HYTTEBIL: Explorer innfrir de fleste krav til en perfekt bil for de større familieutfluktene.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Vi ga Ford Explorer en ny sjanse:
Nå er denne blitt et par hakk bedre
I vår første test av Ford Explorer trakk vi flere poeng på grunn av en merkelig ukomfortabel automatkasse. Nå er den bokstavelig talt blitt et par hakk bedre.
Den store ladehybriden med sju seter har fått et publikum i Norge, og den selger vesentlig bedre enn en klassiker som Ford Focus.
Men Motor var svært kritiske til girkassa i Ford Explorer etter stortesten vår i august i fjor. Den over to tonn tunge bilen rykket til i lavere hastigheter, som i rundkjøringer og under parkering.
Selv med fjærlett gassberøring, bykset bilen framover. Og den fikk mange poengs trekk på komfort.
Ford erkjenner at det har vært biler med de problemene Motor opplevde, men at dette har begrenset seg til noen få såkalte preproduksjonsbiler som kom tidlig til Norge.
Justeringer fra fabrikken skal sikre at ingen ordinære kundebiler leveres med disse svakhetene.
Derfor har vi gitt to andre eksemplarer av Explorer mulighet til å rette opp inntrykket.
Og det har de klart.
Selv om girkassa fortsatt krever en følsom gassfot for å oppføre seg smidig i lavere hastigheter, så er konklusjonen at opplevelsen vårt fra den første testen ikke er representativt for bilen.
Men Mercedesen er da også rundt en million kroner dyrere.
Trenger man ikke sju seter, men ønsker å kjøre lengst mulig på strøm – ja, nesten tre ganger så langt som med en Explorer – så er en Mercedes GLE eller en BMW X5 svært gode utfordrere.