SKODA: Trygt å kjøpe hos merkeforhandlere, understreker importøren.

Bruktimport-garanti:

– Trygt å kjøpe Skoda av Skoda

Minst et hundretalls Skoda Enyaq er solgt bruktimportert av Skoda-forhandlere. Skoda-importøren mener likevel det «selvsagt er trygt» å kjøpe Skoda fra merkeforhandlerne.

Publisert

Svært mange lesere har fått med seg opplevelsen til Bjørn Arntzen og samboeren, som kjøpte bil av Skodas merkeforhandler Albjerk Bil uten å bli informert om at bilen var bruktimportert av merkeforhandleren. Dessuten viste det seg at garantien var dårligere enn opplyst i annonsen.

Det samme opplevde Seher Ali, da hun kjøpte en Ford av Fords største merkeforhandler Røhne-Selmer.

NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, og som årlig hjelper tusenvis av bilkunder med problemene de får etter et bilkjøp, er overrasket over at selv merkeforhandlere selger bruktimporterte biler fra sitt eget merke med begrenset garanti.

Begge merkeforhandlere har i intervjuer med Motor erkjent at det er solgt til sammen hundrevis av slike biler.

– Søkt spørsmål

Motor har derfor spurt både Ford-importøren Ford Motor Norge og Skoda-importøren Harald A. Møller om det er trygt å kjøpe disse bilene av merkeforhandlere.

– Det er et søkt spørsmål. Det blir nesten litt useriøst om en redaksjon som Motor vil bruke et enkelttilfelle til å få det til å se utrygt ut å kjøpe ny bil hos merkeforhandlere. Det er selvsagt trygt å kjøpe en Skoda hos merkeforhandlerne våre, skriver kommunikasjonssjef og PR-sjef for Skoda, Alexander Ulvestad Hjermkind, hos Harald A. Møller.

Kommunikasjonssjef Anne Sønsteby i Ford svarer ikke direkte på spørsmålet, men hun sier:

– Som importør er vi opptatt av at Ford-modeller solgt i Norge tas inn av oss, slik at de blant annet omfattes av våre omfattende garantier. Det er en sikkerhet for kunden. Vi er også opptatt av å opptre ryddig og kundevennlig i alle ledd.

Over 2000

NAF-advokat Vigdis Svennungsen har uttalt til Motor at hun synes merkeforhandlernes salg fremstår på kanten til uredelig.

– Artiklene til Motor viser at dette ikke er engangstilfeller, påpeker Svennungsen nå.

Albjerk Bil og Røhne-Selmer har erkjent at de har solgt et hundretalls biler på samme måte. Motor har spurt importørene hvor mange biler alle merkeforhandlerne totalt har solgt slik. Vi har ikke fått tall fra importørene på dette, men ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det totalt solgt 1591 bruktimporterte Skoda Enyaq og 623 Ford Mustang Mach-e.

Det utgjør henholdsvis seks og fire prosent av antall biler solgt gjennom den offisielle norske importøren.

Sjekk og spør

Det er blant annet når det er mangel på biler, som da Ford Mustang og Skoda Enyaq kom på markedet for fire–fem år siden, det er fristende for bilforhandlerne å bruktimportere.

Men det kan også være andre tilfeller. Kjøper du bil, bør du sjekke understells­nummeret og/eller registreringsnummeret i databasen til Statens vegvesen før du undertegner kontrakt. Da ser du om bilen er bruktimportert, eller om det er andre forhold ved bilen du bør vite om.

– Det er viktig å gjøre dette, pluss å spørre forhandleren direkte, selv om det ikke bør være nødvendig å gjøre dette hos seriøse merkeforhandlere. Man må forvente at store og seriøse forhandlere opplyser om slikt, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

Både Skoda-importøren og Ford-importøren påpeker at man ikke kan gardere seg mot at feil gjøres, og at det er positivt at forhandleren rydder opp.

Skodas informasjons- og PR-sjef understreker også at kundene uansett har den lovpålagte reklamasjonsretten. Til det svarer NAF Advokat at garanti ifølge lovverket skal gi bedre vilkår enn reklamasjonsrett.