SKODA: Trygt å kjøpe hos merkeforhandlere, understreker importøren.
Foto: KJELL PETTER EIDSTEN.
Bruktimport-garanti:
– Trygt å kjøpe Skoda av Skoda
Minst et hundretalls Skoda Enyaq er solgt bruktimportert av Skoda-forhandlere. Skoda-importøren mener likevel det «selvsagt er trygt» å kjøpe Skoda fra merkeforhandlerne.
Svært mange lesere har fått med seg opplevelsen til Bjørn
Arntzen og samboeren, som kjøpte bil av Skodas merkeforhandler Albjerk Bil uten
å bli informert om at bilen var bruktimportert av merkeforhandleren. Dessuten
viste det seg at garantien var dårligere enn opplyst i annonsen.
Det samme opplevde Seher
Ali, da hun kjøpte en Ford av Fords største merkeforhandler Røhne-Selmer.
NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor, og som årlig
hjelper tusenvis av bilkunder med problemene de får etter et bilkjøp, er
overrasket over at selv merkeforhandlere selger bruktimporterte biler fra sitt
eget merke med begrenset garanti.
Begge merkeforhandlere har i intervjuer med Motor erkjent
at det er solgt til sammen hundrevis av slike biler.
– Søkt spørsmål
Motor har derfor spurt både Ford-importøren Ford Motor
Norge og Skoda-importøren Harald A. Møller om det er trygt å kjøpe disse bilene
av merkeforhandlere.
– Det er et søkt spørsmål. Det blir nesten litt useriøst
om en redaksjon som Motor vil bruke et enkelttilfelle til å få det til å se
utrygt ut å kjøpe ny bil hos merkeforhandlere. Det er selvsagt trygt å kjøpe en
Skoda hos merkeforhandlerne våre, skriver kommunikasjonssjef og PR-sjef for
Skoda, Alexander Ulvestad Hjermkind, hos Harald A. Møller.
Kommunikasjonssjef Anne Sønsteby i Ford svarer ikke
direkte på spørsmålet, men hun sier:
– Som importør er vi opptatt av at Ford-modeller solgt i
Norge tas inn av oss, slik at de blant annet omfattes av våre omfattende
garantier. Det er en sikkerhet for kunden. Vi er også opptatt av å opptre
ryddig og kundevennlig i alle ledd.
Over 2000
NAF-advokat Vigdis Svennungsen har uttalt til Motor at
hun synes merkeforhandlernes salg fremstår
på kanten til uredelig.
– Artiklene til Motor viser at dette ikke er
engangstilfeller, påpeker Svennungsen nå.
Albjerk Bil og Røhne-Selmer har erkjent at de har solgt
et hundretalls biler på samme måte. Motor har spurt importørene hvor mange
biler alle merkeforhandlerne totalt har solgt slik. Vi har ikke fått tall fra importørene
på dette, men ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er det totalt solgt 1591
bruktimporterte Skoda Enyaq og 623 Ford Mustang Mach-e.
Det utgjør henholdsvis seks og fire prosent av antall
biler solgt gjennom den offisielle norske importøren.
Sjekk og spør
Det er blant annet når det er mangel på biler, som da
Ford Mustang og Skoda Enyaq kom på markedet for fire–fem år siden, det er
fristende for bilforhandlerne å bruktimportere.
Men det kan også være andre tilfeller. Kjøper du bil, bør
du sjekke understellsnummeret og/eller registreringsnummeret i databasen til
Statens vegvesen før du undertegner kontrakt. Da ser du om bilen er
bruktimportert, eller om det er andre forhold ved bilen du bør vite om.
– Det er viktig å gjøre dette, pluss å spørre
forhandleren direkte, selv om det ikke bør være nødvendig å gjøre dette hos
seriøse merkeforhandlere. Man må forvente at store og seriøse forhandlere
opplyser om slikt, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.
Både Skoda-importøren og Ford-importøren påpeker at man
ikke kan gardere seg mot at feil gjøres, og at det er positivt at forhandleren
rydder opp.
Skodas informasjons- og PR-sjef understreker også at kundene
uansett har den lovpålagte reklamasjonsretten. Til det svarer NAF Advokat at garanti ifølge lovverket skal gi bedre vilkår enn reklamasjonsrett.