RØDE DAGER: Jonny Hornbøll Olsen har slitt den lokale stripa ettertrykkelig med intenst rød BMW 320, skodd med grådig gromme gullfelger.

Vi med fete åk på stripa:

Bilene hele Norge ville sitte på med

Bilfesjået i landets «Storgater» lever fortsatt. Møt eierne av en Ford Capri, Opel Manta og en BMW 320.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en hyllest til «stripa». 

Norske storgater

  • Betegner hovedgate i byer og bygder
  • Fra gammelt «viktigste ferdselsåre»
  • Geografisk sentral med flest butikker/tilbud
  • Offisielt navn, mens også uformelt kallenavn «Storgata» i bilkultur: «Stripa»
  • Hvert år blir stadig flere «storgater» delvis gågater

Norges paradegate nummer én er nettopp stripa i enhver by og hygd. 

Også kalt: Storgata, strekket, paradegata, skrytemila og mye mer.

Kjøring fram og tilbake, eller «att og fram», har lenge vært en norsk folkesport. 

Rundt 75 norske hovedgater på småsteder er fortsatt skiltet med «Storgata» eller «... gaten». 

Før var «stripa» en tett kø av fargerike, fyrrige biler, og fortsatt finnes det nok å glo på. 

Motor tester fresen i nygamle stripa-blikkfang med Jonny Hornbøll Olsen, Inge Lirhus og Jan Sverre Stølen:

TROFAST EIER: Høyanger blir barskere med Jan Sverre Stølens Manta. Her poserer han omtrent i samme positur med samme Opel som for over 20 år siden (sjekk neste bilde lengre ned i artikkelen).

Jan Sverre Stølen i Høyanger i Ytre Sogn kjører en 1986-modell Manta GSi 2.0E med 110 hester, grått originalt Recaro interiør, ettermonterte «400» lamper, hvite blinklysglass samt godkjent 60 mm senk.

Måtte ha Manta

– Gjennom hele ungdommen trålte jeg den lokale stripa, Storgata, og kjører den fortsatt 21 år etter. Med samme Manta, som kanskje er mitt livs beste valg, oppsummerer han.

TILBAKEBLIKK: Her står samme Jan Sverre Stølen, bare bortimot 20 år yngre, da han var lykkelig, ny eier av Opel Manta GSi. Tyskeren fikk han på veien i fjor sommer.

Av Storgatas attraksjoner lister han opp torget, Eides Hotell, frisøren og kaia – samt kiosken hvor Narvesen for noen år tilbake serverte sin absolutt aller siste pølse i brød med sprøstekt løk.

Han fikk brennende lyst på Manta tidlig i tenårene. Og fikk fatt i dette eksemplaret av arten rett før 18-årsdagen.

SNIKTITT: Opel Mantaen har et sportslig interiør som gjør enhver gråtone spennende.

Ved siden av å slite bygdestripa (Høyanger har 1899 innbyggere) kjører Stølen Mantaen de 26 kilometerne til og fra jobben som vedlikeholdsleder hos Safeclean AS.

– Mantaen var også hverdagstransport, sommer som vinter, til ungdomstidas arbeidssted, felgfabrikken Fundo Wheels. 

– Stiv bakaksel og sperre på vinter har alltid gitt mye moro, forsikrer han.

BAK ER BEST: Stølens Manta har blitt utropt til bygda Høyangers tøffeste bil – av en tilfeldig forbipasserende tysker.

Etter å ha kjøpt Opelen i 2004, avskiltet han den etter fire år, grunnet andre bilprosjekter. 

– Jeg nektet likevel å selge Mantaen.

Først i fjor, etter 18 år på lager i tussmørke, sto Mantaen igjen med skilter på vestlandsk asfalt. Et resultat av ett år med egenhendig, total overhaling. 

– Nå er den favorittbilen til barna og vennene deres.

Stølen fikk nylig en kommentar fra en tysker om at «dette er utvilsomt Høyangers tøffeste bil». 

– Manta-gløden slukner aldri, spår han.

KAPTEIN CAPRI: Hele sitt voksne liv har Inge Lirhus hatt en dyp og inderlig FORDståelse for fenomenet Ford Capri.

Inge Lirhus bor i milde Mandal, men er oppvokst på ville Voss.

Da han som 17-årig vossing skulle kjøpe første bil, falt valget på en tøff 1978-modell Capri 2.0S. 

– Aldri en tur til Vossevangen uten en runde på stripa med mange andre flotte 70-tallere. Og Caprien hadde som kjent godt drag på flere måter, lover Lirhus.

Altfor kort tid etter kjøpet kræsjet han bilen, som ble kondemnert. 

FORDelen var at gode følelser uansett var etablert, og etter få måneder fant mannen sine andre Capri. Samtidig ble han medlem i Capri Club Norge.

KOSEKLUBB: De åtte seneste årene har Inge Lirhus ledet den norske Ford Capri-klubben. Her en tidligere Bergens Arbeiderblad-faksimile i forbindelse med etableringen av samme klubb.

– Det gode klubbmiljøet har gjort at interessen har fulgt meg. Siden 1995 har jeg stilt på alle klubbens årlige landstreff, med unntak av to. Hver eneste samling har vært et like stort høydepunkt, skryter han.

Elsker entusiastprat

Siden 2017 har han hatt formannsvervet i klubben. 

– Men jeg innser jo at også at erkekonkurrenten Opel Manta er flott, fra en periode da produsentene fortsatt bygget spennende biler.

GRESSHOPPE: Inge Lirhus’ tar godt vare på hver tomme av Ford Capri.

Folk lusker bort for å beundre Caprien og ikke minst for å fortelle de hadde en slik. Eller at de en gang kjente noen som hadde en.

– Og gjerne ispedd en røverhistorie. At modellbetegnelsen de husker, aldri har eksistert, er heller ikke uvanlig. Entusiastprat er uansett alltid hyggelig. Og om enkelte detaljer ikke stemmer, så tar jeg det med et stilltiende smil, rapporterer han.

Eneste som har forandret seg merkbart ved Capri-kulten, er verdiøkningen. 

– Perfekt for meg som altså eier en Capri, men å rekruttere yngre bilentusiaster blir dessverre vanskeligere, medgir Lirhus.

MEDALJENS FRAMSIDE: Jonny Hornbøll Olsens BMW er attraktiv for stripas publikum, fra nær sagt uansett vinkel.

Jonny Hornbøll Olsen i Drammen var 20 år da han kjøpte BMW 320/6 i 1984. 

– Jeg ga 95.000 kroner for denne flotte 1981-modellen, en pen sum den gang.

– Siden jeg fortsatt bodde hjemme, var nyutdannet reprotekniker og samtidig spilte i danseband, hadde jeg råd til den. Jeg brukte ofte BMW-en til og fra jobb, samt til litt råning i helgene – om jeg hadde fri fra spillejobber.

GLADE DAGER: BMW 320 var et voksent alternativ til andre typiske ungdomsbiler fra Ford, Opel og Volvo.

Mange fikk gleden av å sitte på. 

– Stort sett gode kompiser og fine damer, erindrer han. 

Kvinnene satt på et stykke, men fulgte ikke nødvendigvis videre med i livet.

– Nei dessverre, haha. Jeg hadde et godt øye til ei av dem, men det ble aldri noe permanent, rapporterer BMW-mannen.

Spoiler alert

Han oppgraderte tyskeren med BBS felger og 205/60/13 Pirelli dekk, en voksen dekkdimensjon for 40 år siden. 

– Jeg spanderte også på den stilige spoilere foran og bak, samt stripesett langs sidene.

HEKKETID: BMWs første 3-serie kom i 1975 og er fortsatt blant merkets stødigste salgssuksesser.

 Olsen oppgir å ha hatt flere artige kjøretøy. 

– Alt fra Granada 2600 til Alfa Romeo Ti og Chevrolet Impala. Selvsagt som bruksbiler.

Nå mener han selv han er blitt «en gammel mann»: 

– Som kjører en 2021 Toyota Corolla Hybrid TS GR-Sport 2.0. Den er kvikk nok for meg med 153 hester bensin og 109 hester elektrisk, totalt 184 hester samtidig, ler Olsen.