsmulighetene er enkle:
20-tommers lettmetallfelger + kr. 5 000 Vision Roof (krever 20'' lettmetallfelger) + kr. 15 000 På pris, rekkevidde og hengervekt er konkurranseforholdet som følger mot noen av de mest interessante konkurrentene:
Ioniq 5 vs ID.4 vs Enyaq vs Mach-E:
Modell
Pris
Rekkevidde (WLTP)
Hengervekt
Hyundai Ioniq 5 RWD 464 000 kr 481 km 1600 kg
Hyundai Ioniq 5 AWD 494 000 kr 460 km 1600 kg
VW ID.4 Tech RWD 479 500 kr 506 km 1000 kg
Skoda Enyaq 4WD 475 000 kr 460 km 1200 kg
Ford Mustang Mach-E RWD 463 400 kr 610 km 750 kg
Ford Mustang Mach-E 4WD 544 000 kr 540 km 750 kg
Det er verdt å legge til at Ford-modellene er noe større enn de andre, mens Enyaq er langt fra like godt utstyrt som en tilsvarende Ioniq 5.
Importøren opplyser at alle kunder i en periode vil få med gratis 12 måneders Ionity-abonnement. Dermed kan Ioniq 5-kunder lade på Ionity-stasjoner for 1,65 kroner per kW (priser gjeldende per april 2021). Ionity-abonnementet er en del av Charge MyHyundai, som dessuten gir rabatterte ladepriser i hele Europa.
Større enn VW ID.4 På bilder gir bilen umiddelbart inntrykk av format som en kompakt kombi, på størrelse med en VW Golf, men i virkeligheten er bilen som en typisk familie-SUV.
– Utvendig er bilen blant de største i klassen, og innvendig sprenger den grenser med sin utforming og akselavstand. Dermed er den romslig som en bil i D-segmentet, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai Motor Norway.
Og faktisk er den større enn sine konkurrenter fra VW-konsernet - VW ID.4 og Skoda Enyaq – med 463 cm i lengden og 189 cm i bredden, og en uvanlig lang akselavstand på hele tre meter (mot 278 cm på de to nevnte SUV-ene).
GOD PLASS: Tre meter akselavstand har gitt muligheten til et svært fleksibelt interiør, med blant annet flyttbar midtkonsoll og et baksete som kan skyves 20 cm i 40/60-delt konfigurasjon. Det er dessuten minnefunksjon på samtlige seter.
Foto: HYUNDAI
Les også:
Hundrevis av milliarder:
Musk kjemper for tidenes høyeste lønn
Fikk heve kjøpet:
Godkjent Audi drakk olje
Lakk- og autopilot-trøbbel:
Får heve Tesla-kjøp
Polestar 4 klar:
Her avdukes første Polestar uten bakrute i Oslo
Eksepsjonelt låvefunn:
Lyst på en «splitter ny», klassisk Mini? Eller en 2CV?
Påbudt hjelpesystem:
Derfor bommer biler på fartsgrensene
Ti på to eller kvart på tre?
Slik kan det være livsfarlig å sitte når du kjører bil
Merkeforhandlere:
Oppgir feil numre på understell
10-punktsjekken med Marit Vea:
«Det er ikke med lett hjerte jeg kjører denne bilen»
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
Vi som samles til beltebil-treff:
Er dette Norges mest elskede bil uten hjul?
«Fjernet ferskenstein»:
Slik ble Arild frikjent for mobilbruk
Forbrukerrådet og NAF:
Derfor får ikke diesel-eierne mer erstatning
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
Slurv får krass kritikk:
Åtte måneder på verksted, tilbake igjen etter én dag
Prøvekjørt: Mercedes-AMG GT 63 4MATIC+ Coupé
Hinsides enhver fornuft og skrekkelig morsomt
Vi som deler bil, glede og sorger:
Er dette Norges verste biler og beste ungdom?
Anker rettsavgjørelse:
Ber bileiere betale Møller-regning
10-punktsjekken med Sigbjørn Gjelsvik:
Bilen var topp! Til den skulle i garasjen ...
8800 bileiere deltok:
Gigantsøksmål mot Møller avvist av retten
Se bildene:
– Tesla-lakken har svært dårlig kvalitet
Prøvekjørt: Mercedes-Benz EQV 300
Maksimal komfort for minimale turer
Er vinteren over?
Snart piggdekkforbud, men UP vil bruke skjønn
Luftfjærings-trøbbel:
Jeans Tesla er over fem år, likevel vant han
Hanne kjente rettighetene sine:
– Motoren skal jo holde lenger enn 119.000 km
Stor pristest:
Her får du den rimeligste bilvasken
Prøvekjørt: Mercedes GLC 300 de
Denne er så bra at man blir litt lei seg
Vi som kjører Toyotas Tesla:
Er denne Tesla-Toyotaen Norges største påskeegg?
10-punktsjekken med Tjøstheim, Sagen og Sagen:
«Skjønner at det finnes biler som er mer fantastiske enn Tesla Model X»
Bilhistoriens store tekno-sprang:
Fremskritt? Sludder!
EX30 på islagt vann:
Slik takler «Kina-Volvoen» nordiske vinterveier
Gruppetest av småbiler:
Nå er billigbilene blitt rimelig bra
Ny Ford:
Elektrisk Explorer til under 500.000, uansett utgave
Norges nest største importør:
Mest solgte modell er på ... 29. plass
Slutt på en epoke:
Her trilles Volvos siste dieselbil rett på museum
Parkeringsselskap:
Krevde 3200 kroner for 41 sekunder
Tesla fikk bruksforbud:
Klimaanlegget viser 23 grader feil
Pristest av spylervæske:
Her sparer du 50 kroner på vindusspylervæske
Vi som sosialiserer med bil:
Er veteranbil Norges mest populære fritidsaktivitet?
Det må vite om NTP:
NAF tror elbilister får bomsjokk
Prøvekjørt: Hyundai Ioniq 5 N
Morsommere får du det ikke på familietur
10-punktsjekken med Merete Bø:
«Falt for fargen mer enn selve bilen»
Vision Neue Klasse X:
Slik blir BMWs neste el-SUV
Verksted:
30.000 kr for å fjerne Ikea-mutter og småstein i Tesla
Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
Sjekk prisene:
Store prisforskjeller på dekkhotell og hjulskift
Første tur med Audi Q6:
Endelig en elektrisk innertier
Paulius har forlenget garanti:
– Garantien har svært begrenset verdi
Prøvekjørt: Tesla Model 3 bakhjulsdrift
Dette er bilen for gjerrigknarken
Vi som tar lappen med manuelt gir:
Dreper automatgir nordmenns følelsesliv?
Prøvekjørt: Renault Scenic
Her må familien ha pause før bilen
10-punktsjekken med Trygve Slagsvold Vedum:
– Lettjente kroner å legge om hjul selv
Kjøpe bil fra nytt merke?
Hva skjer hvis bilmerket går konk?
Kjøpte bil i 2018:
Magnus vant i retten etter seks års bruktbil-mareritt
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
Strid om reklamasjon:
Dekker ikke en krone for rustskadet outlet-bil
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
Skulle bare bytte termostaten:
NAF-senteret glemte bilen til Kjell
Høysesong for skader:
Slik forklarer ekspertene veksten i steinsprutskader
Vi som har hatt barsk bil:
– Den viste seg å være sveiset sammen av to biler
Prøvekjørt: Mini Countryman SE 4ALL
Maks moro med stor Mini
Bilforhandler Birger N. Haug:
– For kostbart med tilstandsrapporter
10-punktsjekken med Erik Follestad:
– Tre ting gjelder: 4WD, bensin og ryggekamera
Forbrukerrådet ut mot B.O.S.:
«Selger biler i strid med loven»
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
Renault 5 etterspurt:
Hevder 50.000 står på interesseliste for el-ikon
Evakuerte ansatte etter brann:
Venstre-ekstremister stengte tysk Tesla-fabrikk
Dette blir prisen på Smart#3:
Her kommer en ny Merced... nei, en smart kopi!
Sommerdekktesten 2024:
Dette bør avgjøre dekkvalget til elbilen
Prøvekjørt: Peugeot E-3008
Velkommen inn i klassens lekreste førermiljø
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
Vi som solgte drømmebilen:
Er dette den type skilsmisse nordmenn angrer mest på?
Fikk måle seg mot Tesla Model 3:
Her er nye Volvo EX30 i sin aller første rekkeviddetest
10-punktsjekken med bilekspert Benny Christensen:
«Jeg MÅ bli glad når jeg åpner garasjen»
Lakk-verksted tapte:
Krevde 433.000 i P-gebyr, tapte i retten så det sang
Ingen aprilspøk:
Nissan kutter Leaf-app
Fikk hevet kjøp av rustbombe:
– Metallet var helt porøst, som kjeks
Ingen småbiler:
Fiats modellrekke skal bli større
Vurderer et «Airbus for biler»:
Slik vil Europas bilsjefer stanse Kina
Renault 5 E-Tech presentert i Geneve:
Slik blir 70-tallsikonet i helelektrisk versjon
Hva er viktig i elbilmarkedet?
Kundene: Rekkevidde. Produsentene: Ladefart.
Prøvekjørt: Toyota Yaris
Norges mest solgte småbil er faktisk ikke elektrisk
Ocean-trøbbel:
Slik skal Fisker fikse alle problemene
Vi som har medfødt bilinteresse:
I disse familiene er bilgalskapen arvelig
Mercedes-Benz justerer kursen:
Elbilsalget stagnerer, varsler bedre fossilbiler
Lakkeringsverksted ødela bilen:
Nekter å betale penger før Google-anmeldelse slettes
10-punktsjekken med forfatter Tom Egeland:
«Bilhold er og blir dyrt åkkesom»
– Jeg tenkte «er det mulig?»:
Verkstedet krasjet Sverres bil, så rant bøtene inn
Bileier saksøkt:
Lagmannsretten avbrøt rettssak om ellevilt P-krav
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
Hvisker om nye viskere:
Har Tesla løsningen på en av bilenes største svakheter?
Fra Chademo til CCS:
Eksperter nøler med å anbefale ladeløsningen
Passat-erstatter som stasjonsvogn:
Nå slipper VW en ekte klassiker i ID-innpakning
Rekkeviddevinneren HiPhi:
Full stans i produksjonen, arbeidere utestengt
Tilkjent over 150.000 i avslag:
Bil «uten bulker» var ikke helt som selgeren lovet…
Nye regler for bilsalg:
Disse bruktbilene selges ulovlig fra storforhandlere
Prøvekjørt: Mercedes EQE SUV AMG 43
Av alle gode versjoner, er dette den minst vellykkede
Fisker med startproblemer:
Nye elbiler mister plutselig bremse- og motorkraft
«Farlig på vinterføre»:
Kinesisk bestselger slaktes i svensk stortest
Rask på lading
Hyundai Ioniq 5 ytelser
Batteripakke: 77 kWt (Long Range) Rekkevidde: 481 km (RWD), 460 km (AWE) Motoreffekt: 217 hk/350 Nm (RWD), 306 hk/605 Nm (AWD) 0-100 km/t: 7,4 sek. (RWD), 5,2 sek. (AWD).
Det er særlig ved hurtigladestolpen at den koreanske nykommeren vil ha en fordel. Takket være et batteri- og ladesystem som har sømløs støtte for lading på både 800V og 400V, skal den kunne lades fra 10 til 80 prosent på under 18 minutter.
Hyundai lover dessuten at 100 km ekstra rekkevidde skal kunne lades opp på under 5 minutter.
Ioniq 5 leveres også med såkalt V2L (Vehicle to Load), som gjør at man kan drive de aller fleste 220V-apparater med strøm fra bilens batteri. Bilen leveres med V2L-kontakter både innvendig og utvendig.