SNART GRØNT? Gatebildet i Seoul vil snart ha tett med elbilladere, hvis landets myndigheter får det som de vil,

Ambisiøse sørkoreanere:

Dette landet skal lede elbilskiftet med halverte elbil­priser i 2025

Sør-Korea tar ledertrøya i skiftet til en bilpark med nullutslipp: Stikkordene er billigere elbiler, storstilt hydrogensatsing, nye faststoffbatterier og utbygging av infrastruktur.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag presenterer Hyundai, Sør-Koreas ledende bilprodusent, med den første bilen i en helt ny modellflåte med verdenslanseringen av sin Ioniq-serie. Men den sørkoreanske regjeringen har allerede indikert at den akter å ta i bruk kraftfulle virkemidler for å fremskynde det grønne skiftet.

Først i 2020 begynte det å bli litt volum på elbilsalget, takket være støtteordninger, men det går fortsatt relativt trått. Myndighetene har nå besluttet at prisen på en elbil må kuttes med minst ti millioner won (cirka 77.000 kroner), innen 2025 - altså i løpet av en fireårsperiode.

I tillegg vil den innføre leasing på elbilbatterier, slik at innkjøpskostnaden for en elbil totalt vil bli halvert for kundene.

Det skriver den engelskspråklige næringslivsavisen Business Korea.

Hyundais nye elbilplattform

Prisreduksjonene vil basere seg på produktplattformer utviklet spesifikt for helelektriske kjøretøy. Samtidig ønsker Sør-Korea å være selvforsynt når det gjelder utvikling av komponenter til elbilbatterier.

Her blir Hyundai-konsernets dedikerte elbilplattform, E-GM, en nøkkelfaktor. Den benyttes allerede til den nyeste elbilen fra Hyundai, Ioniq 5.

De koreanske myndighetene vil støtte tilsvarende utvikling for lastebiler og busser. Leasing av batterier kommer til å gjelde for drosjer og busser og det skal lanseres pilotprosjekter i år, før det lanseres tilsvarende prosjekter for hydrogenbusser i 2022.

Generøse subsidier

Samtidig vurderer myndighetene å forlenge støtteordninger for miljøbiler som løper ut året. Enkelte subsidier planlegges videreført selv etter at prisene er blitt redusert i 2025.

Den som kjøper elbil i år kan motta subsidier på opptil 19 millioner won (146.300 kroner) tilsammen fra sentrale og lokale myndigheter.

For hydrogendrevne kjøretøy, som Sør-Korea er langt fremme på, er myndighetene særdeles generøse og tilbyr subsidier på opp mot 290.000 kroner.

Disse subsidiene er redusert, eller fjernes, for dyre biler. Kjøpere av elbiler med en prislapp som overstiger ca. 690.000 kroner mottar ingenting, mens de som kjøper elbiler til mellom 460.000 og 690.000 kroner, får støtten redusert med 50 prosent.

Nær 3 millioner om 4 år

Planen regjeringen har tar sikte på at det skal være 2,83 millioner «grønne» biler på veien innen 2025. I dag er tallet under 200.000.

Offentlige bilflåter skal byttes ut med elbiler, mens utleiefirmaer og store selskaper vil få innkjøpsmål for miljøvennlige kjøretøy. Insentivbruken vil oppskaleres for biler registrert på næring.

Men listen over offentlige virkemidler stopper ikke der:

For å få en bedre ladeinfrastruktur vil det innføres krav om at både eksisterende og fremtidige bygninger utstyres med ladepunkter for elbil. Målet er å øke forholdet mellom antall ladepunkter og antall elbiler med 50 prosent.

Videre skal det installeres minimum 123 nye lynladere slik at det kan «tilbakelegges 300 km etter 20 minutters lading», ifølge Business Korea.

Det skal videre installeres hele 450 fyllestasjoner for hydrogenkjøretøy innen 2025 slik at det skal være mulig å nå minst en av dem fra hvor som helst i landet. Bare i 2021 skal 51 nye slike stasjoner etableres i Seoul og 180 i hovedstadsregionen Gyeonggi.

Teknologi-boost

Regjeringens planer inkluderer også teknisk videreutvikling og innovasjon for at elbiler skal kunne få en rekkevidde på 600 km og hydrogenbiler 800 km. Graden av energiutnyttelse vil øke med minst 15 prosent for elbiler og hydrogenbilers driftssikkerhet vil forbedres så de blir i stand til å tilbakelegge minimum 500.000 kilometer.

Planene inkluderer også kommersialisering av sikre faststoffbatterier og kjøretøy som går på flytende hydrogen vil utvikles til en rekkevidde på 1000 kilometer.

Totalt skal 500 produsenter av bildeler omstilles til fremtidige bilrelaterte selskaper understøttet av myndighetene.