<b>MASSIV: </b>GLE er noe for seg selv designmessig og hinter tilbake til -97-modellen ML.
MASSIV: GLE er noe for seg selv designmessig og hinter tilbake til -97-modellen ML.

Test: Mercedes-Benz GLE 350 de (ladehybrid)

Rik og gjerrig Mercedes med rekordrekkevidde

Diesel eller ikke: Aldri har vi kjørt lenger på strøm i en ladehybrid. Denne GLE-modellen kan i praksis være elbil det meste av tiden for svært mange.

Publisert Sist oppdatert

Bilen kommer med nesten 10 mil elektrisk rekkevidde og kan hurtiglades.

Men den har en pris som vil være i høyeste laget for de fleste, selv om god elektrisk rekkevidde både gir avgiftsfordeler og mulighet for å kjøre rimelig i hverdagen.

Mercedes-Benz GLE 350 de 2020

82 poeng

Pris, testbil: 1.140.000 kr eks. frakt og levering (AMG-edition med Premium Plus-pakke), pris fra: 873.000 kr (eks. frakt og levering). Drivlinje: 2,0 liter dieselmotor, 194 hk. og elmotor på 136 hk. Total effekt 320 hk., 700 Nm. Firehjulsdrift, 9-trinns automat. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 93 km/0,07 l/mil. 0-100 km/t: 6,8 sek (fabrikktall). Toppfart: 210 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 2580/680 kg. Dekkdimensjon: 275/50R20. Bagasjerom liter/hengervekt: 490-1915/3500. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 492/202/179,5/19 cm.

Komfort 9/10

Svært gode seter, god plass og veldig god oversikt. Sofistikert og godt avstemt understell. Uvanlig behagelig lavt lydnivå i enhver «norsk» hastighet.

Design 8/10

I hovedtrekkene er dagens GLE en synlig etterkommer etter den første Mercedes ML fra 1997 (særlig den markante C-stolpen) - crossover- mellom terrengbil og høyreist stasjonsvogn, med subtilt oppdatert og modernisert linjeføring. Interiøret er en klasse for seg, og trekker designkarakteren opp.

Kjøreegenskaper 7/10

Den ladbare GLE-en skjemmer deg ikke bort med effekt, men gir det den har på en harmonisk måte og er forfriskende kvikk fra start - deretter mer sedat. Betryggende og forutsigbar på veien, med effektivt understell som til en viss grad klarer å maskere vekten.

Miljø og forbruk 9/10

En stor, tung luksus-SUV som klarer seg, selv på mellomlange avstander, med under 0,5 liter diesel per mil - det imponerer. Du kan pendle fire mil hver vei med en lading uten å bruke diesel i det hele tatt. Lengst rekkevidde blant de serieproduserte ladehybridene.

Utstyr 8/10

Temmelig bra standardutstyr - selv de to store skjermene innvendig og hengerfeste er inkludert. Alt av moderne sikkerhetsutstyr tilgjengelig, og selvsagt en lang liste ekstra luksusutstyr.

Praktisk 8/10

Praktisk betjening via skjerm, ratt eller stemmestyring. Romslig kupé. Lett anvendelig og relativt stort bagasjerom. Elektrisk justerbare bakseter gir stor fleksibilitet og et bagasjerom som kan moduleres mellom 490 og 630 liter. Bra!

Pris 8/10

Fra 873.000 kroner er mye penger og 1.086.000 for testbilen er selvsagt en høy pris - men det er likevel i denne luksusklassen, tatt i betraktning ytelsene og utstyrsnivået, relativt rimelig - for dem som har råd til slikt.

Driftskostnader 7/10

Service er dyrt hos Mercedes. Det er bilen som selv avgjør når det er på tide med service, så helt forutsigbart er det ikke. Det er imidlertid, takket være lang rekkevidde på strøm, mulig å slippe unna med meget lave drivstoffkostnader i snitt.

Sikkerhet 10/10

Bilen er bygget for å være vært sikker. Den har det mest sofistikerte av assistanse og systemer som begrenser skaden dersom uhellet skulle være ute. Disse er helt nylig blitt vurdert svært gode av Euro NCAP og resultatene fra kollisjonstestene er utmerkede.

Annenhåndsverdi 8/10

Med lengst rekkevidde blant ladehybridene i dag, solid merkevare og bra utstyrsnivå til godt avstemt nypris, burde den ladbare GLE kunne holde seg bedre i verdi enn de fleste konkurrentene.

GLE er ikke et modellnavn som har lang tradisjon hos Mercedes. Modellrekken ble lansert i 1997, men hadde da navnet M-klasse.

For å gjøre forvirringen komplett var individuell modellbetegnelse ML, da BMW hadde protestert mot bruken av M alene (de vil ha bokstaven forbeholdt de sportslige modellene fra Bayern).

Da Mercedes reformerte sine modellbetegnelser i 2015, ble det besluttet at ML skulle hete GLE fra neste oppgradering, som kom i 2016.

Ny giv for ladehybridene

Dagens GLE ble lansert som helt ny modell i 2019 og med ny modellgenerasjon ble også en ny generasjon ladehybrid introdusert.

Den forrige ladbare GLE (lansert i 2016) ble i likhet med de fleste andre ladehybrider, trukket fra markedet i 2018 på grunn av kort rekkevidde og for høyt forbruk i forhold til de nye utslippskravene.

Dagens testbil heter Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic og den vakte berettiget oppsikt da den ble lansert høsten 2019.

De nærmeste konkurrentene er de ladbare bensinhybridene BMW X5 (X5 xDrive45e) og Volvo XC90 T8.

Selv om den har firesylindret dieselmotor i stedet for bensin, satte den en ny standard i klassen på elektrisk rekkevidde: Opptil 97 km (etter standard norsk spesifikasjon). Ladbare GLE har dessuten mulighet for hurtiglading og kan trekke tilhenger på inntil 3,5 tonn.

Prisene startet på 832.000 kroner da de første bilene ankom Norge i januar - med prisjusteringene underveis begynner den nå på 873.000.

Vær oppmerksom på at frakt og leveringsomkostninger kommer i tillegg, og at disse varierer etter hvor man bor i landet.

Stor crossover-SUV

Som de fleste modellrekker har M-klasse/GLE vokst med generasjonene og det er en røslig rugg vi har med å gjøre her: Ikke langt fra fem meter lang, 195 cm bred og nesten 180 cm høy.

Den forlengede akselavstanden fra forrige generasjon har gjort underverker for innvendig plass.

Designmessig har man bevart den karakteristiske crossover-linjeføringen med den lett gjenkjennelige, markante C-stolpen fra den første modellen.

Den har også en lett sammenkrøpet stil som forsterkes av AMG-pakken testbilen er utstyrt med, samt stigtrinnene på siden (ekstrautstyr).

Eksteriørbilder - bla med piltastene / pilene øverst på bildet:

Luftig kupé

Innvendig er det riktig så romslig. Bilens bredde og høyde gir et luftig interiør med godt armslag – både foran og bak.

Plassfølelsen forsterkes av det store panoramataket, som er en del av Premium Plus-pakken (tilvalg).

Plass er i seg selv luksus, men forsterkes i denne bilen av en generell følelse av velbehag.

Man er omgitt av høyverdige materialer, forseggjort håndverk og avansert teknologi. Med Burmester-lydanlegget i testbilen blir denne luksusfølelsen komplett.

Praktisk bakre avdeling

De skinntrukne setene gir god støtte og aldeles ypperlig sittekomfort, mens rikelig med justeringsmuligheter gjør det lett å finne en god kjøreposisjon.

De elektrisk justerbare baksetene i testbilen (i praksis velger så å si alle kundene dette, opplyser importøren), gjør at bilen blir forbilledlig praktisk og fleksibel - og det til tross for at den drar med seg de to batteripakkene.

Bagasjerommet kan således varieres fra 490 til 685 liter – avhengig av om man prioriterer mye benplass bak eller lastevolum – og vinkelen på seteryggene kan justeres.

I standardutgave uten justerbare bakseter er lastevolumet 490 liter.

Selve bagasjerommet er praktisk utformet, uten den ekstra lasteterskelen man ofte finner på ladehybrider. Derimot må man klare seg uten ekstra oppbevaringsrom under gulvet.

Et hav av muligheter

Testbilen er utstyrt med det mest avanserte av tilgjengelig teknologi i Mercedes-Benz User Experience (MBUX)-systemene.

Informasjonsskjermen gir et hav av muligheter. Man kan eksempelvis betale for parkeringen via MBUX, eller laste ned tilgjengelige funksjoner, som Apple CarPlay.

Interiørbilder - bla med piltastene / pilene øverst på bildet:

Systemene kan betjenes via berøringsskjermen til høyre, ved å bruke den store berørings-«paden» på midtkonsollen til å skrive, scrolle, forstørre eller forminske, eller ved å bruke betjeningen på rattet.

Et berøringsfelt på venstre side av rattet betjener funksjonene i det digitale instrumentpanelet, mens dét på høyre side betjener den store skjermen til høyre for det.

I tillegg kommer stemmekontrollen («Hey, Mercedes!»). Hvis man skulle foretrekke det, kan man dermed snakke til bilen og få svar.

Det kan være alt fra å be om nedkjøling av kupéen, å spørre hvor nærmeste ladestasjon eller kafé er, eller hvem som er president i USA, om man skulle ha glemt det.

Effektiv dieselmotor

Under panseret finnes dieselmotoren som skal være bortimot det reneste på markedet i dag, den anerkjente og effektive firesylindrede OM654-motoren med et slagvolum på 1950 ccm.

Den leverer opptil 194 hestekrefter og 440 newtonmeter dreiemoment. Det alene ville vært i overkant pinglete i denne bilen. Men i motsetning til BMW, som oppgraderte sin ladehybridløsning i X5 med å gå fra fire til seks sylindre, har Mercedes gjort omvendt og gått ned fra seks til fire.

Det gir altså en momentsterk diesel. Og det skal vise seg at elektromotoren langt på vei kompenserer for de manglende to sylindrene med sine 136 hestekrefter og generøse trekkraft fra start, som bringer samlet dreiemoment til 700 newtonmeter.

Batteri for hest

Likevel: Med sine 320 hestekrefter totalt henger GLE et stykke etter konkurrentene fra BMW og Volvo, som flørter med 400-hestersmerket.

De færreste vil likevel tenke over den forskjellen i hverdagen og 0 til 100 på under syv sekunder burde holde for de fleste.

Viktigst er det at Mercedes slår til der det virkelig gjelder for en ladbar hybrid, nemlig på strøm:

GLE 320 de kan nemlig i praksis være elbil det meste av tiden for svært mange.

Batteripakken i GLE 350 de 4Matic er nemlig på hele 31,2 kWt og dermed størst av alle ladbare hybrider i dette segmentet. Det er en god del mer enn første generasjon av elbilen Nissan Leaf.

Man har i praksis koblet sammen to eksemplarer av batteripakken man finner i de kompakte ladehybridene (som A-klasse).

Går virkelig langt på strøm

Elektrisk rekkevidde, for standard norsk utgave, er oppgitt til inntil 97 km (WLTP). Testmodellen vi kjørte hadde 93 km, i hovedsak fordi et høyt utstyrsnivå gir mer vekt.

Under to testrunder, med helt normal kjørestil, oppnådde vi henholdsvis 82 og 85 kilometer, i relativt kjølig sensommervær.

Vi har aldri vært i nærheten av å komme så langt på strøm i noen hybrid tidligere.

En sjeldenhet blant ladehybridene er at denne kan hurtiglades. Den skal dermed kunne ta opptil 60 kilowatt effekt fra en likestrømslader. Det skal gi en ladetid fra 10 til 80 prosent på 20 minutter.

Fra vekselstrøm-ladeboks hjemme eller på jobb kan den i beste fall lades full på ned mot noe over tre timer om el-anlegget tillater at man kan hente ut 7,4 kW.

Med et mer moderat anlegg vil den lades opp over natten eller i løpet av en arbeidsdag.

Om man kjører lengre turer og har tømt batteriet, kan det være greit å vite at bilen fortsetter å levere god drivstofføkonomi.

For å maksimere elektrisk rekkevidde gjenvinner bilen energi fra alle fire hjul. Regenereringsmomentet er ifølge Mercedes på inntil 1800 newtonmeter.

Det gjør at GLE i stor grad kan opereres med gasspedalen alene, såkalt en-pedals-kjøring.

Og vi konstaterte overraskende lavt forbruk, ned mot 0,6 liter per mil fra tomt batteri. Med fulladet batteri fra start hadde vi et forbruk på litt over 0,3 l/mil etter å ha tilbakelagt litt over 18 mil.

Behagelig

Enten man kjører kort eller langt, kjører man behagelig i Mercedes GLE. Bilen veier 2,6 tonn før man laster med folk og bagasje, men med elmotorens trekkraft fra start og et effektivt og godt avstemt understell, tenker man ikke over det.

Testbilen, med luftfjæring, kunne til tider minne om at den var tung over brå ujevnheter og i krapp sving.

Mesteparten av tiden er det imidlertid fristende å finne frem den forslitte floskelen «flygende teppe», men vi nøyer oss med å konstatere at kjørekomforten er en av bilens desidert sterkeste sider, som forsterker bilens atmosfære av luksus og velbehag.

Stillegående er den også og lyddempingen gjør at man stort sett ikke tenker over hva slags motor som innimellom avgir en fjern dur om man drar på litt.

Rimelig millionbil

Levert Oslo koster GLE 350 de fra 885.900 kroner, levert Oslo. Den meget godt utstyrte testbilen ender på 1.152.900.

Det er selvsagt mye penger, men for en luksuriøs SUV med tilsvarende ytelser og utstyr, uten avgiftsfordelen, ville det fort kostet 200.000 til 300.000 kroner mer.

I tillegg kommer kostnadsbesparelsen det kan gi å kjøre stort sett bare på strøm i daglig bruk. Da blir det lettere å svelge fraværet av sekssylindret bensinmotor på langtur.

Det koster å være kar, men det er jo greit at det ikke koster mer enn det behøver…

Powered by Labrador CMS