DET LILLE EKSTRA: Stadig flere bilprodusenter henter fram det gamle trikset med piffe opp en standardbil med sportslige detaljer.

Se oversikten:

Her er de elektriske entusiast­bilene

Selv om priskrig og grå lakk er totalt dominerende i dagens nybilmarked, finnes det en rekke fargeklatter med det lille ekstra. Og kanskje er det biler som vil holde seg godt i verdi? Her er listen over 12 moderne morobiler.

Publisert

Da Tesla introduserte Model 3 Performance i 2017, var det første gangen en elbil, til en sympatisk startpris, kom med i en ekstra heftig versjon.

I den fossile tidsalderen var dette vanlig. 

At en ellers ganske ordinær bilmodell, også kom med stor motor og et oppgradert understell for dem som liker en sportslig kjøreopplevelse, uten at det gikk utover de praktiske karakterene til bilen.

– Det er entusiastbiler 

Det kunne være en Volkswagen Golf GTI eller en BMW M3. Bilmodeller som var laget for entusiasten, og som kunne tilfredsstille flere behov på en gang, uten at det kostet rikmannspenger.

Ofte var de visuelle triksene ganske små, noen fartsstriper, en hekkspoiler og noen dekaler, men det var nok for dem som var interesserte.

Nå er det flere elbilprodusenter som har oppdaget denne sjangeren. Og en fordel er at slike elbiler faktisk ikke koster skjorta. 

Men kan disse elektriske rakettene kalles entusiastbiler?

– Det er helt klart entusiastbiler, men hvor er entusiastene? spør Karl Eirik Haug, journalist og bilentusiast – ansvarlig for disse sakene i Motor. 

Kjedelig gjeng

Han mener norske bilkunder er blitt en kjedelig gjeng.

– Nå dreier alt seg om priskrig og om å gjøre en best mulig deal. Hadde vi gjort det samme i en klesbutikk, ville alle kommet ut med en slapp, grå dress. Før i tiden var det alltid noen som kjøpte biler i gøyale farger, med spoiler på hekken og fartsstripe på panseret.

Haug mener det som beskriver en entusiastbil, er at den gir eieren, og dem som ser den, litt høyere puls. At det er en bil som blir lagt merke til.

FARGEKLATTER: Hyundai Ioniq 5 N og Ford Mustang Mach-e Rally er to av etter hvert mange elbiler som skiller seg ut.

– Før i tiden var det jo slike biler som trakk folk til forhandlerene, sånn har det ikke vært på flere år.

Han tror elbiler med det lille ekstra vil ha en samlerverdi fram i tid, fordi de skiller seg ut.

– Entusiastbiler er biler som varer lenger, som blir tatt vare på i mye høyere grad enn en vanlig bil. Jeg tro nok det også vil være tilfellet med elbiler. Biler som skiller seg ut blant alle Finn-annonsene, kommer til å ha en høyere verdi. Og fordelen med elbilene er at det ikke koster all verden å kjøpe dem nye. De er ofte ikke så mye dyrere enn en standardutgave.

PS: Listen under inneholder bilmodeller som er forholdsvis rimelige. Det gjør at for eksempel Telsa Model S Plaid eller AMG-versjoner av store Mercedes-modeller ikke er med.

Tesla Model 3 Performance

  • Startpris: 534.034
  • Hestekrefter: 460
  • 0–100: 3,1 sekunder
  • Drivhjul: 4
  • Rekkevidde/ladefart: 528 kilometer/250 kilowatt

Med den oppgraderte Model 3 som kom høsten 2023, kom det litt senere en Performance-utgave. Denne gangen er det ikke bare mer krefter, men også ett nytt, aktivt, understell med stabilisatorstag som er laget for frisk kjøring.

I tillegg har bilen et eget «track mode» som spisser understell, fjæring og drivlinje hvis planen var å ta med bilen på banekjøring.

Utvendig har Model 3 Performance diffuser og karbonspoiler bak, mens bremsekaliperne er røde.

Innvendig er det ventilerte sportsseter.

– Den oppgraderte Tesla Model 3 Performance er en nærmest uslåelig pakke, men også litt irriterende, skrev Motor da vi prøvde den i juli 2025.

Tesla Model Y Performance

  • Startpris: 512.855
  • Hestekrefter: 534
  • 0–100: 3,7 sekunder
  • Drivhjul: 4
  • Rekkevidde/ladefart: 514 kilometer/250 kilowatt

Dagens utgave av Model Y Performance har vært på markedet siden 2022, og det er ventet at det kommer en ny variant litt etter at den nye og oppgraderte Model Y Long Range er på veien til våren.

Strammere i fisken enn Long Range-utgaven, og enda sprekere, vel ett sekund raskere fra null til hundre.

Performance har feitere og mer lavprofilerte dekk, som gir økt veigreip og mindre komfort.

I tillegg er bremsene oppgradert og bilen noe mer senket. Innvendig er det sportsseter.

– Fryktelig moro. Fryktelig unødvendig. Fort ulovlig – og fort dyrt. Og da snakker vi like mye om slitasje på dekk og annet drivverk som om eventuelle bøter, skrev Motor da vi prøvekjørte Model Y Perfomance i mai 2022.

Ford Mustang Mach-E GT

  • Startpris: 707.500 kroner
  • Hestekrefter: 487
  • 0–100: 3,7 sekunder
  • Drivhjul: 4
  • Rekkevidde/ladefart: 490 kilometer/150 kilowatt

Skiller seg visuelt ut fra standarutgavene med mulighet for to lakkfarger, Grabber Blue og Cyber Orange. I tillegg har Mach-e GT hjulbuer i samme farge som bilen, en såkalt «3D-grill» i fargen Dark Matter Grey og en annen frontstøtfanger med luftinntak og frontsplitter.

Bilen står på 20-tommers hjul med høyglans aluminiumsfelger og har røde bremsekalipere.

Effekten er betydelig høyere enn en Long Range-versjon, 150 hestekrefter. GT-en har også et mer sofistikert understell.

Prismessig skiller det rundt 80.000 kroner fra en velutstyrt Long Range, mens rekkevidden er 60 kilometer kortere.

– Endelig en Mustang som lever opp til navnet, skrev Motor da vi prøvekjørte bilen i oktober 2021.

Ford Mustang Mach-E Rally

  • Startpris: 755.735 kroner
  • Hestekrefter: 487
  • 0–100: 4,1 sekund
  • Drivhjul: 4
  • Rekkevidde/ladefart: 510 kilometer/150 kilowatt

Her har ingeniørene til Ford hatt det litt ekstra morsomt. For dette er det Ford kaller en «rally-inspirert» Mustang Mach-E. Eller som de sier: «Bygget for å leve på asfalt og leke i gjørme.»

Av nye elementer er det RallySport-kjøremodus, beskyttende skjerming og rallydemping med MagneRide-støtdempere og spesialtunede fjærer.

Høyglansfelger i hvitt hører også med. Det samme gjør Michelin CrossClimate 2-dekk, forsterkete Brembo-bremser, rally-skvettlapper og bekyttende karosseribelegg. Og selvsagt en skikkelig spoiler på taket.

Modellen skal lages i et begrenset opplag.

Hyundai Ioniq 5 N

  • Startpris: 720.000 kroner
  • Hestekrefter: 609
  • 0–100: 3,4 sekunder
  • Drivhjul: 4
  • Rekkevidde/ladefart: 448 kilometer/239 kilowatt

Med kunstig lyd fra en bensinturbo og kunstige girskift fra en åttetrinns automat lager Hyundai noe som er litt tøysete, men likevel føles som noe genuint og ekte.

Sammenliknet med en standard Ioniq 5 har 5 N et nyutviklet understell, nye dempere, aktiv firehjulsdrift, skarpere styring og mer direkte bremseeffekt.

Varianten har mye mer effekt enn en standard Ioniq 5, som har 325 hestekrefter, men N koster 150.000 til 200.000 kroner mer.

– Denne bør alle ha kjørt én gang i livet. Man glemmer nesten at det også er en praktisk familiebil, sa Motor da den ble kåret til årets beste bilkjøp i åpen klasse i 2024.

Kia EV6 GT

  • Startpris: -
  • Hestekrefter: 650
  • 0–100: 3,5 sekunder
  • Drivhjul: Fire
  • Rekkevidde/ladefart: 450 kilometer/240 kilowatt

Kia EV6 kom nylig i en oppgradert versjon, men GT-utgaven har ennå ikke kommet på markedet, ei heller er den norske prisen klar.

Det skal bli den kraftigste Kiaen noensinne. Standardutgaven har 325 hestekrefter.

EV6 GT har en egen GT-knapp på rattet som aktiviserer den heftigste kjøremodusen. Utvendig har bilen blant annet spesialdesignede høyglansede og neonfargede bremsekalipere.

Forrige utgave EV6 GT lå rundt 150.000 kroner over standardutgaven.

Nissan Ariya Nismo

  • Startpris: 535.000 kroner
  • Hestekrefter: 429
  • 0–100: 5 sekunder
  • Drivhjul: 4
  • Rekkevidde/ladefart: 417 kilometer/130 kilowatt

Nissan Ariya kom på markedet i 2022, og nå er Nismo-utgaven rett rundt hjørnet. Effekten er hevet fra 306 hestekrefter til 429, og en rekke ytre triks, som spoilere og sideskjørt, er satt på for å øke marktrykket.

I tillegg er hjuloppheng, dempere og fjæring modifisert. Og Ariya Nismo kommer med 20-tommers Michelin Pilot Sport dekk som skal sørge for prima veigreip.

Nismo er 35.000 kroner dyrere enn Aryia e-4force.

– Nissan Ariya Nismo har blitt en bil der elektrisk effektivitet har måttet vike for egenskaper som skal få opp humøret på dem som ønsker en streit bil som også trives med å bil kastet gjennom en sving, skrev Motor da vi prøvekjørte den i januar 2025.

Polestar 2 Performance Pack

  • Startpris: 517.393 kroner
  • Hestekrefter: 476
  • 0–100: 4,2 sekunder
  • Drivhjul: 4
  • Rekkevidde/ladefart: 568 kilometer

Polestar 2 med Performance Pack har drøyt 50 hestekrefter mer enn en standard Long Range Dual, og koster 45.000 kroner mer.

Her er også demperne oppgradert til et mer sportslig oppsett, bremsene kraftigere og den leveres med 20-tommers felger.

Visuelt har den bremsekalipere, sikkerhetsbelter og ventilhetter i fargen «Swedish gold».

BMW i4 M50

  • Startpris: 619.100 kroner
  • Hestekrefter: 476
  • 0–100: 3,9 sekunder
  • Drivhjul: 4
  • Rekkevidde/ladefart: 512 kilometer/205 kilowatt

M50-modellen av i4 er, som det går fram av navnet, bruken av «M», den mest sportslige varianten med 75 hestekrefter mer enn xDrive40 og rundt 20.000 kroner dyrere.

Det er også den i4-modellen som så å si alle norske kunder velger.

Modellen kom på markedet i 2022.

Du har fem ulike kjøreprogram. I det råeste, Sport Boost, strammer det adaptive sportsundertellet og den variable styringen seg, instrument­panelet skifter til en hissig rødfarge

– Du har aldri fått mer BMW for pengene. Formidable kraftressurser, høy kvalitetsfølelse, tidløst design og helt ok praktiske egenskaper gir en av tidenes høyeste poengsummer, mente Motor da vi testet den i mars 2022.

Volkswagen ID.3 GTX Performance

  • Startpris: 504.033 kroner
  • Hestekrefter: 326
  • 0–100: 5,7 sekunder
  • Drivhjul: Bak
  • Rekkevidde/ladefart: 590 kilometer/185 kilowatt

Det tok sin tid, men nå er den sporty modellen til Golf-arvtakeren ID.3 her. Snodig nok heter den ikke GTI, men GTX, som med den elektriske storebroren ID.4.

ID.3 GTX har et aktivt understell og progressiv servostyring. Innvendig er det sportsstoler, og felgene er 20-tommer.

Finnes i to utgaver, hvor GTX Performance koster 10.000 mer og har ytterligere utstyr og 40 hester ekstra.

Den best utstyrte standardutgaven av ID.3 koster 110.000 kroner mindre og har 204 hestekrefter.

Et alternativ er den nære slektningen Curpra Born VZ:

Cupra Born VZ

  • Startpris: 449.900 kroner
  • Hestekrefter: 326
  • 0–100: 5,7 sekunder
  • Drivhjul: Bak
  • Rekkevidde/ladefart: 588 kilometer/ 185 kilowatt

Cupras variant av ID.3 GTX, men ikke tilgjengelig i Performance-utgave.

Innvendig er det bøtteseter, og utvendig er det 20-tommers Thunderstorm-felger.

MG4 Xpower

  • Startpris: 379.900 kroner
  • Hestekrefter: 435
  • 0–100: 3,8 sekunder
  • Drivhjul: 4
  • Rekkevidde/ladefart: 400 kilometer/140 kilowatt

Xpower har betydelig mer krefter enn standardversjonen, fra 250 til 435. Den er også eneste MG4 med firehjulsdrift og koster 20.000 kroner mer enn den mest velutstyrte standardutgaven.

Innvendig er det alcantara, og utvendig ser man at det er en Xpower ved at bilen har «sportskalipere» og 18-tommers hjul. 

Lakkfargen «Hunter Green» er kun tilgjengelig med Xpower.

Les om Motors prøvekjøring her.