«GJENOPPFINNER» GM: Mary Barra, toppsjefen i USAs største bilprodusent General Motors, la i forrige uke frem en ekstremt ambisiøs elektrifiseringsplan for selskapet i GMs teknologisenter i Warren, en forstad til Detroit. Foto: Steve Fecht, GM

GM viser 10 nye elbiler:

Investerer 185 milliarder i elbilsatsing

General Motors (GM) har blant elbilfolket lenge fremstått som den store, stygge ulven. I 1999 var det GM som «drepte den elektriske bilen», da de skrotet sitt EV1-program. Nå er dét på alle måter historie, når GM lanserer en av bilindustriens aller største el-satsinger.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: General Motors lanserer et elbilprogram med investeringer på 20 milliarder dollar, et helt nytt batterisystem og ti modeller planlagt frem til 2025.

Teslas forsprang i elbil-løpet tvinger de store, tradisjonelle bilkonsernene til å gjøre enorme investeringer for å ta dem igjen. Volkswagen-sjef Herbert Diess har satt ord og regneark bak utfordringen. Og den amerikanske giganten General Motors konkretiserer nå sine planer om å satse massivt for å ta igjen forspranget Elon Musk har sikret seg.

Det var ikke småtterier USAs største bilprodusent og tidligere verdensener kunne varte opp med da de hadde en stor presentasjon på sitt tekniske utviklingssenter i Warren, Michigan sist uke.

De nøyde seg ikke med å vise én ny modell, men stilte like godt med ti stykker, fordelt på gruppens fire merker: Chevrolet, Cadillac, GMC og Buick.

ULTIUM: General Motors har konstruert sin elbil-strategi rundt den nye plattformen med modulære batteripakker som i tillegg til å være fleksible i oppbygging, skal være både mer energi- og kostnadseffektive.

Målet var å overbevise om at GM akter å legge hele sin industrielle tyngde bak konverteringen til en elektrisk fremtid.

Hittil har elbilprogrammet vært svært begrenset med én helelektrisk modell, Chevrolet Bolt (hos oss kjent som Opel Ampera e), og en ladbar hybrid bygget som elbil med rekkeviddeforlenger, Chevrolet Volt av annen generasjon, som ikke selges i Europa.

EL-CADILLAC: I 2022 skal crossoveren Lyriq lanseres etter planen. Konseptbilen (bildet) ble vist uten endelig navn i fjor høst.

 

Massiv omlegging

GMs president, Mark Reuss, fant det nødvendig å presisere for publikum at alt som ble vist på scenen, var virkelig.

Han kunne fortelle at av de 20 000 ansatte ved det tekniske senteret, er det i dag 60 prosent som arbeider med elbilrelaterte oppgaver – mot 20 prosent for bare noen få år siden.

– Dette er et historisk øyeblikk for GM, sa toppsjefen i GM, Mary Barra.

– Jeg tror i mitt hjerte at vi vil bli lederne innen elektrifisering og vi kommer til å fortsette å arbeide mot det målet uansett hva andre sier. Enten tror de oss, eller så viser vi dem det – og da vil de tro oss, sa Reuss.

GM annonserte at de regner med å selge mer enn en million elbiler i året allerede i 2025.

Om Tesla-sjef Elon Musk skjelver i buksene?

Høyst tvilsomt. Teslas forsprang på det industrielle plan er åpenbart massivt. Hva vi eventuelt får se på norske veier fra den kanten vil naturlig nok avhenge av GMs planer for Europa, og deretter etablering av et agentur her i landet.

SNUOPERASJON: Mary Barra har fått støtte fra styret i GM, ledet av Mark Reuss (bildet), for å gjennomføre den spektakulære snuoperasjonen, som krever 20 milliarder dollar - cirka 180 milliarder kroner - i investeringer.

 

Ti modeller

Samtlige av elbilene som ble vist, skal komme i produksjon og i salg innen 2025.

Modellene er den midtlivs-oppdaterte Chevrolet Bolt, en kommende crossover-versjon av denne, kalt Bolt EUV, to varianter av den nye, elektriske GMC Hummer (en SUV-versjon og en pickup-versjon), en mellomstor Chevrolet-crossover, en SUV fra Cadillac ved navn Lyriq, to SUV-er fra Buick og en håndbygget Cadillac luksussedan som vil konkurrere med Mercedes EQS. Denne har fått navnet Celistiq.

I tillegg til de 10 bilene ble det vist bilder av ytterligere to store elektriske kjøretøy: En pickup fra Chevrolet og en SUV fra Cadillac. Dessuten ble det utstilt en selvkjørende bil.

De som vil se bilder av modellene det er snakk om, blir skuffet. 

Det rådet nemlig strengt fotoforbud under seansen i det tekniske senteret, der publikum besto av ansatte, medier og investorer.

ELEKTRISK LUKSUS: Cadillac har tidligere vist luksussedanen Escala, som V8-motorisert konseptbil (bildet). Det spekuleres i at en kommende modell med denne typen design blir en av de ti elbilene som er planlagt satt i produksjon innen seks år fra nå, og får navnet Celestiq.

 

Ladeeffekt 200-350 kW

Helt konkret vil de fleste av kjøretøyene som ble vist ha batteripakker med nominell spenning på 400V – som er det vanligste i dag – med mulighet for opptil 200 kilowatts ladeeffekt.

Hummer-modellene og kommende pickup-er skal derimot utstyres med 800 volts batterier og opptil 350 kW hurtigladekapasitet. Uansett plattform, er målet at bilene skal kunne lade opp ekstra rekkevidde på 160 kilometer på ti minutter.

Det er ingen tvil om at elbilprogrammet til GM blir tettpakket de kommende årene.

Først ut blir den oppgraderte Bolt (EPA-rekkevidde 417 km), som benytter en allerede eksisterende plattform og batteristruktur. Det er forventet en dobling av salget av Bolt i år, til 50.000 biler. En viktig forbedring er at den nå får adaptiv cruise control.

FORTSATT MEKTIG: Renaissance Center i Detroit, der General Motors har sitt hovedkvarter. Renaissance betyr, symbolsk nok, «gjenfødelse»...

Ultium - et vesentlig batteriløft

Bolt, og neste års Bolt EUV – en bil som får 13 cm lengre akselavstand – blir de siste modellene på annengenerasjons arkitektur; tredje generasjon elbilplattform lanseres deretter.

Kjernen i elbilene som kommer etter Bolt – først ut blir GMC Hummer EV – vil være det nye, modulære batterisystemet, som GM har kalt «Ultium». Selve batteriene skal være vesentlig mer energieffektive enn dagens, og vil inneholde betydelig mindre kobolt.

Modulene kan inneholde celler basert på ulik kjemi og pakkes i ulike størrelser. Batteripakkene vil kunne ha kapasitet fra 50 til 200 kWt, avhengig av biltype og målgruppe. Batterisystemet tillater også at man stabler modulene vertikalt, eller legger dem horisontalt. I de største kjøretøyene vil for eksempelvis batteriet ha en to-etasjes struktur med to lag à 12 moduler. De minste vil nøye seg med ett lag og seks moduler.

Fleksibiliteten muliggjøres ved at hver modul har sin egen styringselektronikk, noe som gjør at moduler kan byttes ut individuelt - til og med en modul som inneholder celler med en annen kjemisk sammensetning.

Modulens styringssystem vil lagre komplette data som kan hentes ut når batteriet skal resirkuleres, noe som skal gjøre det lettere å gjenbruke cellene. 

Billigere, men lønnsomme, elbiler

Man skulle kanskje tro at dette vil fordyre batteriene, men ifølge GM er det tvert imot.

Andy Oury, sjefingeniør med ansvar for batterier, sa under presentasjonen at Ultium vil gjøre det mulig å komme under den magiske kostnadsgrensen på 100 dollar per kWt – i det minste på cellenivå (Ifølge nettstedet Electrek vil kWt-kostnaden for hele pakken da ligge på rundt 120 dollar).

Da nærmer man seg et kostnadsnivå som vil gjøre elbilene konkurransedyktige overfor konvensjonelle biler med forbrenningsmotor, også uten økonomiske støtteordninger.

Mary Barra insisterte under presentasjonen på at elbilene som skal lanseres vil være lønnsomme svært kort tid etter lanseringen av Ultium-plattformen.