SKRIDER FREM: VW ruller ID-modell som denne Passat-erstatteren, men etter den kommer helt ny generasjon storbil i det nye «Trinity»-prosjektet.Foto: VOLKSWAGEN AG
Skal utfordre Tesla på ordentlig:
VW teller ned til neste generasjon elbil
«Trinity-prosjektet» skal vise veien videre inn i fremtiden for Volkswagen.
«Det er på tide med neste trinn», skrev Ralf Brandstätter, administrerende direktør for Volkswagen-merket, nylig på LinkedIn.
Og med det mener han prestisjeprosjektet der tyskerne skal etablere seg som fullverdige elbil-konkurrenter til Tesla.
Det innebærer å lykkes som innovatør innenfor tre nøkkel-områder, hvilket forklarer navnet på prosjektet Trinity (som betyr treenighet).
De tre er:
Helt ny produktarkitektur
Ny, radikal tilnærming til produksjon
Selvkjøring basert på nevrale nettverk
Prosjektet har som mål å utvikle neste generasjon elektrisk kjøretøy i form av et flaggskip for merket, som vil posisjonere seg på et nivå tilsvarende det Model S i sin tid gjorde.
Fremtidsteknologier
Flaggskipet vil være basert på en helt ny elektrisk produktarkitektur som fokuserer sterkt på kunstig intelligens og digitalisering.
VW-ledelsen utarbeider for øyeblikket produktspesifikasjonene for kjøretøyet, som - hvis vi skal tro Automotive News Europe - ikke skal lanseres før i 2026.
Produksjonsversjonen av Trinity vil baseres på et «svært effektivt flatbunnet konsept med ikonisk design», ifølge Brandstätter. Elbilen vil bli plassert over den kommende Aero B-modellen, som allerede fremstår ganske voluminøs i konsepts form.
– Trinity vil «demokratisere» avansert teknologi som autonom kjøring, sa Brandstätter.
– Med Project Trinity skal merkevaren VW ta ledelsen for å utvikle en topp moderne flatbunnet elektrisk plattform som vil sette standarder for rekkevidde, ladehastighet og fremfor alt digitalisering, insisterte han.
Og Brandstätter presiserer at bilen vil være selvkjørende på nivå 2+ og klargjort for nivå 4.
Nivået på selvkjøring som produksjonen Trinity-bilen vil tilby, vil naturligvis avhenge av gjeldende regelverk i de forskjellige markedene på lanseringstidspunktet.
Wolfsburg mot Tesla Berlin
Produksjonsbilen som resulterer av Trinity-prosjektet skal bygges ved VWs fabrikk i Wolfsburg. Men om stedet er tradisjonsrikt, vil produksjonen ha en radikal, ny tilnærming, basert på prosesser i nettverk, ifølge VW-sjefen.
Toppsjefen for VW-konsernet, Herbert Diess, har desidert Tesla i siktet med det ambisiøse prosjektet. I en tweet skriver han at Trinity vil etterfølge Neo-prosjektet (MEB-plattformen og ID-bilene), og skal revolusjonere Volkswagen.
– Det blir en kjempemessig utfordring for vårt mest tradisjonelle, historiske anlegg å konkurrere mot nybrottsmark i Grünheide (der Tesla bygger sin fabrikk nær Berlin, red. anm.), men vi tar utfordringen! heter det i Twitter-meldingen.
Annonse
Trinity comes after NEO (ID.-Project) and will revolutionize Volkswagen - and especially Wolfsburg even more! A huge challenge for our most traditional and historic site to compete against a greenfield in Grünheide. But we take on the challenge!
Trinity-prosjektet er for VW det som Artemis-programmet er hos Audi. Artemis skal gjenopprette Audis rykte som en teknologisk leder. Prosjektet utvikler et elektrisk kjøretøy med tre seterader og plass til syv under kodenavnet «Landjet» for premium-merkene Audi, Porsche og Bentley.
Versjoner for alle tre merkene vil bli bygget i konsernets fabrikk i Hannover. Audi skal etter planen lansere sin bil i 2024, mens Porsches og Bentleys versjoner vil komme på et senere tidspunkt.