DRØMMEBIL: En Mercedes GLS vil nok for mange havne i finaleheatet når en drømmebil skal plukkes ut.
DRØMMEBIL: En Mercedes GLS vil nok for mange havne i finaleheatet når en drømmebil skal plukkes ut.

Prøvekjørt: Mercedes GLS (diesel)

Verdens beste bil? Da velger vi oss denne!

Hvis du lukker øynene og drømmer deg bort – hvilken bil dukker opp på netthinnen? Der har du en påskenøtt.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Komfort, motor/girkasse, plass.

MINUS:

Detaljkvalitet, betjening, størrelse.

Vårt svar har du allerede fått: Mercedes GLS.

Ytterligere begrunnelse kommer.

Mercedes GLS 400 D4MATIC

  • Pris testbil med utstyr: 2.092.000
  • Pris fra-til: 1.370.000-2.358.000
  • Sekssylindret diesel, 330 hk/700 nm, 9-trinns automat.
  • Firehjulsdrift.
  • Sju sitteplasser.
  • 0-100 km/t: 6,3 sek.
  • Lengde/bredde/høyde og bakkeklaring (cm.): 520/196/182/20
  • Bagasjevolum (liter) 7-seter/5-seter/2-seter): 355/890/2400
  • Hengervekt: 3500 kg.

Vi i Motor er så heldige at vi innimellom kan teste biler de fleste bare drømmer om.

Og kanskje kan det virke både blasert og arrogant, men det skal en del til før jubelen står i soltaket.

Det er selvsagt fordi vi kjører så mange biler, og registrerer at det generelle nivået er høyt og forskjellene ganske små. Og fordi det ofte er en sammenheng mellom pris og kvalitet.

Én SUV til rundt to millioner vil sjelden være vesentlig bedre eller dårligere enn en annen SUV til rundt to millioner. Tilsvarende med en elbil til rundt 400.000 kroner.

Kanskje på enkeltfaktorer, men ikke totalt.

Store variasjoner

Det underbygges i testarkivet til Motor. Det skiller ikke så mange poeng på sluttsummen til bilene i samme klasse. Men på underfaktorer som praktiske egenskaper, utstyr og design, kan det være store variasjoner.

Men: For mange er bil noe som verken kan tallfestes eller faktabaseres. Det er drømmer og lidenskap.

Litt fornuft

Så er det naturligvis en hel haug med forbehold og personlige preferanser som styrer valget av verdens beste bil. Mange vil nok – som oss – lirke inn litt fornuft i lidenskapen.

En bil skal jo brukes. Kanskje til og med så ofte som mulig.

Da må det være en bil som takler alt av utfordringer – kanskje med unntak av det norske avgiftssystemet. Og da er vi tilbake til vårt valg.

Andre vil kanskje plukke ut en drømmebil forbeholdt de fine sommerdagene. Eller de strabasiøse utfluktene. Eller minnene om en ungdomstid.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">NYTELSE:</span> Kanskje verdens beste førermiljø. Utsøkt kvalitet på materialer og et både eksklusivt og funksjonelt instrumentpanel.
NYTELSE: Kanskje verdens beste førermiljø. Utsøkt kvalitet på materialer og et både eksklusivt og funksjonelt instrumentpanel.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VINTERBIL:</span> Med firehjulsdrift og 20 cm bakkeklaring kommer GLS seg opp over alt der du tør å ta med deg en bil til over to millioner.
VINTERBIL: Med firehjulsdrift og 20 cm bakkeklaring kommer GLS seg opp over alt der du tør å ta med deg en bil til over to millioner.

Alt vi ønsker oss

Å plukke ut én er bortimot umulig. Å plukke ut fem er enklere.

Da kan man sortere og filtrere fantasiene litt, og finne en bil til ulike anledninger og sinnsstemninger.

Men vi har altså landet på én bil: Mercedes GLS. Et slags kompromissløst kompromiss av en bil. Den har alt vi kan ønske oss – bortsett fra en overkommelig pris:

  • Råsterk sekssylindret dieselmotor på 330 hester og 700 newtonmeter koblet til en nitrinns silkemyk automat.
  • Utsøkt komfort, med en avansert og intelligent luftfjæring, suveren oversikt, lavt støynivå, og utmerkede seter som kan finjusteres omtrent ned til den minste kvisen i baken.
  • Et luksuriøst og veldesignet interiør, bygd rundt den enorme liggende skjermen i halve bilens bredde – like spennende å fikle med i trygge situasjoner, som behagelig å kikke på underveis.
  • Enormt med plass. Selv med alle sju sitteplassene i bruk, er det omtrent like mye bagasjevolum (355 liter) igjen som i en Golf. Men det er som femseters familiebil man virkelig vil sette pris på størrelsen. Da har man 890 liter disponibelt.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROMSLIG:</span> Selv med alle sju sitteplasser i bruk, er det hele 355 liter bagasjerom igjen. Setene felles ned elektrisk.
ROMSLIG: Selv med alle sju sitteplasser i bruk, er det hele 355 liter bagasjerom igjen. Setene felles ned elektrisk.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ROMSLIG:</span> I Mercedes GLS er det faktisk helt greit for en voksen å ta en dagstur i de to bakerste av sju seter.
ROMSLIG: I Mercedes GLS er det faktisk helt greit for en voksen å ta en dagstur i de to bakerste av sju seter.

Mer fornuftig

Den murrende, behagelige lyden av seks sylindre er utdøende i norske kupéer – og den viktigste årsaken til at en GLS gir en helt annen følelse enn for eksempel en nesten tilsvarende GLE ladehybrid med en firesylindret dieselmotor og nærmere 10 mil elektrisk rekkevidde.

En GLE er rundt en halv million rimeligere og mer miljøvennlig og mer fornuftig på alle vis, hvis du ikke trenger de ekstra centimeterne og sju seter, som GLS gir.

Men der du sitter og reagerer på den spinkle og lite sofistikerte motorlyden ved litt gasspådrag i GLE, der slår du ned volumet på musikken for å høre mer av de seks sylinderne som jobber under panseret i GLS.

GLE er fantastisk. Men GLS er en drøm.

Lavere kvalitet

Men bilen har også noen svakheter. Tiden da Mercedes var forbundet med kvalitetsfølelse ned til minste detalj, er definitivt forbi. Tyske konkurrenter som Audi og BMW er bedre.

Vi noterte noen ulyder og materialsvakheter. Slett ikke store ting. Men store nok for en produsent som skal være gode på detaljer. Men ikke store nok til å ødelegge drømmen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ELEGANT:</span> Setejusteringen i dørsidene har vi sett noen år nå, og de samme finner du i en A-klasse som koster over 1,5 millioner mindre, men de er fortsatt like eksklusive og funksjonelle.
ELEGANT: Setejusteringen i dørsidene har vi sett noen år nå, og de samme finner du i en A-klasse som koster over 1,5 millioner mindre, men de er fortsatt like eksklusive og funksjonelle.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KOMFORT: </span>Separat klimaanlegg til baksetepassasjerene hører naturligvis med i en luksusbil som dette.
KOMFORT: Separat klimaanlegg til baksetepassasjerene hører naturligvis med i en luksusbil som dette.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LOGISK:</span> Fysiske hurtigknapper gir deg rask tilgang til info på den store skjermen, mens «padden» i midten kan brukes til å styre de fleste funksjoner eller manøvrere seg videre. Det krever litt tilvenning, men fungerer bra. Ulike kjøremodus velges med den blanke dreiebryteren til venstre.
LOGISK: Fysiske hurtigknapper gir deg rask tilgang til info på den store skjermen, mens «padden» i midten kan brukes til å styre de fleste funksjoner eller manøvrere seg videre. Det krever litt tilvenning, men fungerer bra. Ulike kjøremodus velges med den blanke dreiebryteren til venstre.