SKRIDER FREM: VW ruller ID-modell som denne Passat-erstatteren, men etter den kommer helt ny generasjon storbil i det nye «Trinity»-prosjektet.

Skal utfordre Tesla på ordentlig:

VW teller ned til neste generasjon elbil

«Trinity-prosjektet» skal vise veien videre inn i fremtiden for Volkswagen.

Publisert

«Det er på tide med neste trinn», skrev Ralf Brandstätter, administrerende direktør for Volkswagen-merket, nylig på LinkedIn.

Og med det mener han prestisjeprosjektet der tyskerne skal etablere seg som fullverdige elbil-konkurrenter til Tesla.

Det innebærer å lykkes som innovatør innenfor tre nøkkel-områder, hvilket forklarer navnet på prosjektet Trinity (som betyr treenighet).

De tre er:

  • Helt ny produktarkitektur
  • Ny, radikal tilnærming til produksjon
  • Selvkjøring basert på nevrale nettverk
LANGT FREM: Under duken aner vi konturene av VWs kommende revolusjon i form av flaggskipet Trinity-prosjektet skal fremelske. Avduking om fem år.

Prosjektet har som mål å utvikle neste generasjon elektrisk kjøretøy i form av et flaggskip for merket, som vil posisjonere seg på et nivå tilsvarende det Model S i sin tid gjorde.

Fremtidsteknologier

Flaggskipet vil være basert på en helt ny elektrisk produktarkitektur som fokuserer sterkt på kunstig intelligens og digitalisering.

VW-ledelsen utarbeider for øyeblikket produktspesifikasjonene for kjøretøyet, som - hvis vi skal tro Automotive News Europe - ikke skal lanseres før i 2026.

Det er i så fall nærliggende å tro at bilen vil utstyres med neste generasjon batteriteknologi, faststoffbatterier. VW har tidligere uttrykt ambisjon om å igangsette produksjon av biler med slik batteriteknologi fra 2025. Resultatene VWs teknologipartner på området, QuantumScape, har oppnådd, tyder på at det kan være realistisk.

Skal sette standard

Produksjonsversjonen av Trinity vil baseres på et «svært effektivt flatbunnet konsept med ikonisk design», ifølge Brandstätter. Elbilen vil bli plassert over den kommende Aero B-modellen, som allerede fremstår ganske voluminøs i konsepts form.

– Trinity vil «demokratisere» avansert teknologi som autonom kjøring, sa Brandstätter.

– Med Project Trinity skal merkevaren VW ta ledelsen for å utvikle en topp moderne flatbunnet elektrisk plattform som vil sette standarder for rekkevidde, ladehastighet og fremfor alt digitalisering, insisterte han.

Og Brandstätter presiserer at bilen vil være selvkjørende på nivå 2+ og klargjort for nivå 4.

Nivået på selvkjøring som produksjonen Trinity-bilen vil tilby, vil naturligvis avhenge av gjeldende regelverk i de forskjellige markedene på lanseringstidspunktet.

Wolfsburg mot Tesla Berlin

Produksjonsbilen som resulterer av Trinity-prosjektet skal bygges ved VWs fabrikk i Wolfsburg. Men om stedet er tradisjonsrikt, vil produksjonen ha en radikal, ny tilnærming, basert på prosesser i nettverk, ifølge VW-sjefen.

Toppsjefen for VW-konsernet, Herbert Diess, har desidert Tesla i siktet med det ambisiøse prosjektet. I en tweet skriver han at Trinity vil etterfølge Neo-prosjektet (MEB-plattformen og ID-bilene), og skal revolusjonere Volkswagen.

– Det blir en kjempemessig utfordring for vårt mest tradisjonelle, historiske anlegg å konkurrere mot nybrottsmark i Grünheide (der Tesla bygger sin fabrikk nær Berlin, red. anm.), men vi tar utfordringen! heter det i Twitter-meldingen.

Tilsvarer Artemis

Trinity-prosjektet er for VW det som Artemis-programmet er hos Audi. Artemis skal gjenopprette Audis rykte som en teknologisk leder. Prosjektet utvikler et elektrisk kjøretøy med tre seterader og plass til syv under kodenavnet «Landjet» for premium-merkene Audi, Porsche og Bentley.

Versjoner for alle tre merkene vil bli bygget i konsernets fabrikk i Hannover. Audi skal etter planen lansere sin bil i 2024, mens Porsches og Bentleys versjoner vil komme på et senere tidspunkt.