Første dedikerte elbilplattform hos Hyundai Motor Group
Har toveis lading og mulighet for både 400- og 800 voltssystem
Modulerbar batteripakke
Bakhjuls- og firehjulsdrift
Første elbil på E-GMP blir Ioniq 5, som skal lanseres første halvår 2021.
Kia lanserer sin første E-GMP-baserte bil i annet halvår 2021
Stadig flere bilprodusenter konkluderer med at de trenger spesialutviklede og dedikerte produktløsninger for elektriske biler for å overleve etter paradigmeskiftet – overgangen fra biler med forbrenningsmotor.
Man skal være varsom med å benytte ordet paradigmeskifte, men når de ansvarlige for produktutvikling hos Hyundai Motor Group gjør det, er det etter grundig overveielse.
Fra en epoke til en ny
De konstaterer at vi er i overgangen fra en situasjon hvor bilen var et transportmiddel drevet av en bensin- eller dieselmotor, til en hverdag der bilen blir et utslippsfritt mobilitets- og kommunikasjonsverktøy.
Denne erkjennelsen er åpenbart drivkraften bak offensiven Hyundai og Kia nå setter i gang, og som konsernets forskningssjef Albert Biermann, den tidligere BMW-toppen, presenterte tirsdag.
Hyundai Motor Group, som består av de to koreanske bilprodusentene Hyundai og Kia, hadde allerede før det nevnte skiftet markert seg som drevne aktører innen elbilfaget. De gjør det nå klart at de akter å styrke den posisjonen og at de ikke har tenkt å la konkurrentene få noen sjanse til å dra fra.
Esset i ermet er forkortelsen E-GMP, Hyundai-gruppens dedikerte elbilplattform, som blant annet det nye Ioniq-merket skal basere sine modeller på:
E-GMP er koreanernes svar på Volkswagen-konsernets MEB-plattform (som ID.3 er bygget på), men med en hel del egenartede egenskaper.
Hyundai Motor Group hevder at en slik spesialkonstruert plattform sikrer bedre ytelse, bedre kjøreegenskaper, lengre rekkevidde og bedre plass til både personer og bagasje.
Den gjør det mulig å bygge biler med lang akselavstand og korte overheng foran og bak, som igjen gir bedre plass i kupéen. Batteripakken er montert under gulvet, som dermed kan bli helt flatt. Det gir bedre beinplass, samtidig som for- og baksetene kan plasseres på mange forskjellige måter.
Annonse
11 modeller innen 2025
– E-GMP er en teknologisk milepæl for elbilens fremtid, og plattformen er også startskuddet for neste generasjon elbilmodeller fra Hyundai Motor Group. Den er resultatet av mange års forskning og utvikling, og den samler våre mest nyskapende teknologiske løsninger, sa Fayez Abdul Rahman, øverste ansvarlig for utvikling av kjøretøyarkitektur i konsernet, under presentasjonen.
E-GMP er et ledd i planene om å presentere totalt 23 elbilmodeller, inkludert 11 dedikerte elbiler, og selge flere enn én million elbiler globalt innen 2025. Den kan brukes på elbiler fra kompakt størrelse opp til store SUV-er – på det største fem meter lang og med over tre meter akselavstand.
Den første modellen, Ioniq 5, presenteres helt i starten av 2021, og de første bilene er ventet til Europa før sommeren.
Byggesett-tankegang
Plattformen er modulbasert og standardisert. Det skal bidra til raskere og mer fleksibel utvikling av elbiler som kan være enten sedaner, SUV-er eller mer kompakte crossovere, som en etterfølger til Kona, for eksempel.
Elbiler som bygges på E-GMP-plattformen skal få en rekkevidde på opptil 500 km med fulladet batteri etter WLTP-standard.
Den såkalte multiladeren (kan bruke ulike ladesystemer), skal gjøre det mulig å hurtiglade batteriet til 80 prosent på bare 18 minutter, og fem minutter med lading skal kunne gi opptil 100 km rekkevidde.
Kombinasjonen av moduler og standardisering skal gjøre det mulig å utvikle flere nye modeller billigere og på kortere tid.
Annonse
Opptil 600 hester
På spørsmål om det vil komme sportslige biler basert på plattformen, varslet Biermann en høyytelsesmodell på «rundt 600 hk» som kan akselerere fra 0-100 km/t på mindre enn 3,5 sekunder og ha en toppfart på 260 km/t.
Selve batteripakken er montert mellom for- og bakakselen inne i gulvstrukturen. Høyden er begrenset til 13 centimeter og pakken er som et byggesett av moduler som gjør at man kan variere batterikapasiteten etter type modell.
Plattformen er utviklet for 800-voltssystem og kan benytte både 220-volts- 400-volts- og 800-voltslading.
Med sistnevnte, som kan gi en ladeeffekt på opptil 350 kW, vil den som nevnt kunne gi opptil 100 kilometer ekstra rekkevidde på fem minutter, ifølge sjefsingeniør Young Eun Ko.
Dette er også årsaken til at Hyundai-gruppen nylig gikk inn som investor i lynladenettverket Ionity.
Illustrasjoner (bla med pilene øverst, eller piltastene):
Den elektriske drivlinjen består av en kraftig motor, et elektrisk fremdriftssystem og en vekselretter (inverter).
Disse er samlet i én kompakt modul, noe som ifølge Hyundai øker motorens topphastighet med opptil 70 prosent sammenlignet med dagens motorer.